Premium

Hoe De Staat een eindeloos live-gevoel creëerde

De Staat kwam onlangs met een virtual reality-video rond de ­single Get on Screen in samenwerking met Ambassadors en We Are Will. Meer innovaties, zoals een VR-docu, komen ­eraan, vertelt frontman Torre Florim.

Het is een vreemd ‘waar was jij toen…’ moment als het interview met frontman Torre Florim van de Nijmeegse band De Staat en de mensen van Ambassadors en We Are Will is afgelopen. ­Florim kijkt op zijn smartphone en zegt: ‘Ik krijg nu allemaal ­appjes dat Prince is overleden.’

Het is ook de dag van het Adfo-­seminar over virtual reality, waar Florim samen met Ambassadors op het podium staat om een sneak preview te geven van een virtual reality-video die ze samen hebben gemaakt. De Staat bracht eerder dit jaar het nieuwe album ‘O’ uit. ‘O staat voor een cirkel en op die manier staan wij ook in de studio als we onze muziek maken. De teksten op het album gaan ook over cirkels, of metaforen daarvoor. Voor de nieuwe single “Get On Screen” wilde ik daar iets omheen bedenken.’ 

Cirkel
Florim dacht eerst aan het maken van een performance video, waarin de band in een cirkel staat met een camera die rondjes draait. Vervolgens kwam hij op het ‘perfecte idee’ van een virtual reality-video. ‘Ik heb de obsessie dat ik wil weten welke trends er zijn en dat heb ik ook met VR. Ik hoor overal om me heen dat het een belangrijke plaats gaat krijgen, dus wilde ik er snel bij zijn. Ook denk ik dat we als band een speler kunnen zijn in die ontwikkeling. Er zijn nog nauwelijks 360 graden video’s van bands.’

Hij noemt Sir Paul McCartney, maar ook Muse, de Britse band die De Staat vroeg ze in mei te vergezellen op de Europese tournee als voorprogramma.

VR-sessie in Cannes
Een virtual reality-clip moest het dus worden. Met productiemaatschappij We Are Will maakte De Staat al een reeks video’s voor ‘O’. Executive Producer Melvin Kant dacht onmiddellijk aan Ambassadors, dat in april een eigen virtual reality-studio had geopend. ‘Ik was Diederick Veelo van Ambassadors bij hun VR-sessie tijdens Cannes Lions was tegengekomen. Ambassadors weten heel goed hoe je zo’n video zou kunnen maken.’

Veelo, lachend: ‘Ja, die VR-breakfast-sessie. Melvin was een van de weinigen die kwamen opdagen. Ik denk dat we letterlijk en figuurlijk iets te vroeg waren met een event rond virtual reality. Te vroeg omdat iedereen nog zijn roes lag uit te slapen in Cannes, maar ook omdat VR dit jaar écht pas aan het doorbreken is. Een half jaar later belde Melvin me dat De Staat er iets mee wilde. Filmen voor VR is echt nog nieuw, maar wij hadden met onze eigen camera een Virtual Reality Experience over kindslavernij voor Terre des Hommes gemaakt.’ 

Negen takes
Maar alles moest snel en er was geen budget, zegt Veelo. ‘De deadline was het belangrijkste. We hadden twee dagen om te draaien.’ Florim vult aan: ‘Dus kozen we ervoor om de video in Doornroosje op te nemen, het poppodium in Nijmegen. Het was eigenlijk een live performance van iedereen: de band, camera en lichttechnicus. Het was een heel simpel idee en daarom ook heel krachtig.’

Veelo: ‘We hebben een dag van tevoren de constructie gebouwd en de camera aan een kabel gehangen. De opname deden we in negen takes.’

De Staat-concert
Het resultaat: de VR-kijker wordt ‘letterlijk’ omsingeld door de bandleden, die zo nu en dan indringend dichtbij komen terwijl ze Get On Screen spelen. ‘Wij moesten nog uitvinden wat we konden doen met de camera, zodat het niet raar werd voor de kijker’, zegt Florim. ‘Ik vond het zelf best leuk om heel erg close-up te zijn.’

De zanger is zeer tevreden met het resultaat. ‘Als kijker krijg je het live-gevoel en ervaar je hoe het is om naar een De Staat-concert te gaan. Je ziet mijn hoofd van heel dichtbij. Helemaal als het stereoscopisch is. Met een VR-bril is de ervaring heel intens.’

Kant: ‘Het centrale perspectief van de kijker maakt het spannend. Hij is omringd door de bandleden. Afhankelijk van de kijkrichting van de VR-bril drager heeft ieder bandlid z’n eigen video.’

Ambassadors maakt gebruik van Ambisonic Sound, ook wel 360°-geluid genoemd, en heeft daar een dimensie aan toegevoegd. Als je bijvoorbeeld naar de drummer kijkt, dan hoor je de drums ook harder. Kijk je naar de bassist dan hoor je die nét wat beter. Beeld en geluid versterken elkaar dus.

Roadie in beeld
Nu de video uit is, is de volgende stap een virtual reality-documentaire. Ambassadors heeft De Staat de afgelopen tijd gevolgd, onder meer bij hun samenwerking met Muse. Je volgt de band dus on tour. Volgens Florim een ‘supersimpel’ idee. ‘Maar met een vr-camera krijg je wel een heel ander perspectief dan een geregisseerde documentaire. Die camera zet je gewoon neer en je filmt hoe wij bezig zijn met podiumopbouw en in de kleedkamer. Je hebt het eigenlijk niet door, dus is het veel natuurlijker. Meestal wordt een film gesneden naar het idee van de documentairemaker. Bij ons zie je dus gewoon een roadie een koffer inpakken, terwijl dat soort gasten normaal gesproken altijd uit beeld blijven.’

Veelo: ‘VR is natuurlijk het ultieme middel om op plekken te komen waar je normaal niet kunt komen, zoals backstage of in de tourbus.’

Branded apps
Hoe wordt de video en later de documentaire gedistribueerd? Volgens Veelo zijn er twee manieren: Facebook en YouTube om het grote publiek te bereiken, waarbij het handig is dat er sinds kort ook 3D-geluid op YouTube mogelijk is. De tweede manier is high quality. ‘Dan moet je denken aan branded apps die meer kwaliteit hebben dan Facebook en YouTube en waarop je ook content kunt beschermen. Er komt straks een VR-store, daar staat dan ook een speciale De Staat-app in met unieke VR-content, zoals de documentaire.’

Eindeloos
Even terug naar de video van ‘Get on Screen’. Florim denkt dat de fans die eindeloos kunnen bekijken, omdat ze steeds wat nieuws ontdekken. ‘Hoe vaak kijk je een speelfilm terug? Misschien als hij heel goed is nog één keer. Bij deze video denk je: tof, want wat deed dat bandlid daar? En als je alleen Tim op zijn drumstel wilt zien rammen, dan kan dat ook.’


Concept - Torre Florim
Production Company - WE ARE WILL (wearewill.nl)
Executive Producers - Melvin Kant & William Griffioen
Consulting Producer - Tamara Zeenny
Light Design - Oplichters
Light Designer - Freek Ros
Visuals Design - Studio Wonder
Visuals Designer - Camiel Voorn & Sander op den Dries
Stagemanager - Wouter Maes
Location - Doornroosje
VR Production - Ambassadors VR & Purple Pill VR (ambassadors.studio & purplepillvr.com)
VR Producer - Nick Kraakman & Thierry Pul
VR Director - Diederik Veelo
VR Operator - Rio Kierkels
VR Rigger - Coen Spoor
VR Compositing - Jelle Prins & Joris Seghers
Colour Grading - Brian Krijgsman
Ambisonic Sound Designer - Joep Meijburg

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie