5 vragen over Cannes aan: Ronald van Schaik (Kaliber)

Ronald van Schaik van digitaal bureau Kaliber gaat voor het eerst naar Cannes Lions dit jaar. Wat hoopt hij er te vinden?

Waarom ga je naar Cannes?

‘Absoluut vanwege de inhoud van het Lions Innovation programma. Het is een fantastische tijd om in te werken en nooit eerder liepen visies, gedachtegoed en meningen over de toekomst zo uiteen. Voor mij is een festival als dit de manier om eigen ideeën vonken te geven. De beste talks zijn degene waarvan ik halverwege in gedachten afdwaal en de woorden van sprekers inspiratie voor nieuwe ideeën geven. Het liefst ga ik weg met een gevulde notitieblok met krabbels die nauwelijks gaan over de onderwerpen op het podium, maar wel zijn gestart door woorden van sprekers.’

Waarover gáát Cannes eigenlijk, of waar zou het over moeten gaan?

‘Eerlijk? Ik weet het niet, ik ben een Cannes-Rooky. Ik had het idee dat digitale bureaus als Kaliber Interactive daar niet ècht thuishoren, maar dat geldt inmiddels niet meer. Waar het over zou moeten gaan? Het harde werk om uit impulsen inspiratie te halen, uit inspiratie sterke ideeën te ontwikkelen en uit ideeën werk te maken dat problemen oplost. We popelen om straks te ontdekken of het daar werkelijk om gaat.’

Waar wil je straks in Cannes in elk geval bij zijn?

‘Bob Greenberg van R/GA en Ben Jones van AKQA on stage. Beide drijvers van de nieuwe orde in ons vakgebied. De beweeglijkheid van hun bureaus om mee te deinen met de dynamiek van de nieuwe wereld is fantastisch. Daarvoor moet je beschikken over zintuigen die gericht zijn op het onzichtbare in de tijdgeest. En een goede mix van creativiteit, moed en overtuigingskracht om de conventionele wereld mee te nemen op ontdekkingsreis.’

Wat zijn je favoriete cases, zowel internationaal als nationaal?

‘Pfoe! Er gebeurt zoveel moois, we zijn kinderen in een snoepwinkel. Om wat te noemen uit de verre uithoeken van ons vak: van Banksy, van ING en J. Walter Thompson, Collapse van UBI, de promo van Hello Play:

 

The van Thijs Biersteker, de l, de mini-docu , Toyota’s nifty radiocommercial die Siri activeert:

 

De van Mini, van Alzheimer’s research en T-Mobile, van Forever 21, van Burger King, van Google, , de dynamische huisstijl van OI:

 

van New York Times, Spotify’s , van de NASA, van Netflix, van SPP… Man, wat een wereld…’

Hoeveel prijzen nemen ‘we’ straks mee naar huis?

‘Ik denk dat het er ongeveer evenveel zijn als vorig jaar. Het niveau van de Nederlandse bureaus is ècht hoog, maar op de keper beschouwd zijn we een klein dapper volkje in een hele grote, sterk ontwikkelende wereld.

Wat Nederland imho typeert is de kracht om open minded totaal verschillende expertises met elkaar te combineren. Dat levert werk op dat voorbij de conventionele reclamische standaarden reikt. Een nieuwe orde in het realiseren van waardevolle interactie tussen mens en merk. En dat is wat het vak in de toekomst waardevol maakt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie