Nederlandse top-opleiding voor digital design in 2015 van start

Hyper Island en Miami Ad School dienen als voorbeeld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het nieuwe opleidingstraject wordt ‘getrokken’ door negen digitale bureaus: MediaMonks, Fabrique, TamTam, Momkai, Achtung!, DDB Tribal, FHV BBDO, Mirabeau en Woedend! Als werktitel is voorlopig gekozen voor Digital Design & Concepting. ‘Maar er komt nog een betere, meer flitsende naam. In de richting van Hyper Island’, zegt Matthijs Leendertse van ELM Concepts, die is aangetrokken als projectleider.

Beperkt aantal leerlingen

De bedoeling is dat de opleiding in september 2015 van start gaat. In eerste instantie met een beperkt aantal leerlingen. ‘Ons uitgangspunt is echt op topniveau te gaan werken’, zegt Leendertse. ‘Dat heeft invloed op het aantal, dat we een plek gaan bieden. We beginnen met een kleine groep. Niet iedereen is nu eenmaal top.’

Internationale status

Digital Design & Concepting is het antwoord vanuit de digitale wereld op een knelpunt dat twee jaar geleden aan de orde werd gesteld tijdens de Dutch Design Week.Victor Knaap en Wesley ter Haar (MediaMonks) stelden toen vast dat digital design uit Nederland internationaal niet de status heeft waar andere designdisciplines wel aanspraak op maken.

Hieruit is onder meer het Dutch Digital Design-platform voortgekomen, op initiatief van Bert Hagendoorn.

Talent uit buitenland

Een van de doelen die de initiatiefnemers zich vervolgens hebben gesteld, is dat er een topopleiding moet komen om digital design in Nederland op een hoger niveau te brengen. Het is nadrukkelijk de bedoeling ook talent uit het buitenland aan te trekken. Leendertse: ‘Veel bureaus zeggen: we kunnen niet groeien met alleen talent uit Nederland. We moeten ook met een opleiding mensen hier naartoe halen.’

Andere doelen zijn versterking van het imago van Nederland op het gebied van digital design en het stimuleren van innovatie. Er vindt veel innovatie plaats, maar binnen de bureaus gebeurt innovatie altijd ‘on the flow’. 

Innovatie is een ‘rijdende trein’, zegt Leendertse, en dan is het fijn om in een omgeving te kunnen werken waar projecten mogen falen. ‘Denk aan een student die aan de slag met een vraag als: wat kan ik voor Adidas doen met Oculus Rift.’

Uncommon

De topopleiding voor digital design is niet het enige initiatief op het gebied van opleiden van creatief talent. Onder de naam Uncommon bundelen vier onafhankelijke
bureaus (Achtung, Dawn, Natwerk en Sue) de krachten, naar eigen zeggen ‘om samen de hybride creatieven van de toekomst te vormen’.

Het programma biedt jaarlijks vier tot acht nieuwsgierige creatieven de kans om te werken en leren bij de vier bureaus. Uncommon staat open voor nationaal en internationaal talent (tot en met 27 jaar) met maximaal twee jaar werkervaring. Elk bureau selecteert zelf de kandidaten die, na afronding, bij een van de bureaus aan de slag gaan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie