Premium

Lekker lachen om ‘de allerkutste commercials’

Bijna 3000 vakgenoten zijn lid van de besloten groep KUTRECLAMES die Wefilm’s Roel Welling een jaar geleden aanmaakte op Facebook. Waarom en waarvoor?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waarom ben je de groep begonnen? Wat is het idee?

: ‘Ik mag me graag ergeren aan de kwaliteit van het gemiddelde reclameblok. Vaak is het zo slecht en on-origineel, dat het weer hilarisch wordt. Ik dacht: dat moeten we eens bundelen en er met de liefhebbers over lachen op Facebook!’ 

En je dacht: we schrijven de naam dan meteen ook maar gewoon in hoofdletters?

‘Ja, BAM! Lekker lachen om de allerkutste commercials. Het gaat er vaak stevig aan toe in de reacties.’ 

Was je niet bang dat het Wefilm schade zou doen, jullie werken immers voor veel van de reclamebureaus en adverteerders die gefileerd kunnen worden?

‘Het is vooral grappig bedoeld, maar het is zeker ook een middel om jezelf scherp te houden, zorg maar dat je werk hier niet belandt!’

Hoe waren de reacties van de gevestigde orde? Er wordt al zoveel gescholden en zuur gedaan op sociale media, hoor ik vaak uit die kringen.

‘De meeste vakgenoten kunnen de lol er wel van inzien volgens mij. En eigenlijk is iedereen het er ook wel over eens dat er te veel slechte reclame gemaakt wordt.’ 

Bijna een jaar na de start telt de groep 2966 leden. Ben je tevreden met dat aantal?

‘Ja, natuurlijk. Het was niet per se onze insteek om duizenden mensen te bereiken, maar er is blijkbaar toch veel animo. We zaten er zelfs over te denken om een event te organiseren met alle hoogtepunten van een jaar kutreclames.’

Is het levendig genoeg, gebeurt er genoeg? In termen van posts en in termen van reacties?

‘Het varieert van het terugkomende stockmodel Ariane dat in bijna elke reclame verschijnt, tot flauwe spelfouten en woordgrappen (‘Is it Mie you looking for’) maar ook redelijk inhoudelijke discussies over commercials en de vraag of die nu briljant zijn of juist slecht, zoals de recente Amstel-commercial die de Dela-campagne op de hak neemt.’ 

Wat vind je van de inhoudelijke kwaliteit?

‘Naarmate de groep groter wordt vertroebelt het wel een beetje. Meer mensen van buiten het vak sijpelen de groep in. Maar het is nooit heel serieus bedoeld allemaal.’  

Zijn er grenzen aan het betamelijke die je respecteert, is er een gedragscode?

‘Soms loopt het hoog op en worden er ook meldingen gemaakt van onbetamelijke reacties. Ik doe daar meestal niks mee omdat het de inhoudelijke discussie juist voedt.’ 

Loopt het weleens uit de hand? En wat doe je dan?

‘Het valt allemaal wel mee. En mensen die het niks vinden of gepikeerd zijn, verlaten vaak zelf de groep weer.’ 

Blijft het zoals het nu is, of ga je KUTRECLAMES wellicht uitbreiden of er iets aan veranderen? Krijgt het een zusje of broertje? TOFFERECLAMES bijvoorbeeld?

‘Dat vind ik een leuk idee. Maar ik denk dat de groep (en vooral het aanbod) dan een stuk kleiner wordt hahaha. Over een tijdje is het wel mooi geweest en dan trek ik de stekker eruit. Dan gaan we ons gewoon weer helemaal focussen op te gekke reclames maken die iedereen heel bijzonder vindt.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie