Premium

‘De innovatie in het vak komt voornamelijk bij de mediabureaus vandaan’

Rens Plandsoen van RLVNT en Ruud de Langen van Mindshare bespreken de naschokken van de digitale aardbeving in het mediavak.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De keuze voor Ruud de Langen als gesprekspartner komt van Rens Plandsoen, de keuze voor Rens Plandsoen vloeit voort uit nieuwsgierigheid naar haar visie op het mediavak, waar ze een jaar geleden – naar eigen zeggen niet gehinderd door al te veel kennis en met wat vooroordelen – in stapte.

‘RLVNT is een jaar geleden gebouwd op de grondvesten van een heel traditioneel mediabureau en een online bureau. Ik kom uit de online wereld en heb het afgelopen jaar veel geleerd over media maar eigenlijk nog nooit gesproken met iemand die een mediabureau runt.

Mindshare is het grootste mediabureau van Nederland, dat vond ik ook wel interessant; wij zijn met 40 mensen, zij met 120 en ook in mediaomzet zijn wij natuurlijk Calimero, vergeleken met Mindshare. Bovendien heb ik elke dag nog vragen: waarom is dit, en hoe is dat ooit gekomen?’

‘De gelijkenis is dat we allebei anders willen zijn&;&;

En zo treffen de baas van het grootste, beursgenoteerde, aan WPP gelieerde mediabureau van Nederland en de oprichtster van het krap één jaar oude RLVNT elkaar op een frisse maandagochtend in mei in een grote hal met uitzicht op het IJ, bij RLVNT in Amsterdam. Ze kennen elkaar oppervlakkig, zitten nog niet zo lang samen in het VEA-bestuur.

De Langen heeft de website van RLVNT van tevoren nog even goed bekeken. Hij wist dat het bureau vorig jaar is ontstaan uit de fusie tussen online bureau .bone en communicatieadviesbureau SVB Media, maar wat precies de propositie is, kon hij er niet zo goed uit halen – ‘een media- en een marketingbureau dat relevant wil zijn voor merken, staat er’ –  maar de naam sprak hem meteen aan.

‘Grappig, hij geeft niet aan wat voor bureau je bent, net zoals destijds bij Mindshare: de oprichters zochten een naam die niets met “media” te maken had. Ik zie dus wel gelijkenis tussen RLVNT en Mindshare in het anders willen zijn.’

Dat ‘anders’ zijn zit hem bij RLVNT in de combinatie van wat ze zelf ‘magic en logic’ noemen. Plandsoen, gevraagd naar het verschil tussen RLVNT en het gemiddelde mediabureau: ‘Wij doen creatie en media samen, vanuit een digital first-dna. Daardoor kunnen wij alle media op het juiste moment laten aanhaken.

&;SVB Media zat heel eenzijdig op inkoop, terwijl dat maar een onderdeel zou moeten zijn. Met die focus paste SVB Media ook niet bij de “digital first”-filosofie van onze eigenaar PubliGroupe, daarom kreeg ik de opdracht om het te verbouwen. Het eerste wat ik heb opgeheven was de inkoopafdeling.’ Lachje: ‘Dat is wel redelijk revolutionair.’

Liep .bone niet meer, na 15 jaar? ‘Het was een pure online player, we zaten heel erg op conversie, op meten, en minder op merk en beleving in creatie. Ik vond het na 15 jaar te smal.’

&;Experimenteren zit aan de mediakant&;

Plandsoen praat steeds over mensen, nooit over consumenten. RLVNT gaat niet uit van consumenten als eindstation, maar neemt mensen als vertrekpunt, zei Plandsoen bij de start tegen Adformatie: ‘Je bent geen consument, maar mens. Bij big data gaat het nu niet om wie het is. Dat gaan wij veranderen.’ Waarover later meer.

RLVNT is het resultaat van persoonlijke keuzes. Plandsoen had geen partner meer in .bone - Joost van Liempd was gaan freelancen – en besloot het niet meer alleen te doen. ‘Mijn lol zit hem in het samen doen. En ik ben echt gek van technologie, van wat er allemaal kan, en van de innovatie in dit vak.’

Talloze kopjes koffie met reclame- en mediabureaus brachten haar tot een duidelijke conclusie: ‘De innovatie in het vak komt toch echt voornamelijk bij de mediabureaus vandaan. Experimenteren met Meerkat of Periscope, of kijken wat je met augmented reality kunt, met data-analyse of het gedrag van mensen, lookalike marketing, ik noem maar wat innovatieve dingen; die interesse zit wel aan de mediakant en minder aan de reclamebureaukant.’

Met een schalks lachje knikt De Langen. Hij begrijpt nu beter waar RLVNT voor staat. Wendt zich tot Plandsoen: ‘Ik kan me heel goed de magic en de logic voorstellen, omdat ik dat bij FHV BBDO ook heb meegemaakt, toen ik daar op de media-afdeling zat [eind jaren ’90 begin 2000, AP].

‘Waarom moet je geld aan een publisher betalen?’

‘Alleen denk ik dat we nu toch wel met een digitale aardbeving te maken hebben waarvan de naschokken nog elke dag hevig te voelen zijn. En het lijkt me heel moeilijk om als kleine partij tegen het grote technologische geweld op te boksen.

‘Nu zijn Google en Facebook wel publishers, maar ze stellen zich ook op als agencies. Ik ben wel benieuwd hoe jij daarover denkt en hoe jullie daarmee omgaan. Want dit is waar wij, vanuit ons netwerk, goed naar kijken: hoe houden we onze positie tussen de merken en de publishers in?’

Plandsoen: ‘Ik denk dat die keten stuk is. Je hebt een merk, een publisher en een agency, het geld gaat in die driehoek rond. En je hebt al die mensen die ook publishers zijn. Wij zeggen nu: wij maken de stap naar de mensen, dus waarom moet je het geld aan een publisher betalen?

‘Ik wil mensen, influencers betrekken in de keten en ze betalen voor een bijdrage. Ik geloof dat je meer succes hebt als je je openstelt en samenwerkt, dan wanneer je de deuren sluit.’

De Langen: ‘Natuurlijk moet je ­samenwerken, maar realiseer je tegelijkertijd dat je te maken hebt met een publisher die ook direct contact met merken zoekt, zonder dat jij daar nog tussen kan komen met je influencers. Dat vind ik wel een spannende wedstrijd.’

Plandsoen: ‘Waarom ga je de strijd aan met publishers?’

De Langen: ‘We gaan niet de strijd aan, we proberen ook die samenwerking, maar dat moet wel op een transparante basis zijn en we denken niet dat alle publishers altijd even transparant zijn als het gaat over data of geld verdienen of wat ze met consumentendata doen. Er ligt niet voor niets in Brussel een dik dossier over de firma Google.’

Plandsoen: ‘Waarom gaan jullie niet direct naar mensen?’

De Langen: ‘Dat doen we ook. Mindshare heeft een aandeel in Brand New Telly [reclamebureau, AP], dat zit bij ons in huis, en daar zijn ze alleen maar content aan het maken en continu bezig met influencers.

‘Voor ING hebben we een “Financieel Fit”-boodschap die JWT in prachtige 30-secondenspots over ons heen stort, vertaald naar een jongerenpropositie door met vloggers scripts te schrijven. Met ongelofelijk succes, want er is niet veel betaalde media nodig om een groot bereik te krijgen en uit effectonderzoek bleek  dat de boodschapoverdracht erg goed was.’ (Mindshare en ING werden diezelfde week bekroond met een Amma, red.)

‘Je had allang in een betere auto kunnen rijden van de kickback die ik je had kunnen betalen’

Plandsoen: ‘Mensen zijn alleen maar op zoek naar relevantie en of die nu komt van een publisher of een ING, maakt niet uit. En dan is die keten eigenlijk stuk, die driehoeksverhouding.

‘Toen ik net begon met RLVNT zeiden bepaalde publishers tegen mij: “Als je zaken met ons wil blijven doen, moet je het vooral niet over transparantie hebben en ook niet zelf formats ontwikkelen.” Ik zei: “maar dat gaan we wel doen.”’

Bij .bone werd Plandsoen vierkant uitgelachen door een salesman bij MSN, omdat .bone niet deed aan marges en kickbacks. ‘Hij vroeg mij: “In welke auto rijd jij eigenlijk?”. Ik antwoordde dat ik dat helemaal niet belangrijk vond, maar hij ging door: “Je had allang in een betere auto kunnen rijden van de kickback die ik je had kunnen betalen als je hem niet aan de klant had doorgegeven.”’

Bij Mindshare is transparantie geen issue, zegt De Langen, omdat het zich als beursgenoteerde onderneming moet houden aan de strenge regels van de in 2002 ingevoerde Sarbanes-Oxley wet (kortweg ‘SOx’) voor deugdelijk ondernemingsbestuur.

‘Onze klanten hebben gewoon inzage in onze contracten met uitgevers. Anders zou de overheid geen opdrachtgever van ons kunnen zijn, en Unilever en ING ook niet.’

‘Een online video hoeft niet zo veel te kosten als traditionele bureaus voor online producties rekenen’

Plandsoen: ‘Ontwikkelen jullie ook nieuwe businessmodellen voor klanten? Je vertelde net over de ­samenwerking met vloggers voor ING, waarbij je zelf content ontwikkelt; hoe worden jullie dan betaald?’

De Langen: ‘De strategie eromheen wordt betaald in uren, Brand New Telly rekent een fee voor het creatieve concept en voor de productie die ze samen met de vloggers uitvoeren.’

Plandsoen: ‘Kunnen jullie ook nieuwe businessmodellen ontwikkelen, of ben je afhankelijk van de groep?’

De Langen: ‘We hebben daar natuurlijk een eigen inbreng in. De manier waarop wij met Brand New Telly bezig zijn, legt ook opeens bloot voor ING hoe duur reclamebureaus eigenlijk zijn. En dat een online video soms helemaal niet zo veel hoeft te kosten als zij dachten en ook niet zo veel als traditionele bureaus voor online producties rekenen.’

Kan hij een sprekend voorbeeld geven? De Langen: ‘Bewegend beeld en geluid worden steeds meer in digitale kanalen gebruikt, want daar zitten de consumenten.

‘Daar een film voor maken, zit niet in het dna van ­reclamebureaus. Het wordt al snel heel groot en een lange tv-commercial. Terwijl soms ook heel goed snappy content gemaakt kan worden die er niet super gelikt en tot de laatste seconde secuur geëdit uitziet.’

‘Ik ben het dus met je eens, Rens: traditionele bureaus kunnen lastig schakelen in dat innovatiestuk: ­enerzijds met de content en anderzijds met de technologie van het distribueren, meten en optimaliseren. Wat jij elke dag deed met .bone.’

Plandsoen: ‘Dat doen we nu met alle media. Supergaaf.’

De Langen: ‘Ja, bij Mindshare is adaptive marketing onze mantra: je krijgt elke seconde data binnen en daar moet je iets mee.’

‘Op het digitale vlak was het eigenlijk armoede bij Mindshare’

Plandsoen: ‘Ik vraag me af: jullie zijn zo groot, en je moet best wendbaar zijn. Zo was het natuurlijk niet toen jij binnenkwam bij Mindshare, zes jaar geleden.’

De Langen: ‘Nee, op het digitale vlak was het eigenlijk armoede. Reddion deed alle online media voor onze klanten en het lag voor de hand om Reddion over te nemen. Vanaf dat moment, zijn Alex Stil [medeoprichter Reddion, AP] en ik Mindshare gaan bouwen.

‘De integratie is gefaseerd gegaan, maar we wilden het wel echt integreren en niet als een apart label voor digital handhaven. Zo is het digitale dna in Mindshare gekomen, vanaf 2009 ongeveer.’

Plandsoen: ‘Wat ik merkte in onze fusie is dat mensen met een hardcore digitaal dna helemaal niks met tv hebben. Het heeft me een jaar gekost om dat goed te krijgen, en dat vind ik al lang, maar jij hebt het nu over een langere periode.

‘Als we nu iets zien aan het gedrag van mensen online, naar de tv-mensen lopen en zeggen: je moet het tv-plan aanpassen, zit daar nu wel iemand die meteen zegt: prima, ik begrijp het. Maar dat heeft echt tijd gekost. Dat is moeilijk, toch?’

De Langen: ‘Nou, nee, omdat wij gelukkig veel mensen hadden die net zoals jij denken: hé, nu wordt de wereld nog groter voor mij, ik zie nu: als er op televisie iets gebeurt, heeft dat invloed op het online search volume en daar kunnen we op inspelen.

‘Wat wel grappig is: het is zes jaar geleden dat we dat allemaal integreerden, maar intussen is de technologie die Reddion had alweer ingehaald door nieuwe technologie.’

Volgt een dialoog waarin namen over en weer vliegen van technologiebedrijven die WPP en PubliGroupe hebben geacquireerd of waarin ze geïnvesteerd hebben - mede om een onafhankelijke rol naast Google te kunnen blijven spelen - , en gaat het over programmatic functies van trade desks, demand side platforms en meta databases.

Op de opmerking dat het nu wel erg technisch wordt, springt Plandsoen haast op: ‘Maar dat ís de wereld, daarom wilde ik echt de mediakant op. Dit is echt super interessant: als je praat over snelheid, en echt op Roadrunner-niveau: welkom in de wereld van marketing en media technology.

‘We gaan naar de Dmexco in Hamburg in september, met 30 duizend man en 5000 standhouders, en daar gaat het alleen maar over technologie die in kaart brengt wat mensen doen om merken dichter bij mensen te brengen.

‘Je kunt geen creatie maken als je niet weet wat het gedrag van mensen is. Je hebt de technologie nodig om mensen te kunnen vinden, het zijn er zo veel.’

‘Nerd is the new black’

Ander onderwerp, door Plandsoen aangedragen: KPN.  ‘Hoe zit het nu tussen KPN en Mindshare? Ik heb heel lang voor XS4ALL gewerkt, wij deden alleen het online stuk en waren maar een klein onderdeeltje. Uiteindelijk hebben ze al hun online media naar één club gebracht [The Online Company verzorgt sinds mei 2014 de online accounts voor KPN Consumentenmarkt, AP]. Wat vind je daarvan?’

De Langen: ‘Ze werken met meerdere clubs en dat vind ik wel een probleem in de industrie, dat adverteerders stukjes van het totale communicatieproject bij verschillende partijen neerleggen.

‘Het blijft toch het beste als je een totaal geïntegreerde aanpak volgt. Ik kan me daarom goed voorstellen dat jij creatie en media bij elkaar hebt gebracht: het gaat er uiteindelijk om die merken en de algoritmen voor die merken te laten werken.’

Plandsoen: ‘Veel adverteerders stellen een Chief Technology Officer aan. Die komt in de plaats van de mediamanager. De directeur van Adobe zei vorig jaar op de Dmexco: “Nerd is the new black”.

‘Als je niet in data geïnteresseerd bent, kun je de marketingafdeling niet leiden. Er zijn zoveel mensen die contact maken met jouw bedrijf en je merk, hoe houd je bij wie nu wat doet? Als je niet into data bent, kun je het vergeten.’

‘Veel grote adverteerders hebben zelf niet genoeg kennis’

De reden dat veel grote adverteerders hun belangen spreiden over meerdere partijen, is volgens Plandsoen terug te voeren op angst. ‘Ze hebben zelf niet genoeg kennis. Wij zijn altijd de kleinste partij geweest. Dat is niet handig, maar ik kan me ook voorstellen dat je de schijn tegen hebt als je het grootste bureau bent.

‘In de tien jaar dat ik voor KPN werkte, waren het allemaal eilandjes daar en bij het ene eilandje vond men dat je het goed deed, bij het andere minder. Als niet iemand dat aanstuurt vanuit de wetenschap dat al die data waarover KPN beschikt, enorm belangrijk zijn, dan is de kans op verspilling groot.

‘Ik begrijp bijvoorbeeld niet, en dat is best een heftige uitspraak denk ik, waarom KPN nog op tv adverteert. Ze weten precies wie hun klanten zijn, waarom gaan ze niet directer met die mensen communiceren?

‘Het is één grote waste: én outdoor én tv én print. Dan zeggen ze: ja, we moeten het merk bouwen. Wees dan correct aan de telefoon en behandel je abonnees zorgvuldig.’

De Langen: ‘Die eigen data van KPN zijn inderdaad deels nog onontgonnen goud. Maar het is ook wel zo dat als je alleen maar in die data blijft graven, je op een gegeven moment bent uitgegraasd.

‘En dan is het brandingstuk toch nodig om de bovenkant van de funnel weer open te zetten. De impact van televisie, outdoor of de combinatie van die middelen, is nog steeds enorm. Branding en performance, merken en algoritmen met elkaar laten trouwen, dat is waar het over gaat. En dat is een dilemma.’

Plansoen: ‘Dat ben ik met je eens. Ik las laatst ergens: “L’Oréal gaat automated trading doen”. Toen dacht ik echt: jongens, volgens mij ben ik nog in 2000 samen met een dame van DoubleClick bij ze geweest, maar ze hadden niks met online, zeiden ze.

‘Nu zijn we 15 jaar verder! Ik had altijd gedacht dat het sneller zou gaan, maar terwijl automatic trading op tv in Amerika heel normaal is, zit het in Nederland nog op slot. Ik denk dat het nog vijf jaar duurt.’

De Langen: ‘Ik denk dat ze het oude model voorlopig proberen uit te melken en zich in de tussentijd voorbereiden. RTL heeft Spot Xchange gekocht, ze hebben een aandeel genomen in een bedrijf in Amerika dat programmatic technologie ontwikkelt. Dus ze zijn zich op een veldje ernaast aan het warm lopen voor als het straks kan gebeuren.’

‘Programmatic is voor ons helemaal geen doel op zich’

Plandsoen houdt vol: ‘Jullie kunnen dat toch ook veranderen?’

De Langen: ‘Maar programmatic is voor ons helemaal geen doel op zich. Zeker, het levert efficiency op, maar het is niet ons doel om binnen een jaar alles programmatic te krijgen.

‘Wat we wel graag willen, is alle data naast elkaar in een database – van tv, online video en abri – zodat je verbanden kan leggen.’

Plandsoen: ‘Ik heb het gevoel dat sommige publishers dat helemaal niet willen. In de begintijd van RLVNT kreeg ik bezoek van onder andere Sky Radio, Q-music, RTL en SBS omdat ze willen dat het mediabudget van onze opdrachtgevers bij hen terechtkomt.

‘Sommige publishers willen graag samen met ons formats ontwikkelen, maar er zijn er ook die zeggen dat ik niet bij ze hoef aan te komen met dit soort praatjes.’

De Langen: ‘Wat voor soort praatjes bedoel je dan?’

Plandsoen: ‘Dat je samen een format ontwikkelt en een businessmodel dat anders is dan hun tariefkaart.’

De Langen: ‘Maar het is niet het één of het ander, de combinatie geeft het beste effect. Tariefkaartwerk zorgt voor de bekendheid, content marketing en formats zijn bedoeld voor engagement, het betrekken van mensen bij je merk en ze wat meer vertellen dan je in je standaarduitingen kwijt kunt.

‘Wij briefen nu bijna elke dag drie grote publishers op content. Zij zijn zich ook aan het versterken, je ziet dat ze nog niet de beste krachten hebben, want dan komt er toch nog een soort van accountmanager op visite.

‘Maar ze maken wel stappen. Ik heb de afgelopen maanden wel vier pitches richting publishers gedaan, ze uitgenodigd: denk met ons mee, we hebben content nodig om een bepaalde boodschap te brengen, dit zijn zo’n beetje de kaders.

‘Dan gaan zij ermee aan de slag, we laten ze alle vier presenteren en gaan vervolgens een partnership aan met één van hen. We hebben een contentafdeling opgericht om daar elke dag mee bezig te zijn. Ik merk niet dat publishers niet willen. Integendeel.’

Geconfronteerd met de perceptie in de markt dat Mindshare als het om digitalisering gaat zelf de slag lijkt te missen, reageert De Langen verbaasd: ‘Ik denk dat 40 procent van onze inkomsten uit digitaal komt en dat groeit.

‘We hebben een social team, een crm-team, een searchteam en we moeten continu schakelen. Die naschokken van de digitale aardbeving blijven komen en je moet elke dag weer nadenken hoe pakken we dit aan.

‘Daarom ben ik ook blij met een moedermaatschappij die actief is op dit vlak en een aandeel neemt in technologische partijen.’

‘Grote ondernemingen zien wel dat hun grootste uitdaging ligt in het omgaan met de veranderende technologie’

Plandsoen: ‘Hoe denk je dat het medialandschap er over vijf jaar uitziet?’

De Langen: ‘Niemand weet het. Ik kijk vooral naar het hier en nu, waar de consumenten zich nu bevinden, dat is wat onze klanten ons vandaag vragen.

‘Maar wel met de blik vooruit, want bedrijven als Google en Facebook nemen zo’n dominante positie in dat men vanuit de holding zoekt naar de beste strategische positie om onafhankelijk advies te kunnen blijven geven.’

Plandsoen: ‘Hoe krijg je die grote opdrachtgevers van jullie in beweging?’

De Langen: ‘Internationaal georganiseerde ondernemingen als Unilever zien wel dat hun grootste uitdaging ligt in het omgaan met de veranderende technologie.

‘Maar ook een organisatie als ING is aan het veranderen. Van een vrij hiërarchische structuur gaan ze naar wat zij “agile teams” noemen. Ze hebben gekeken naar de modellen van Spotify en Google, waar ze in tribes en met squads werken: kleine teams op een product om dat zo goed mogelijk te ontwikkelen en snelheid te maken.

‘Ik vind dat een knappe beweging van ING. Ook Media Markt neemt zichzelf onder de loep, ontwikkelt zich van een stenen naar een online winkel en is zich er goed van bewust dat de organisatie anders moet worden ingericht om dat huwelijk tussen merk en algoritmen te laten slagen.’

‘Er zou een SOx-wet voor de online wereld moeten komen’

Plandsoen: ‘Er is nog iets dat mij opviel toen ik de fusie realiseerde tussen SVB en .bone. De intransparantie in digital is groter dan in offline media. Omdat het zo ingewikkeld is.

‘En de technologie ontwikkelt zich zo rap dat er altijd wel een of andere slimme ondernemer is die ertussen springt en iets ontwikkelt dat in no time heel Europa over gaat. Jullie kopen dan dat soort partijen.

‘Over zo’n AppNexus bijvoorbeeld zijn de meningen verdeeld: waar blijft het geld en weet de adverteerder dat? Ik ga op de Dmexco een presentatie geven over transparantie in digital. Daar maak ik vast geen vrienden mee, daar.’

De Langen: ‘Transparantie is inderdaad nog een issue, dat geldt ook voor de verificatie van ads. Er zijn zoveel disciplines aan één plan bezig, dat het lastig is om het zicht te houden op wat er precies allemaal gebeurt.’

Plandsoen: ‘Er zou een soort SOx-wetgeving [Sarbanes-Oxley, AP] moeten komen voor de online wereld.’

De Langen knikt: ‘Wij hebben ruim 200 dagen per jaar auditors over de vloer lopen, van ING, KPN, Unilever of van WPP zelf. In de online wereld moet ook auditing gebeuren.

‘Daar moeten wij als mediabureaus aan werken. Uiteindelijk gaat er zo’n anderhalf miljard euro om in internet, anderhalf keer zoveel als in televisie.’

Op de opmerking dat het gesprek wel heel veel gaat over data, zegt De Langen: ‘Het gaat uiteindelijk ook om creativiteit en content die data laten bewegen.

‘Ik heb een vraag voor Rens: hoe vind jij dat de samenwerking tussen creatie en media wordt besproken binnen de Vea?’

Plandsoen, verrast: ‘Ik heb pas twee bestuursvergaderingen meegemaakt, dus ik kan er nog weinig over zeggen. Met .bone waren we tien jaar lid. In 2010 ben ik eruit gestapt omdat ik het een old boys network vond, vol vriendjespolitiek.

‘Ik ben teruggekomen omdat ik denk dat waar wij nu mee bezig zijn, de combinatie van magic en logic, echt de verbinding kan maken tussen de reclame-, media- en digitale bureaus die Vea-lid zijn.

‘Uiteindelijk zit je er voor je achterban. Ik wil graag de vakinhoudelijke discussie aangaan.’

Dan: ‘De eerste vergadering, bij het afscheid van de vertrekkende bestuursleden en het verwelkomen van de nieuwe mensen, had ik het na anderhalf uur luisteren helemaal gehad, want ze waren zo negatief allemaal.

‘Ik zei: “Hallo! Het is toch een leuk vak wat we hebben?”. De mensen die nu in het bestuur zitten hebben gelukkig wel meer positieve energie.’

De Langen: ‘Je voelt toch nog wel sterk het reclamebureau-dna in de Vea en ik blijf het moeilijk vinden om daar als mediapartij doorheen te breken.

‘Daarom ben ik blij dat jij nu ook in het bestuur zit, zodat we de agenda wat nadrukkelijker kunnen vormgeven.’

‘De lol van dit vak is de verandering’

Hebben ze nog een boodschap voor hun vakgenoten? Plandsoen: ‘Het valt me op dat veel mensen bang zijn voor verandering. En de lol van de dag, van dit vak, ís juist de verandering!

‘Ik heb ook niets met dat doemdenken. Moet je kijken wat er allemaal gebeurt, we zitten in een enorme knaltijd, met overal startups, kijk om je heen; Uber , Airbnb, daar kun je van leren in plaats van te denken: oh shit het komt allemaal mijn kant op. En als je toch bang bent, ga dan wat anders doen.’

De Langen: ‘Ik zag gisteren zo’n Ted Talk over algoritmes: Netflix heeft zoveel data over kijkgedrag, dat ze een script door zo’n algoritme kunnen halen om te zien of het een blockbuster wordt van 20 miljoen dollar of 100 miljoen dollar. Ik vind dat intrigerend.’

Zien ze een keerzijde? De Langen wel: ‘Ik denk wel eens: als alles je als consument zo op maat wordt aangeboden, dan wordt de wereld niet meer voor je geopend op een goede manier.

‘Dat je, omdat je in duikreizen in Egypte geïnteresseerd bent, altijd alleen maar duikreizen krijgt voorgeschoteld en niet de politieke situatie in Egypte. Dat geeft een behoorlijk verwrongen wereldbeeld.’

Plandsoen: ‘Ik denk dat mensen binnen vijf jaar eigenaar zijn van hun eigen data. Nu gaan de DoubleClicks en de AppNexussen met jouw data aan de haal zodra je op “Cookies accept” hebt gedrukt.

‘Maar er komt een beweging op gang dat mensen zelf de controle over hun data willen houden. Zoals er straks ook winkelcentra komen waarvoor je entree moet betalen om erin te kunnen gaan zonder lastig gevallen te worden.’

Er komt dus abonnementsgeld op vrijheid en rust, stelt De Langen vast.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie