Bureaus & Accounts

Mirabeau: 'Ons geloof in online was vanaf het begin heilig'

Redactie | 21 juni 2016, 7:00

Adformatie bezoekt in deze rubriek bureaus die een jubileum vieren. Deze keer: Mirabeau.

Digital agency Mirabeau (300 medewerkers, 30 miljoen omzet) bestaat vijftien jaar. Oprichters Adjan Kodde (ceo) en Heini Withagen (cto) blikken terug.

Foto: Adjan Kodde (links) en Heini Withagen

Wat was indertijd de aanleiding om Mirabeau op te richten?
‘In 2000 waren de meeste onlinebedrijven of heel technisch of heel creatief. We wilden juist vanuit creatieve en technische executiekracht bedrijven helpen inspelen op veranderend klantgedrag. Enige minpuntje: Nina Brink stak in 2000 haar duimen omhoog stak en de hele internetmarkt crashte. Toch was ons geloof in online heilig en zijn we op 2 januari 2001 gewoon gestart.’ 

Hoe dicht bij die bron zitten jullie nog?
‘Heel dicht. We zijn alleen veel groter dan we hadden durven dromen. Dat is nooit het doel geweest, maar het is in deze tijd van digitale transformatie wel het middel om echt verantwoordelijkheid te kunnen nemen over cruciale toepassingen voor onze klanten. We zijn er trots op dat we op alle gebieden in de top mee kunnen doen.’

Wat was de grootste uitdaging?
‘Om in een ingestorte markt op zoek te gaan naar een klant waarmee we een onderscheidende entree konden maken, terwijl we door een (terecht) concurrentiebeding geen toegang hadden tot ons netwerk. We weigerden werk omdat het te weinig onderscheidend was, terwijl we heel hard omzet nodig hadden. Het lukte uiteindelijk met Funda.’

En het grootste succes?
‘De verdienste van onze mensen: dat het ons lukt om echt langetermijnrelaties op te bouwen: Funda 14 jaar, KLM 10 jaar, Transavia ook al bijna 10 jaar. Geweldig. KLM en Transavia hebben net afzonderlijk van elkaar de samenwerking verlengd. Dat is even wat anders dan het eenmalig winnen van een award of een pitch.’

Waar komt de naam Mirabeau eigenlijk vandaan?
‘Het was een werknaam en betekent vrij vertaald “mooi vooruitzicht”. We merkten in de beginfase dat die naam goed bleef hangen en dat iedereen hem mooi vond, dus besloten we het zo te laten. Wel moesten we een oude boekhandelaar in een afgelegen Frans dorpje na moeizame onderhandelingen enkele tienduizenden euro’s betalen voor het Mirabeau.com domein. De sluwe vos.’

Channels: Bureaus & Accounts
Tags: Mirabeau

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Mirabeau

Meer in channel Bureaus & Accounts

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers