Premium

Ondertussen bij De Reclamefabriek

Twee jaar geleden maakte De Reclamefabriek zich los van Roorda. Hoe gaat het met het bedrijf?

Directeuren Erik van de Kleut en Marieke de Koning zijn al jaren de baas bij De Reclamefabriek. Eerst onder de vleugels van reclamebureau Roorda, sinds 2015 als zelfstandig bureau. Een middelgrote studio met eigen klanten, waar je niet veel over hoort.

Pr-machine
Dat wil De Koning veranderen. ‘Je bent soms zo druk met het managen van je projecten en je klanten, dat je vergeet om over jezelf te vertellen’, legt ze uit. Ze wil nu ‘de pr-machine aanzetten’. Het bedrijf kreeg onlangs een nieuwe website en sloot zich aan bij de Vereniging voor Toonaangevende Communicatie Adviesbureaus (VEA).

Hybride
Wat maakt De Reclamefabriek dan anders dan anderen? ‘Het bureau is opgericht in de crisis en dat voel je aan alles’, vertelt De Koning. ‘Daardoor zijn praktisch, snel, flexibel. We hebben een hybride bedrijfsvoering: we combineren creativiteit met nieuwe techniek en schalen ons team op met zelfstandig specialisten als dat nodig is.’

Zowel productie als creatief concept
Ze vertelt dat het bedrijf gezien wordt als reclameproductiebureau, maar dat ze veel meer doen. De Reclamefabriek heeft diverse projectmanagers, designers, dtp’ers en online experts in huis. Daaromheen zit een flexibele schil. ‘Zo proberen we dezelfde kwaliteit te leveren als bekende reclamebureaus en ondertussen snel en pragmatisch te werken. We willen onze naam ‘Reclamefabriek’ eer aan doen.’

Aantal medewerkers is stabiel
Onlangs namen ze twee nieuwe accountdirectors aan, maar het aantal medewerkers (25) van de Reclamefabriek is in twee jaar tijd nauwelijks gegroeid. Dankzij die hybride bedrijfsvoering is dat ook niet nodig, vertelt Van de Kleut.

‘We kunnen al het maakwerk in huis doen: van websites bouwen tot productiefotografie. Als er een creatief team aan te pas moet komen, zoeken we specialisten. Bijvoorbeeld een creatief team op het gebied van mode, retail of food.’

Aldi
‘Retail-activatie, dat is onze specialiteit’, zegt De Koning. Het bureau werkt bijvoorbeeld al negen jaar voor retailer Aldi. ‘Voor dat merk doen we bijna alles wat je ziet, behalve de verpakkingen. De wekelijkse folder en wervingscampagnes tot het bijhouden van de app.’

Vorig jaar bedacht het bureau de volledige campagne voor ondergoedmerk Bamigo. Die campagne kreeg vorige week een vervolg (zie hieronder). Verder bedenken ze campagneconcepten voor merken als Albron, Noizezz en Kanjers en doen ze veel deelopdrachten.

Hieronder: het nieuwste werk voor Bamigo (sinds afgelopen zondag op tv)

(Account: Marieke de Koning; Productie: Erik van de Kleut; Creatie & regie: Jilt Meeder; DOP: Reinout Steenhuizen; Fotografie: Marthe Hennink)

Van de Kleut: ‘Retailers zijn vaak zelfdoeners. Ze lopen op een gegeven moment tegen hun grenzen aan, en dat is waar ze ons goed kunnen gebruiken. Zo produceert fietsspecialist Profil zijn eigen folders, maar de thema’s van die folders ontwikkelen wij.’

Ze verzorgen soms ook alleen de fotografie, de folder of het POS-materiaal.

In 2015 ging De Reclamefabriek zelfstandig verder, los van Roorda. Niet alleen omdat het bedrijf een eigen propositie en klantenbestand had, maar ook omdat ze willen samenwerken met andere reclamebureaus.

Samenwerken
Dat gebeurt weinig, maar is nog steeds een wens. Ze werken wel vaak samen met Red Button, een digitaal productiebureau. Zij zitten in hetzelfde pand, in de Helicopterstraat in Amsterdam. De Koning: ‘Op dit moment zoeken we ook samenwerking met een digitaal videobureau, zodat we ook in die behoefte kunnen voorzien.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie