Freelancen doe je zo. Tips van de meesters

Wat moet je eigenlijk kunnen als freelancer? Carlo Groot, Martin Cornelissen en Ramin Bahari gingen er diep op in tijdens de ReclameRidders Meesterklas.

Tekst: Susanne van Nierop

Kan je eigenlijk wel gaan freelancen als je fris van de academie komt? Die vraag leefde bij veel van de deelnemers aan de vijfde ReclameRidders Meesterklas in Pakhuis de Zwijger. Drie sprekers gaven op geheel eigen wijze antwoord op deze vraag.

Energie
Martin Cornelissen
(creative director FHV BBDO, foto boven) legde de nadruk op de energie die freelancers binnenbrengen. ‘Dat werkt aanstekelijk.’ Een paar van de vragen die hij beantwoordde:  

- Moet je gratis werk doen? (‘Nee, creativiteit is geld waard’)
- Welke opdrachten neem je aan? (‘Je werkt voor de centen, voor geweldig werk en voor de lol. Heb je er twee van te pakken, dan is dat niet slecht.’
- Hoe werk je onder tijdsdruk? (‘Zorg dus dat je die niet voelt. Vertrouw op die onuitputtelijke bron van creativiteit die in je huist.’
- Hoe dan? ‘Door de briefing alvast op te vragen en onder je kussen te leggen.’

Zijn boodschap, vrij naar de woorden van Rupert Murdoch: ‘It will not be the big beating the small but the fast beating the slow.’

van de presentatie over freelancen van Martin Cornelissen


Creatief directeur in zwembroek
Het verhaal van doorgewinterd freelancer Carlo Groot (ook bestuurslid van freelancecollectief The Freeforce) sloot goed aan op het verhaal van Cornelissen. Hij had een aantal zeer concrete tips voor aankomend freelancers:

1 Drop je ego
‘Het allerbelangrijkste dat je voor elkaar moet krijgen als freelancer, is dat mensen met je willen werken.’

2 Ga netwerken
‘Je loopt alle borrels, presentaties en awardshows af om je neus te laten zien en meer mensen te leren kennen. Vergeet vooral Cannes Lions niet; poolparty’s nivelleren de gezagsverhoudingen een beetje. Je staat ineens naast de creatief directeur van een topreclamebureau, die ook gewoon in zijn zwembroek een witte wijn staat te drinken.’

3 Vergeet het indirecte netwerken niet
‘Werk ook bij de bureaus waar je werkt aan je netwerk. Je denkt misschien dat reclamebureaus goede freelancers graag voor zichzelf houden, maar dat is niet zo.’

4 Wees creatief polygaam
‘Als freelancer hoef je niet altijd met hetzelfde maatje te werken. Door met verschillende mensen te werken vergroot je je netwerk en het is inspirerend.’

5 Begin side-projects
‘Je bureaucontacten en freelancevriendjes zien graag creativiteit buiten de lijntjes of buiten het veld. Het brengt je op een heel andere manier naar voren en laat zien dat je verder denkt dan briefings.’

6 Wees niet te bescheiden
‘Veel creatieven – en vooral veel artdirectors en vormgevers – zijn ontzettende perfectionisten. En dat is goed, maar denk niet te snel: “Dit kan ik niet delen.” Zoveel mensen, zoveel meningen en waar 10 mensen het lettertype misschien kut vinden, zijn er 10 die het te gek vinden. Probeer dus verder te kijken dan je eigen smaak.’

7 Andere freelancers zijn je beste vrienden
‘Er was een tijd dat freelancers elkaar vooral als concurrenten zagen. Die tijd is voorbij. Want je hebt er veel meer aan elkaar als vrienden te zien. En zo kom ik eigenlijk automatisch uit bij . Op allerlei manieren brengen we freelancers bij elkaar om van elkaar te leren en hun netwerk te vergroten. Ook brengen we freelancers en bureaus bij elkaar.’


Vrije projecten
Ramin Bahari
 (foto boven) liet zien hoe je als relatief jonge creatief aan een rijk portfolio komt. Hij legde de nadruk op het woord ‘free’ in freelance en liet de vrije projecten zien die hij de afgelopen jaren naast zijn freelancebestaan lanceerde. Zoals de fotoserie, de anti-spoiler app , en de zoekmachine die op pagina 8 van Googles zoekresultaten uitkomt.

Bahari stelde Cornelissen en Groot de open vraag hoeveel vrije projecten hij in zijn portfolio kan opnemen. ‘Het is natuurlijk anders werken dan op een briefing.’ Beiden waren het erover eens dat vrij werk vaak veel meer zegt over de capaciteit van een creatief dan de advertenties die in een map zitten. ‘Het is het enige waar ik naar kijk’, beweerde Cornelissen.

Kan ik het ook?
De enige brandende vraag die aan het einde van de avond nog leefde bij de aanwezige studenten en loonwerkers met freelance-ambitie: ‘Maar kan ík het ook?’ Natuurlijk, als je een beetje creatief, zakelijk en sociaal bent aangelegd en controle over je eigen agenda wilt hebben, zeker.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie