Premium

'Broodje Unox-saus is een out-of-home beleving thuis'

Marten Zwaving, marketingmanager Calvé bij Unilever, over de introductie van Broodje Unox-saus.

Broodje Unox-saus kon je alleen eten als je een broodje Unox kocht bij een karretje op een festival, in een pretpark of dierentuin. Maar vanaf deze lente kunnen de fans de saus ook thuis gebruiken. Calvé en Unox spanden zich samen in voor een knijpfles in de supermarkt. Marketingonline stelde 7 vragen aan Marten Zwaving, marketingmanager Calvé bij Unilever.

Wat is het eigenlijk voor saus? Zwaving: ‘Wij zeggen mosterdsaus met dille &;en pit’. En die pit is het geheim van de smid.’

Wat is je verwachting van dit nieuwe product? ‘Ik verwacht er hele mooie dingen van. Calvé en Unox zijn twee oer-Hollandse merken. We hebben dit product ontwikkeld omdat consumenten er vaak naar vroegen. Heel gaaf: je zag een continue stroom van aanvragen, en mensen kwamen met creatieve oplossingen om zelf thuis de saus te maken. Want het was al beschikbaar in de out-of-home kanalen, in zogenaamde 1 portie-zakjes, maar mensen wilden het thuis ook gebruiken. Met deze knijpfles kun je het voortaan ook thuis op de worst doen. En niet alleen op een broodje Unox-worst, denk bijvoorbeeld aan de barbecue.’

Eerder bracht Unilever Robijn met Zwitsalgeur op de markt. Is dit een innovatiestrategie binnen Unilever? ‘Co-branding is geen doel op zich, maar als een kans zich voordoet, is dat mooi. Maar we stellen onze innovatiefunnel er niet op in. Deze combinatie is ook weer een logische fit, het versterkt elkaar.’

Komen er nu ook broodjes Unox in de supermarkt te liggen? ‘Die liggen er al, min of meer, in de vorm van onze Unox magnetron rookworsten. Maar niet die combinatie met een broodje, nee. Dat moeten consumenten zelf doen. Maar het is wel de bedoeling dat we alle aparte producten bij elkaar gaan zetten in de supermarkt tijdens retailer-promoties.’

Wat gaat dit nieuwe product doen voor de sauzencategorie? ‘We trekken eigenlijk twee categorieën naar elkaar toe. Door de combinatie van de merken en de naamgeving verwachten we dat dit door veel mensen snel wordt opgepikt. Sauzen trekken al een breed publiek, maar dit nieuws zal ook weer nieuwe doelgroepen aanboren, zoals bijvoorbeeld studenten of jongeren. De smaak is al bekend, maar deze out-of-home beleving brengen we nu ook voor thuis met de saus. En door de beschikbaarheid in fles wordt het breder inzetbaar.’

Hoe steekt de promotie in elkaar? ‘De knijpflessen zijn nu al verkrijgbaar in de supermarkt, en we hebben net een aankondiging gedaan via social media, en we gaan dit ook via Facebook-nieuws vertellen. Dus het begin is er, en dat gaan we opbouwen richting de zomer. Calvé wordt de afzender in onze promotie. Broodje Unoxsaus zal onderdeel zijn van onze campagne op variatiesauzen. Denk aan een tag-on aan bestaande Calvé-commercials (bureau: Alfred). Die campagne start half april, begin mei. We hebben er ook geen speciale mediastrategie voor bedacht. Naast het nieuwsbericht op social media zullen we dus geen activatiecampagne ontwikkelen. Het is al heel mooi dat de boodschap organisch groeit.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie