Premium

Dit verwachten eerstejaars in Cannes

Zes ‘young professionals’ zijn dit jaar voor het eerst in Cannes. Wat verwachten ze van het festival, naast de borrels en de feestjes?

Layla Kaspi, client manager bij DreamCatch 

‘Zoals Sjakie het gouden ticket won voor een overweldigende trip door de chocoladefabriek, ga ik met RA*W mee naar Cannes. De voorpret alleen al zorgt voor zoveel energie en kriebels dat ik continue met een grijns op mijn gezicht rondloop.

&;Ik kijk ernaar uit presentaties te zien van bedrijven die hun bestaansrecht te danken hebben aan digital. Maar juist ook gevestigde bedrijven die digital hebben toegevoegd aan hun bedrijfsvoering. 

&;Ik ben benieuwd naar visies op de ethische grens van merkendenkers met betrekking tot de nieuwe digitale mogelijkheden. En hoe zien onze onlinehelden dat? Ik ga antwoord krijgen op zoveel meer vragen waarvan ik nu nog niet weet dat ik ze heb.

&;Sparren met gedreven internationale toppers met gedeelde passies staat gelijk aan ultiem geluk! Ik kan niet wachten om met RA*W dit avontuur aan te gaan om onze geest te verrijken en onze blikken te verbreden.
 

Sytse Kooistra, strateeg bij Isobar

‘Ik ben nog een Cannes-maagd en denk dat ik weet wat me te wachten staat, en heb tegelijkertijd geen idee wat ik daar ga meemaken. Feit is dat het festival creativiteit viert samen met de creatieve top en daar wil ik graag deel van uitmaken, in wat voor vorm dan ook.

&;Het zal een aaneenschakeling van talks, feestjes, gratis goodies, briljante inzichten, katers en goede gesprekken worden voor mij, waarvan de waarde pas later in mijn carrière zal moeten blijken.

&;Op korte termijn heb ik vooral veel zin om met 27 andere jonge RA*W talenten naar Zuid-Frankrijk af te reizen om vet werk te zien en mooie momenten mee te maken.’

Koen de Boer, junior strateeg bij Bohemia Amsterdam
‘Ik ga naar Cannes om te verkennen. Heb dan ook geen idee wat ik kan verwachten. In mijn hoofd wordt het óf enorm veel interessantdoenerij met mensen die zichzelf heel serieus nemen óf een vrolijke bende van creatief volk dat zich gelukkig prijst dat ze op andermans kosten kunnen zuipen in Zuid-Frankrijk.

&;Eigenlijk wil ik heel veel domme vragen stellen. Wie ben jij eigenlijk? Waarom moeten we naar jou luisteren? Waarom krijgt dit een prijs? Maar ik moet nog zien of ik durf.

‘Ik weet best al veel over reclame, maar niets over het wereldje. Wil ik dat eigenlijk wel? De reclamewereld voelt voor mij nog een beetje als een ingewikkeld bordspel.

&;Heeft het wel zin om van tevoren alle instructies te lezen? Het verandert toch allemaal. De regels worden anders of mensen houden zich er niet aan. Kan ik niet gewoon meedoen en kijken hoe ver ik kom?’ 

Vera van Dam, account executive bij N=5

‘Een buitenkans. RA*W biedt mij de unieke mogelijkheid om mijzelf een week lang te begeven onder de toppers van de reclamewereld. Mijn verwachtingen zijn gebaseerd op een mix van verhalen en fantasie.

Met 27 andere droge sponzen laat ik mij onderdompelen in een cocktail van creativiteit, inspiratie en ingenieuze inzichten. En dat scheut(je) wodka niet te vergeten. De creatieve condens zal mijn brillenglazen doen beslaan. 

&;Maar zelfs met weinig tot geen zicht, beklim ik de overtreffende trap van verrassing en verwondering. Van prikkelende lezingen en intrigerende personen tot VIP-lijsten en spray tans. Cannes zal fungeren als de potgrond waar vriendschappen kunnen opbloeien en nieuwe visies floreren.

Bevlogen en nog duizelig van de roes vliegen we terug. Klaar om uitgewrongen te worden en alle nieuwe kennis toe te passen.’ 

Ryan Wolters en Will van der Merwe, oprichters/eigenaren Will & Ryan

‘Zes maanden geleden maakten we een ‘career switch’ van strateeg naar creatief. Dat heeft goed uitgepakt. Inmiddels hebben we twee keer de Jongehondenpitch gewonnen – inclusief de eerste plaats in de 24H-pitch – en een ADCN Lamp-­nominatie. 

&;Als twee Zuid-Afrikaanse jongens zijn we ongelofelijk blij dat we naar Cannes gaan en zelfs Nederland mogen vertegenwoordigen in de categorie Film. Hopelijk zien we er kek uit in het oranje. 

&;Van wat we hier en daar gehoord hebben, is het festival een smeltkroes van creativiteit, op smaak gebracht met dronkenschap en als extraatje werken onder de prachtige Franse hemel.’

Jesse Amatsahip en Lesley Jutte, creatief team bij J. Walter Thompson Amsterdam 

‘We kregen 24 uur om een uniek concept te verzinnen voor Interbest. Tot in de late uurtjes zijn we doorgegaan en pas diep in de nacht kwam het idee van “de boodschappentas”. Een tas gemaakt van oude reclamedoeken. Door de doeken binnenstebuiten te keren ontstaat er een wit canvas. Een whiteboard waarmee iedereen zijn of haar persoonlijke boodschap kan (over)dragen.

&;Onze slapeloze nacht bleek niet voor niets te zijn geweest. De jury vond ons concept erg goed, dus wonnen we de JongeHonden 24H-pitch. Dus op de valreep toch nog naar Cannes.

&;We verwachten een bizar te gekke week met veel inspiratie, zon, toffe sprekers en feestjes! .’

Dit artikel staat in Adformatie (24 juni 2016)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie