Premium

Hoe MediaMonks de wereld verovert

Steeds meer Nederlandse digitale (design) bureaus richten hun pijlen op het buitenland. Zes bureaus over hun ervaringen. Deel 1: MediaMonks.

MediaMonks heeft vestigingen in Hilversum, Londen, Stockholm, Dubai, New York, Los Angeles en Singapore. Er werken 450 man/vrouw en de omzet 2015-2016 bedraagt ruim 50 miljoen euro.

1. Waarom wilden jullie internationaal uitbreiden?

Victor Knaap, ceo/medeoprichter: ‘Hoewel de productie zich voornamelijk in Hilversum afspeelt, zijn we met onze buitenlandse uitbreiding begonnen om twee redenen: om te werken met meer bureaus en andere concepten en om talent vast te houden. MediaMonks-medewerkers kunnen voor een bepaalde tijd in een buitenlands kantoor werken.’

2. Wat was de investering? Hoe lang ben je bezig voordat je up and running bent?

‘Wij reserveren een behoorlijk bedrag per kantoor om het eerste jaar te financieren, maar de tijd die erin gaat verschilt enorm. Met ons Dubai-kantoor zijn we zes maanden bezig geweest, met Shanghai nu al een jaar om onze businesslicentie te krijgen. De naam MediaMonks werkt wereldwijd, behalve in China: zowel “Media” als “Monks” werd afgekeurd als bedrijfsnaam.’

3. Is ‘Dutch’ zijn een voordeel?

‘Het snel zeggen wat je van iets vindt, wat het kost en hoelang je ermee bezig bent, komt ons heel goed van pas. Ook hebben Nederlanders een goede, betrouwbare reputatie in het buitenland.’


Foto: Victor Knaap (links) met MediaMonks-team in Dubai.

4. Wat is het leukste, de kick?

‘In november leverden we in Dubai het project Jumeirah Inside op en dat bewijst onze kracht: een geïntegreerde film, 360-gradenfotografie, VR en digital met een hoge productiewaarde. De hele regio heeft het gezien, is er trots op dat er zoiets in het Midden-Oosten gemaakt is. Nu worden we overal uitgenodigd om te komen praten.’

5. Hoe willen jullie verder groeien?

‘Er staan drie nieuwe kantoren in de planning voor dit jaar: in China en in Zuid-Amerika. We krijgen steeds meer briefings uit Brazilië. De Olympische Spelen helpen daarbij uiteraard, en daar is tevens een heel interessante talent pool.’

6. Wat hebben jullie er tot nu toe van geleerd?

‘We zijn iets “ver-Amerikaniseerd”: we besteden ongelofelijk veel tijd aan de kleinste details om klanten beter te van dienst te zijn. We leren onze Nederlandse teams om minder “Nederlands” te communiceren en we spreken onze ambitie iets harder uit.’

7. Hoe kunnen ‘we’ in het buitenland samen verder groeien? 

‘Ten eerste moeten we elkaar business gunnen. Ik vind het echt frustrerend dat oer-Hollandse bedrijven in het buitenland dat nauwelijks doen. Verder moeten we de versplintering in de Nederlandse creatieve industrie snel oplossen, al onze brancheorganisaties samenvoegen en een vuist maken naar de buitenwereld toe in plaats van allemaal een kleine achterban vertegenwoordigen.’

Een uitgebreidere versie van dit artikel staat in van Adformatie (29 april 2016).
Daarin een overzicht van Nederlandse bureaus met internationale vestigingen, en zes bureaus over hun ervaringen: MediaMonks, Edenspiekermann, Snakeware, Addikt, Mirabeau en SuperHeroes:


premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie