Premium

Ondertussen bij Magic Group Media

Een kijkje achter de schermen bij het productiebedrijf van Edwin Veer en Peter Witte

‘Soms maken we heel nieuwe beelden of producten, soms maken we bestaand beeld net iets mooier’, legt sales- en strategiedirector Job Musters uit. Hij geeft een rondleiding door Magic Group Media, dat gevestigd is op de derde verdieping van een industrieel pand in de Amsterdamse Houthavens. Overal hangen voorbeelden van werk van het team.

Klant: Douwe Egberts, fotografie: Maurice Heessen, bureau: inzicht communicatie, post-productie: Magic Group Media.

KLM, Douwe Egberts en Erwin Olaf zijn slechts een paar bekende namen. Het contentcreatiebureau van Edwin Veer en Peter Witte doet van alles rondom beeld voor reclamebureaus, kunstenaars en merken. Het werk varieert van modefotografie tot reclameuitingen en van CGI-animatie tot fotoboeken (zie foto bovenaan).

In de 17 jaar dat het bedrijf bestaat, maken de werknemers weinig reclame voor zichzelf. &;In het verleden lieten we ons werk vooral voor zich spreken&;, zegt Veer. &;De laatste tijd geven we vaker een kijkje in de keuken. Dat heeft ook te maken met een bredere interesse en acceptatie voor beeldbewerking.&

Over Magic Group Media
Opgericht: 2000
Huidige locatie: Amsterdam, Houthavens
Aantal medewerkers: 12
Verwachte omzet: +/- 2 miljoen euro
​Merken: o.a. Philips, KLM, Viacom, Under Armour, Asics, Marcel Wanders, Erwin Olaf. 

 

Rijksmuseum

Een bijzonder project is het boek ‘Rijks, Masters of the Golden Age’. In het reusachtige boek staan afbeeldingen van de meesterwerken uit het Rijksmuseum tot in het kleinste detail afgebeeld. Musters trekt handschoentjes aan om door het boek te bladeren, want een exemplaar kost duizenden euro’s. ‘Het is een project van Marcel Wanders voor het Rijks’, vertelt hij. ‘Wat wij hebben gedaan, is gezorgd voor de best mogelijke vertaling van schilderij naar print, zonder het karakter van het schilderij te veranderen. Zo zie je nog echt goed structuren en penseelstreken. Dat is echt monnikenwerk, een van onze medewerkers was er maanden mee bezig.’

Een ander bekend boek waaraan Magic Group Media heeft gewerkt, is Jimmy Nelsons . Nelson reisde tweeënhalf jaar de wereld over om een fotoserie te maken van 35 inheemse stammen. Hij maakte gebruik van een 50 jaar oude 4x5in-camera. Magic Group converteerde de foto&;s van analoog naar digitaal en retoucheerde de foto’s in nauw overleg met de maker. Op dit moment zijn ze al bezig met een nieuw boek, dat in 2018 verschijnt.

Onderbroeken vervangen

Verder doen ze veel met 3D-ontwerp en CGI (computer generated imagery). De specialisten kunnen daarmee bijvoorbeeld zelf compleet nieuwe landschappen creëren, maar ook veranderingen aanbrengen in bestaande films.

‘Een kledingmerk had een reclamespot gemaakt rondom onderbroeken en wilde diezelfde spot gebruiken voor de nieuwe collectie’, vertelt Musters. ‘Wij maakten geen volledig nieuwe commercial voor ze, maar we vervingen de oude onderbroeken met onze 3D-ontwerpen, zonder dat iemand het verschil ziet.&;

Erwin Olaf en Morph

Een ander voorbeeld van CGI is &;Morph&;, een kunstwerk van Erwin Olaf. Deze video-installatie werd tijdens kunstmanifestatie Nuit Blanche geprojecteerd op het stadhuis van Parijs. Het is een reactie op de aanslagen in de stad (). Olaf fotografeerde dertige portretten van mensen van verschillende gewichtsklassen, leeftijden en huidskleuren. Het team van Magic zorgde voor de retouche en gebruikte 3D-technieken om de beelden naadloos in elkaar te laten overlopen.  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie