Premium

Lelijk icoontje? 21% van de millennials verwijdert je app

7 inzichten over het gebruik van mobiele apps

Jongeren (18-24 jaar) besteden drie uur per dag aan apps, gebruikers downloaden gemiddeld twee nieuwe apps per maand en 21% van de jongeren verwijdert een app vanwege het design.

Dit is slechts een greep uit de conclusies in het 2017 US Mobile App Report van het Amerikaanse onderzoeksbureau ComScore. In het rapport vind je feiten en cijfers over het gebruik van mobiele apps in de Verenigde Staten. Hieronder de meest opzienbarende conclusies.

1. Lelijke iconen worden verwijderd
Het logo van een app is belangrijker dan je denkt. 21% van de 18- tot 24-jarigen geeft aan een app te hebben verwijderd, omdat het icoontje niet mooi stond op hun startscherm. Oudere doelgroepen vinden het minder belangrijk hoe hun startscherm eruit ziet: slechts 2% van de 35- tot 55-jarigen verwijderde een app vanwege een lelijke icoon.

Data-analist Adam Lella van Comscore licht toe: ‘Millennials identificeren zich sterk met hun smartphone, bijna alle aspecten van hun leven zijn geïntegreerd in het apparaat. De apps op hun telefoons laten zien wie ze zijn. Zelfs als een app een praktische functie heeft, willen veel millennials het programma niet op hun telefoon als het design niet bij hun sociale identiteit past.’

2. Jongeren besteden drie uur per dag aan apps
De gemiddelde 18- tot 24-jarige gebruikt 3,2 uur per dag mobiele apps. Denk aan apps voor e-mail, sociale media of routeplanners. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar is dat 2,6 uur, 65-plussers besteden gemiddeld 1,6 uur per dag aan apps.

In het algemeen besteden smartphonegebruikers 87% van de tijd op hun telefoon aan apps. De overige 13% surfen ze op het web via hun smartphone.

3. Twee nieuwe apps per maand
De gemiddelde smartphonebezitter (13 jaar en ouder) download twee nieuwe apps per maand. De helft (51%) van alle gebruikers installeert geen enkele nieuwe app per maand, 13% zegt er één te downloaden. Zo’n 5% van de gebruikers download acht apps of meer.

4. Millennials zijn vaker bereid te betalen dan ouderen
18- tot 34-jarigen betalen vaker voor apps dan oudere doelgroepen. 19% van de millennials gaf meer dan 12 keer geld uit aan een app. Zo’n 36% geeft aan nooit te betalen.

Dat terwijl maar liefst 66% van de smartphonebezitters in de leeftijdscategorie 35-54 nooit geld uitgeeft aan apps. Van de 55-plussers zegt 80% nooit te betalen voor apps.

5. Meer mappen
Gebruikers plaatsen belangrijke apps op hun startscherm en steeds meer mensen gebruiken mappen. 77% van alle gebruikers voegt apps samen in mapjes of folders.

6. Meer mensen zetten pushmeldingen aan
De meeste mensen zetten pushmeldingen uit, zo’n 57% zet ze nooit aan.

Van 2015 tot 2016 werden pushnotificaties minder vaak aangezet (in 2015 schakelde 66% ze uit, in 2016 73%), maar dit jaar lijkt het tij te keren. 19% zet pushmeldingen altijd aan, 24% schakelt ze 'vaak' in.

7. Facebook heeft de meeste gebruikers per maand
De app van sociaal medium Facebook wordt het meest gebruikt. Daarna volgen Youtube, Facebook Messenger, Google Search en Google Maps. Amerikaanse smartphonebezitters gebruiken Snapchat en Instagram gemiddeld even vaak.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie