Premium

Gerijpt mediatalent

Ze wonnen de YIM (Young in Media) AMMA voor mediatalent van het jaar. Wat doen ze nu, is het anders gelopen dan ze hadden verwacht en wat vinden ze de belangrijkste mediaontwikkeling van dit moment?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jarno Stolk, winnaar 2001


1 Je won in 2001 en was daarmee de allereerste YIM-winnaar. Om ons geheugen op te frissen: voor welk bureau werkte je en met welke case won je?
Dat was mijn eerste bureau; bij PMSvW/Y&R in de Karperstraat. De case waarop we moesten werken was Amstel Bright, het tropische lichte biertje van Amstel.

2 Wat heb je sindsdien gedaan in (of buiten) de media?
Altijd in de mediawereld gewerkt; zo’n elf jaar bureauwereld en zo’n zes jaar bij KPN Media Management.

3 Wat doe je tegenwoordig en is het anders gelopen dan je dacht?
Sinds acht maanden werk ik bij Microsoft Advertising & Online, als Head of Branding & Advertising Solutions Benelux. Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n carrièreplanner en bekijk ik om de zoveel tijd waar naar mijn idee interessante dingen gebeuren in ons vak en wat er vervolgens op mijn pad komt.

4 De ontwikkelingen in het mediavak gaan razendsnel. Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling?
De algehele wending van de mediawereld en alle mediatypen van upfront buying naar realtime buying.

 


Carolien van ’t Hek, winnaar 2002


1 Je won in 2002. Om ons geheugen op te frissen: voor welk bureau werkte je en met welke case won je?
Ik werkte toen net twee jaar bij UM als mediaplanner, mijn eerste echte baan. De case was voor de introductie van een nieuwe gel van Garnier bij jonge volwassenen. Mijn oplossing was het gebruiken van de introductieweken van studenten.

2 Wat heb je sindsdien gedaan in (of buiten) de media?
Tot op heden ben ik nog steeds werkzaam in de media, als client service director bij UM. Nadat ik de YIM Talent award had gewonnen mocht ik de jaren daarna als jurylid aantreden bij de YIM Talent-verkiezing en heb ik ook een jaar de AMMA Awards mee helpen mogen organiseren.

3 Wat doe je tegenwoordig en is het anders gelopen dan je dacht?
Ik werk dus nog met heel veel plezier en uitdaging bij UM, ben in de afgelopen jaren niet gaan kwartetten met bureaus op mijn cv maar heb mijn carrière bewust binnen UM opgebouwd. Had ik dat in 2002 verwacht? Nee, maar ik ben heel blij met hoe alles gelopen is en waar ik nu sta.      

4 De ontwikkelingen in het mediavak gaan razendsnel. Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling?
Voor mij is dat de smartphone, een mediadrager die iedereen 24/7 bij zich heeft en gedurende de dag vele malen wordt gepakt en gebruikt. De smartphone maakt het mogelijk om heel dicht en continu op de consument te zitten. Een uitdaging om hier zo goed mogelijk op in te spelen en gebruik van te maken.

 

David Barens, winnaar 2007


1. Je won in 2007. Om ons geheugen op te frissen: voor welk bureau werkte je en met welke case won je?
Ik werkte voor Neo@Ogilvy; het digitale medialabel van Ogilvy. Ik won met een case voor Comedy Central.

2. Wat heb je sindsdien gedaan in (of buiten) de media?
Veel! Ik ben bij Ogilvy doorgegroeid, werd eindverantwoordelijk voor Neo@Ogilvy Amsterdam en kwam in het executive team van Ogilvy Amsterdam. In die tijd werd ik ook voorzitter van YIM.

3. Wat doe je tegenwoordig en is het anders gelopen dan je dacht?
Destijds had ik twee ambities: naar het buitenland gaan of voor mezelf beginnen. Ik heb het laatste gedaan. Samen met een partner ben ik eigenaar van Anyone?, een content marketingbureau en publisher. We hebben 15 man in dienst en zijn onder andere eigenaar van Ondertussen.nl, het grootste nieuwsplatform voor jongeren.

4. De ontwikkelingen in het mediavak gaan razendsnel. Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling?
De belangrijkste ontwikkeling is de ontwikkeling in de mediawereld an sich. Meer dan ooit moet je als mediabedrijf een duidelijke visie hebben, maar jezelf tegelijkertijd iedere dag opnieuw blijven uitvinden. Iedereen snapt dat de wereld social en mobile is, maar zelfs die domeinen veranderen dagelijks. De kunst is om te snappen waarom dingen veranderen, welke kansen die veranderingen bieden, wat je er als merk of publisher concreet mee kunt, het daadwerkelijk toe te passen en er van te leren. It is not the strongest of the species that survives, but the most adaptable.



Annemieke Overgaauw, winnaar in 2008


1. Je won in 2008. Om ons geheugen op te frissen: voor welk bureau werkte je en met welke case won je?
Toentertijd zat ik twee jaar bij Stroom. Dat is nu al acht jaar. Ik won met de case voor Jupiler. Hiervoor had ik een mediastrategie bedacht met branded content en partnerships, waarbij Vlaamse humor en voetbal centraal stonden. 

2. Wat heb je sindsdien gedaan in (of buiten) de media?
Ik ben bij Stroom blijven werken en heb daar een fijne groeispurt gemaakt. Veel verantwoordelijkheid en de vrijheid om zelf creatieve mediastrategieën te bedenken en uit te voeren. Ik doe daarnaast ook vrijwilligerswerk waarbij ik mijn kennis inzet van media en communicatie.

3. Wat doe je tegenwoordig en is het anders gelopen dan je dacht?
Ik geef als mediastrateeg geïntegreerd advies over offline en online media. Geef workshops aan klanten en ook gastcolleges over media. Het is niet anders gelopen dan ik dacht, ik vind het mediavak gewoon erg leuk.

4. De ontwikkelingen in het mediavak gaan razendsnel. Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling?
De toenemende digitalisering van offline media. Het daardoor nog meer synergie kunnen creëren met online media. Zowel qua advertentie mogelijkheden - targeting, creatieve advertentieformaten -  als qua toekenning van de bijdrage van elk medium aan het resultaat van de campagne.



Jos Eggink, winnaar 2012


1 Je won in 2012. Om ons geheugen op te frissen: voor welk bureau werkte je en met welke case won je?
Ik werkte toen voor MPG, nu Havas Media en won de Vodafone-case: een zeer lokale en nationale campagne tegelijk ter ondersteuning van de uitrol van Vodafone&;s glasvezelproduct, Vodafone Thuis. Ik weet nog dat ik als een van de laatste kandidaten presenteerde op een warme lentemiddag in een klein zaaltje. Kort maar krachtig, volgens mij had de jury daar op dat moment wel behoefte aan.

2 Wat heb je sindsdien gedaan in (of buiten) de media?
Na het winnen van de AMMA ben ik nog ruim een jaar bij Havas Media gebleven als mediaplanner. Als nieuwbakken mediatalent heb je natuurlijk het voordeel dat meerdere bureaus je benaderen. Uiteindelijk heb ik de overstap gemaakt naar MediaCom, toen bureau van het jaar.

3 Wat doe je tegenwoordig en is het anders gelopen dan je dacht?
Ik ben weer terug bij mijn oude liefde: radio. Omdat ik vroeger zelf radio heb gemaakt en ik de ontwikkelingen van digitale media erg interessant vind, ben ik bij Q-music aan de slag gegaan als content manager. Hier mag ik mede een brug slaan tussen programmamakers en online marketing om ook op meer momenten op de dag relevant te zijn dan de radio-uitzending. Daarnaast hou ik me bezig met een aantal digitale projecten.

4 De ontwikkelingen in het mediavak gaan razendsnel. Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling?
Dat is toch echt de ontwikkeling van een-op-een marketing. Ik zie echt nog wel de waarde van lineaire content, sterker nog; gedeelde momenten hebben onschatbaar veel waarde voor een groep mensen. Maar in het oerwoud van informatie een gecureerd overzicht krijgen van wat jou interesseert, zowel inhoudelijk als commercieel, zie ik als een geweldige missie!



Joris Garritsen, winnaar 2014


1 Je won in 2014. Om ons geheugen op te frissen: voor welk bureau werkte je en met welke case won je?
Bij MediaCom, het bedrijf waar ik ooit binnen ben gekomen als stagiair en waar ik nog steeds werk. De case in mijn jaar was Slim Pasta. Er werd gevraagd een innovatieve media strategie te bedenken welke zich richtte op een nieuwe doelgroep voor het merk: ‘de kosmopolitische vrouw’. Ik bedacht een activatie die het woord ‘slim’ dubbel meeneemt. De communicatiestrategie werd gelanceerd door een spokesperson self-proclaimed ‘dom’ neer te zetten en de conversatie aan te jagen. Deze was uitgewerkt in het alom bekende earned, owned en paid mechanisme en heb ik kennelijk met genoeg overtuiging en de juiste energie weten over te brengen.

2 Wat heb je het afgelopen jaar gedaan in (en buiten) de media?
De meest recente ontwikkeling is ook gelijk degene waar ik het meest trots op ben: sinds 1 april heb ik bij MediaCom de stap gemaakt van communications planner naar strategy planner, een nieuwe functie binnen het bedrijf van waaruit ik de strategen zal ondersteunen op het gebied van systeemdenken en bewaken dat strategieën optimaal worden door vertaald naar plan en executie. Ook buiten MediaCom ben ik bezig geweest, zo ben ik toegetreden tot de bestuurscommissie van de IAA (International Advertising Association, red.). Stilzitten is sowieso niets voor mij, dus heb ik het afgelopen jaar bijvoorbeeld ook nog gepresenteerd op verschillende seminars, een begin gemaakt met een eigen app, gejureerd bij verschillende competities, zoals de Amsterdam Marketing Challenge en de AMMA’s,  en sta ik aan de vooravond van verschillende mentorsessies. Daar ik hoop ik mezelf en mijn manier van denken en visie te ontwikkelen door regelmatig te klankborden met mensen  die een bijzondere kijk op de wereld hebben.

3 De ontwikkelingen in het mediavak gaan razendsnel. Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling?
Ongetwijfeld de groeiende mogelijkheden om met behulp van technologische middelen media te plannen en in te kopen, advertising analytics te verzamelen en data tot praktisch bruikbare informatie te verwerken. Het is met een reden dat de AMMA-nominaties voor ‘Media Innovatie’ van de afgelopen jaren allemaal tech-gedreven zijn en de eerste cases van traditionele media die zijn gepland via programmatic, zijn een feit. Consumenten zijn tegenwoordig  constant met alles en iedereen ‘connected’. Daardoor zijn ze slimmer en beter geïnformeerd dan ooit te voren , maar ook steeds moeilijker te imponeren door reclame. Dus moet planning er nog meer zorgen dat de boodschap bij de juiste ontvanger terechtkomt. Voor die planning maak je gebruik van een groeiende hoeveelheid data. Van belang daarbij is wel dat alle content en communicatiekanalen  die je inzet bijdragen aan een samenhangende en consistente merkboodschap. Hierdoor komt er nog meer focus op het mechanisme en de strategie. Met andere woorden: niet de ontwikkeling, maar de manier hoe je hiermee omgaat, bepaalt het succes.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie