‘Bloggers hebben een makkelijkere sweetspot dan journalisten’

Wouter Glaser (Glasnost) werkt op dit moment aan een model om de pr-boodschap ook via betaalde aandacht voor de bühne te krijgen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wouter Glaser heeft geluk. Hij staat in de file in het Zuid-Franse Cannes, en vlak voor zijn neus komt een parkeerplaatsje vrij, pal voor het restaurant waar hij heel snel moet zijn. Want op de achterbank smelten een paar dozen Magnum-ijsjes. Voor het bloggersdiner, vanavond. Die ochtend heeft hij nog gastenhanddoekjes staan wassen, en rose en zwarte kussenslopen gestreken.

Allemaal voor een groep internationale beïnvloeders (een paar journalisten en heel veel bloggers), die door Unilever zijn uitgenodigd voor de lancering van de nieuwe editie pink & black Magnum-ijsjes. De groep wordt onthaald in een villa en mag naar het speciale ‘pink & black’ Magnum-feest, met als speciale gast topmodel Miranda Kerr. En dat tijdens het filmfestival in Cannes. Als dat geen mooie content oplevert...

Glaser: ‘We werken graag met bloggers. Journalisten zoeken altijd naar een  (nieuws)haakje, bloggers zoeken het meer in de ervaring. Dat is ook waarom ze gelezen of bekeken worden door een grote groep fans. Want bloggers zijn iconen en mensen willen graag alles over ze weten. Dat maakt het voor ons weer makkelijker om de juiste ‘sweetspot’ te vinden; het plekje tussen klant en publiciteit.’

Die sweetspot is bij iedereen weer anders, dus moet je ook dat per individu uitzoeken. Glaser: ‘In dit geval was er voor de journalist van de Nederlandse Vogue wel een mooi  haakje; zij blijft een dagje langer zodat ze Miranda Kerr kan interviewen.’

3 trends
Het vinden van die sweetspot is volgens Glaser de toekomst van PR: ‘Er spelen 3 grote trends in PR, maar die refereren eigenlijk allemaal aan de sweetspot:

1. De diversificatie van media en de komst van een groep nieuwe beïnvloeders, die een nieuwe groep consumenten aanspreekt die je niet meer kunt bereiken via de traditionele kanalen.

2. Daarnaast aandacht proberen te verdienen door de juiste mix van relevante boodschappen (en de impact die dat heeft op je strategie en creatie),

3. En als laatste tailormade tactieken benutten om je verhaal op de juiste manier verteld te krijgen. Want traditionele communicatietactieken zijn echt passé.’

Nieuw pr-model voor native advertising
Glaser ontwikkelt op dit moment aan een model om de pr-boodschap niet alleen via free publicity maar ook via betaalde aandacht voor de buhne te krijgen. ‘Ik zie de belofte van native advertising nog niet terug bij de partijen die dit op dit moment aanbieden. Ze werken vaak nog op basis van exclusieve contracten en er is weinig transparantie. En je hebt nog steeds niet de garantie dat de lezer de commerciële boodschap verteert, zoals bij een redactioneel stuk. Ik wil dat omdraaien, en ook het netwerk van betaalde mensen in gaan zetten. Dus: hoe krijg je de zekerheid van advertising met de waarde van pr, ook voor producten die wat minder voor de hand liggen. Want voor bepaalde merken blijft het native advertisingluikje nu vaak nog dicht.’

Wouter Glaser praat verder over dit onderwerp op , 15 en 16 september in Amsterdam.  Gratis voor abonnees van Adformatie, Communicatie en Tijdschrift voor Marketing, niet-abonnees betalen 99 euro. Interesse? .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie