Premium

(Column Ruud de Langen) Dropcam

Dropcam is niet de laatste variant van Venco in de serie Droptoefjes en Salmiakrondo’s.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nee, het is een bedrijf dat draadloze camera’s maakt die u makkelijk in uw huiskamer kunt ophangen. Vorige maand kondigde Google aan Dropcam gekocht te hebben. Voor 555 miljoen dollar in cash.

Vlak daarvoor had de zoekgigant Nest Labs gekocht. Dat bedrijf bouwt intelligente thermostaten en rookmelders. Tel daarbij op dat Google het grootste besturingssysteem ter wereld - Android - straks ook loslaat op uw horloge, televisie, auto en uw broodrooster. George Orwell draait zich in zijn graf om. Je doet de deur open met je telefoon. Je wordt herkend, dus jouw muziek begint te spelen. De thermostaat wist al dat u bijna thuis was en heeft het huis op temperatuur. De lampen gaan aan.

Als u ‘dimmen’ roept wordt niet alleen uw partner stil, maar zal ook het licht van de lampen gedempt worden via stemherkenning. De Dropcams zullen feilloos registreren dat het tijd wordt om de ramen te lappen, de bloemen water te geven en een schone onderbroek aan te trekken.

Iets verstoppen in huis? Het gaat niet meer lukken. U kunt zich voorstellen wat een enorme tsunami aan digitalemarketingmogelijkheden dit met zich meebrengt. De ogen en oren van Google signaleren problemen en het biedt u gelijk de oplossingen aan. Vanuit de belangrijkste inkomstenbronnen van de internetreus – search, video en display – zullen er fantastische mogelijkheden ontstaan.

Dropcam ziet vetvlekken op uw hoogpolige tapijt en op het scherm van uw horloge of mobiel komen gelijk de vlekkentips van Vanish voorbij. Maar dat kan natuurlijk alleen maar als u daar toestemming voor geeft. De zogenaamde opt-in.

In het boek The Circle van Dave Eggers wordt de wereld van de onvoorwaardelijke opt-in beschreven. Geheimen zijn leugens en privacy is diefstal. Met andere woorden.

Doe je hier niet aan mee, dan ben je niet transparant. Je bent dan de egoïst die informatie voor zichzelf houdt. Zou het zo ver komen dat gebruiksgemak en relevantie zo hoog zijn dat privacy onbelangrijk wordt? Geven we onze huissleutel aan partijen als Google? Of blijft het bij een dropsleutel?

De column komt uit Adformatie nummer 16, die 25 juli op de mat ligt.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie