Premium

Waarom de overname van TMG door Mediahuis gaat lukken

Als TMG opgaat in Mediahuis dan is dat een zegen voor de Nederlandse dagbladenbranche en specifiek voor De Telegraaf.

De Vlaamse dagbladuitgever Mediahuis is in Telegraaf Media Groep, bracht Het Financieele Dagblad woensdag als eerste naar buiten.  Mediahuis is hier al eigenaar van NRC Media en de Limburgse dagbladen en wil met TMG zijn positie in Nederland verder versterken. De stap past in de verregaande consolidatie die er de afgelopen jaren is geweest op de Nederlandse dagbladenmarkt en is logisch voor Mediahuis. Met alleen NRC en de Limburger heeft het concern hier te weinig schaal.

Er werd de afgelopen tijd al in het geheim gesproken over de overname. Ook NRC-CEO Rien van Beemen zat bij die gesprekken. Mediahuis liet met de overname van NRC Media – twee jaar geleden – zien dat het een uitgever van dagbladen- of nieuwsmedia – de ruimte geeft om te bouwen en digitaal uit te bouwen. CEO Gert Ysebaert heeft een duidelijke visie: de toekomst van de krant is digitaal, maar print is nog steeds belangrijk. Mensen die voor hun krant betalen in welke vorm dan ook moeten waar voor hun geld krijgen.
Dat wil hij ook met De Telegraaf en de andere dagbladen en huis-aan-huisbladen van het concern: sterke krantenmerken en een organische beweging naar digitaal.

Het bod
Mediahuis zou 243 miljoen overhebben voor TMG, of 5,25 euro per aandeel. De Vlamingen trekken op met grootaandeelhouder VP Exploitatie van de familie Van Puijenbroek, die momenteel een belang van 41,3 procent in TMG houdt. Wat zit er achter die samenwerking? De familie is al jaren grootaandeelhouder in De Telegraaf en heeft mogelijk met lede ogen aangezien dat de koers van het concern de afgelopen jaren hard daalde en de strategie onduidelijk bleef, ondanks alle ronkende 24/7 presentaties die er de afgelopen tijd geweest zijn. De nieuwe lijn roept nog steeds op dan dat er antwoorden zijn. Er wordt bijvoorbeeld veel geroepen over OTT, maar hoe vul je twee 24/7 kanalen met goede videocontent?

Ondertussen lijkt het belangrijkste merk, de krant, in een steeds verdere neerwaartse spiraal te zitten en in het hele verhaal naar de achtergrond te verdwijnen. De top van het concern laat de oren hangen naar adviseurs als Roland van Kampen die naar verluidt een dikke vinger in de pap heeft bij TMG. Met andere woorden: de adviseurs hebben het bedrijf overgenomen en de matrixen en spreadsheets zijn niet aan te slepen.

De vraag waarom de Van Puijenbroek familie nu stappen heeft gezet en niet eerder, blijft onbeantwoord. Maar de stap komt wel net op tijd. Inmiddels heeft TMG – dat vier CEO’s versleet in vijf jaar tijd – al weer een paar jaar stilgestaan.  Sterker nog: de uitstekend presterende puzzeltak Keesing verhult een hoop. En dan werd ook nog eens zomaar de radiotak uit handen gegeven.

Gaat de overname lukken?
Ja, de overname heeft grote kans van slagen. Allereerst is er het bod van 243 miljoen. Mediahuis betaalt uiteindelijk maar 146 miljoen euro, omdat het pakket van VP Exploitatie hier al in zit.

Dan is er natuurlijk de tweede grote aandeelhouder Frank Botman die met Dasym ruim 22 procent in TMG heeft. Volgens velen is hij de vormgever van TMG anno nu, hoewel hij dat . Uiteraard liet Botman de afgelopen dagen weten not amused te zijn met het bod van Mediahuis. Maar gaat de beheerder van de aandelenportefeullie van John de Mol nog dwarsliggen? Dasym moet volgens ingewijden 80 miljoen meer financieren om TMG in handen te krijgen. De vraag is of hij dat wil. Of sterker nog: of John de Mol dat wel wil. Het afgelopen jaar sloeg De Mol met de fusie tussen Sky Radio Group en 538 Groep een slag op de radiomarkt. Bekend is dat De Mol van radio en tv houdt, maar vindt hij kranten wel zo interessant en wil hij daar extra de portemonnee voor trekken?

Belangrijker nog is dat de Van Puijenbroek familie de controle heeft over de zaak:  er is een beschermingsconstructie. Wil een andere partij een bod doen, dan worden er beschermingsaandelen uitgegeven. Dat verschillende aandeelhouders terughoudend reageren op het bod, zoals FD , is slechts onderdeel van het spel. 

Sentimenten
Ook zijn er nog de sentimenten. Als de deal doorgaat, zouden er twee grote Vlaamse krantenconcerns (Mediahuis en De Persgroep) vrijwel alle Nederlandse dagbladen - behalve FD en de kranten van NDC Mediagroep - in handen krijgen. ‘We houden geen Nederlands bedrijf meer over’, horen we dan. Die kaart zou de huidige TMG-top - want CEO Geert-Jan van der Snoek is niet blij dat zijn TMG nu overnameprooi is – wel eens kunnen spelen. Van der Snoek zou volgens ingewijden het liefst voor de overname gaan liggen, om de Telegraaf-lezers &;te beschermen tegen buitenlandse invloed&;. 

Het is de vraag of we dergelijke sentimenten echt serieus moeten nemen.

En er speelt nog iets, maar dat is te verwaarlozen. Gaat de overname door dan komen NRC en De Telegraaf in één concern terecht. Ten tijde van de overnamegesprekken van NRC – Egeria had het te koop gezet – was TMG ook een partij. Dat stuitte op binnen (met name) de redactie van NRC, omdat ze ‘qua bloedgroep niet bij elkaar passen’. Maar in het nieuw te vormen dagbladenconcern kunnen NRC en De Telegraaf prima naast elkaar bestaan.

Veelbetekenend is dat De Telegraaf-redactie ook achter de komst van Mediahuis staat. Columnist Rob Hoogland schreef er vandaag in ieder geval over in zijn eigen krant. En ook Youp blijft straks gewoon aan als columnist van NRC, meldde hij . Dus dat is dan opgelost.

Rust
De familie achter Mediahuis staat net als Van Thillo bekend om de liefde voor de krant. Dus zal de uitgever alles intact laten en gescheiden laten opereren onder haar vlag. De Vlamingen willen de positieve ontwikkelingen rond NRC niet frustreren en zullen van De Telegraaf weer echt het dagblad van het volk willen maken. De dagbladenbranche is gebaat bij rust en vooruitgang in de sector.

Foto: ANP

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie