Wederopstanding van een piraat

Studio Adformatie, auteur | 13 november 2008, 10:02

Boomerang Unlimited en Radio Decibel hebben samen City FM gekocht, waardoor Radio Decibel vanaf volgend jaar in de hele Randstad te horen is. Het nieuwe Decibel wil jong, vooruitstrevend en stedelijk zijn, maar met een vleugje nostalgie.

[DOOR JOSJE SPINHOVEN]

Bij de frequentieveiling in 2003 dong Pierre Karsten met een plan voor een sportzender mee naar een plek in de ether. Het pakket ging echter naar BNR Nieuwsradio. Nu heeft de eigenaar van Boomerang Unlimited met zijn aandeel in Decibel dan eindelijk zijn radiozender. Trots trekt hij de verslaggeefster mee naar de redactie van Boomerang, om het door de ruimte klinkende station te laten horen. Om de één of andere reden hangt rond radio vaak een sfeer van jongensdromen; directeur/eigenaar van Radio Decibel Bas Emons knutselde als 11-jarige al met radiozendertjes. ‘Ja, het is iets dat je pakt', beaamt Emons direct. ‘Het gaat in je genen zitten.'

Emons, geboren in Nijmegen, begon zijn radiocarrière bij de lokale omroep van Nuenen. Deze zender, die zich richtte op de regio Eindhoven, ging in 1995 Radio Decibel heten. Emons en zijn toenmalige compagnon Perry Oerlemans namen de zender in 1999 over en droomden ervan om commercieel te gaan. Eind 2007 konden ze een commerciële partij overnemen in Amsterdam: Magic FM. Deze werd ook omgedoopt tot Decibel.

‘Ik geloofde altijd al in de wederopstanding van de enige echte Decibel, de piratenzender uit de jaren '70 en ‘80', vertelt Emons. ‘Die zender was een van de redenen dat ik me voor radio ben gaan interesseren.' Na de overname van Magic FM hadden Emons en Oerlemans een publieke én een commerciële Decibel, en dat mocht niet van het Commissariaat voor de Media. Emons ging zich toen concentreren op Decibel Amsterdam en Oerlemans heeft Decibel Eindhoven - inmiddels ook commercieel - voortgezet.

JONG TALENT
Radio Decibel wekt bij menigeen nostalgische gevoelens op. De zender begon in 1977 als piraat op een zolderkamer in Amsterdam-West. Decibel draaide als eerste dance en new wave en was vernieuwend in zijn presentatiestijl. Bekende dj's als Jeroen van Inkel, Adam Curry en Daniël Dekker zetten er hun eerste schreden in het radiovak. In 1987 moest de piraat stoppen.

Wat heeft het huidige Decibel nog te maken met het oorspronkelijke station? ‘De mensen van toen zijn allemaal heel blij dat Decibel er weer is', zegt Emons. ‘Een aantal kijkt mee over onze schouder en een paar mensen werken echt met ons samen. Daniël Dekker is onze dj-coach. Edwin Diergaarde maakt het programma Ministry of Beats. Corné Klijn en Toine van Peperstraten gaan een programma doen over de oude Decibel-tijd van de jaren ‘80. Dat is het enige waarmee we terugblikken, verder gaan we heel veel nieuwe dingen doen. We stimuleren vooral jong talent.'

Kortom, het wordt een Decibel ‘voor deze tijd'. Met behoud van de unieke elementen: vooruitstrevendheid in muziek en vormgeving, en interactie met de luisteraar. Emons: ‘We gaan straks de Decibel-community ook online aan ons verbinden, in samenwerking met Hyves, Facebook en Mijnnl.nl. In toonzetting zijn wij gewoon vriendelijker, leuker. En we zijn organischer - in tegenstelling tot veel omroepen die voornamelijk vanaf de computer draaien. We draaien positieve, toegankelijke muziek. Voornamelijk platen die je nog niet gehoord hebt, maar die ook niet vreemd klinken. Ook veel platen die je wel kent, maar juist de muziek van morgen maakt Decibel uniek.'

JOHNNY JORDAAN
‘Wat ook heel belangrijk is, is de nabijheid van de stad', vult Karsten aan. ‘Op Decibel Amsterdam hoor je lokale adverteerders, lokale nieuwsitems, lokale bellers. Het is een professioneel, landelijk klinkend radiostation voor je eigen stad.' Het station gaat uitzenden vanuit Boomerang Casa in Amsterdam-Noord, waar ook de andere Boomerang-bedrijven zijn gehuisvest, zoals Boomerang en de uitgaansbladen NL10, -20, -30 en -70. De bedoeling is dat Radio Decibel en de stadsmagazines nauw gaan samenwerken. De luisteraars horen straks in elke stad dezelfde dj, die drie keer per uur wordt onderbroken door lokale contentbulletins, verzorgd door de NL-bladen, en nieuwsbulletins in samenwerking met lokale kranten.

‘De muziek is nooit regionaal', zegt Karsten. ‘Je gaat geen Johnny Jordaan draaien, want dat spreekt deze doelgroep, 18 tot 35 jaar, niet aan.' Overigens komt de Johnny Jordaan-liefhebber straks ook aan zijn trekken. Op de huidige etherfrequentie van Radio Decibel in de regio Amsterdam (94.9 FM) komt op 1 februari 2009 Decibel Jordaan. ‘Een soort Radio 10 Gold met Amsterdamse invloeden', aldus Emons.

Serge Brabander, algemeen directeur van Boomerang: ‘Lokale media zijn vaak een beetje knullig, oubollig. Wij maken lokale media met een landelijke uitstraling.' Karsten: ‘Door je professionele format bouw je zo veel bereik op dat je voor landelijke adverteerders ook interessant wordt. We maken iedere twee weken 169.000 bladen, en dat is een interessante op de grote steden gerichte propositie.' Brabander: ‘Landelijke adverteerders zorgen op hun beurt ook weer voor een betere uitstraling.'

AUTORITEIT
De salesafdelingen van Decibel en NL gaan niet samen. Karsten: ‘We zouden de Boomerangkaarten er ook nog wel bij kunnen halen en met een heel mediapakket de boer op gaan, maar zo werkt het niet. Je moet altijd met passie over je product praten en je kunt maar met passie over één product praten. De markt houdt niet van zogenaamde crossmediale proposities. Maar: beide media versterken elkaar wel. Op de radio ga je over de bladen praten, dat geeft de bladen autoriteit. In de bladen ga je over Decibel praten, dat geeft Decibel autoriteit. Op een gegeven moment ziet de markt dat er crossmediaal iets gebeurt, en dan gaan ze er misschien zelf om vragen. Met Decibel kun je ook prachtige events organiseren, mensen naar je toe trekken, sympathiek zijn.'

Decibel is dan ook met de gemeente Amsterdam overeengekomen dat de zender de komende vier jaar Koninginnenachtfeesten mag organiseren op het Rembrandtplein en het Leidseplein. ‘Radio 538 mag het Museumplein houden', grapt Emons. ‘We hebben dit jaar voor het eerst een Koninginnenachtfeest georganiseerd op het Rembrandtplein en dat was een groot succes.'

Aangezien er ook een Decibel in Eindhoven is, ligt een uitbreiding van de samenwerking met NL voor de hand. Sterker nog: op Emons' LinkedIn-pagina is te lezen dat er binnenkort een vijfde stad bij komt, ‘vermoedelijk in Brabant'. Ook NL-uitgever Hylke Vlierhuis zei eerder in Adformatie een uitbreiding naar steden als Arnhem en Eindhoven niet uit te sluiten. Maar volgens Brabander staat dat nog niet in de planning. ‘Als zich een kans voordoet misschien, maar het is geen strategie.' Karsten: ‘Als regionale commerciële zender mag je bovendien niet meer dan 30 procent bereik hebben, en wij hebben nu al 28 procent.' ‘Maar we ambiëren het wel', kan Emons niet nalaten om te zeggen.

Jonger format
City FM zendt uit in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. City FM Rock in het oosten van Nederland had zich eerder dit jaar al afgesplitst en blijft gewoon bestaan. Het format van Radio Decibel, dat nu nog uitsluitend in Amsterdam te horen is, wordt per 1 januari 2009 over de Randstedelijke City FM-zenders uitgerold. De zender gaat dan ook overal Radio Decibel heten. Het classic rock-format van City FM wordt wel voortgezet op internet.
Bij de zender werken vijftien mensen, van wie er negen bij het nieuwe Decibel kunnen komen werken. Een aantal ondersteunende functies, zoals boekhouding, moet verdwijnen. ‘Maar we nemen de salesmensen en de presentatoren gewoon over', zegt Karsten. ‘Voor de adverteerders gebeurt er niet zo veel, die krijgen er alleen maar een leuker, jonger format voor terug.'

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar
Blijf op de hoogte

Whitepapers