In 2040 bezoeken we eDay in zelfrijdende auto's

Hoe fijn zou het zijn als onze auto zichzelf verplaatst en bestuurt?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Dionne van Dijk

Gemiddeld brengen we een uur per dag door in de auto. In dit uur zijn we genoodzaakt te letten op de weg. Zou het niet fijn zijn als onze auto zichzelf verplaatst en bestuurt?

Nils Wollny (Audi) vertelde donderdag op Emerce eDay over de impact van zelfrijdende auto’s op ons leven in 2040.

We kunnen het ons misschien moeilijk voorstellen, maar binnen nu en 25 jaar zullen de eerste zelfrijdende auto’s op de weg rijden. Bedrijven als Audi, Volkswagen en Google zijn al zover dat ze een auto veilig zelfstandig kunnen laten rijden op de weg. Alleen zijn er nog te veel wettelijke en ethische vragen die beantwoord moeten worden. Want de impact van zelfrijdende auto’s op ons dagelijks leven is groot en kan niet anders dan ons dagelijks gedrag beïnvloeden. 

Zo bestaan er schattingen dat er 90% minder ongelukken zullen gebeuren. Ongelukken die nu nog worden veroorzaakt door menselijke fouten. Ook zal onze auto door alle technische vernuftigheden efficiënter zijn in het gebruik van de fysieke ruimte en in het verbruik van energie. 

Het zijn zaken die ons autoritje minder stressvol zullen maken en zorgen voor meer comfort. Want het betekent veel extra vrije tijd die ingezet kan worden voor werk, entertainment of ontspanning. Maar het kan ook voor mensen die door omstandigheden niet zelf een auto kunnen besturen een uitkomst zijn. 

Nils Wollny ging in zijn verhaal op eDay nog een stap verder. Op dit moment staat een auto gemiddeld 95% van de dag stil. Dat kan efficiënter, legde hij uit. Waarom zou je auto persoonlijk bezit moeten zijn? Een zelfrijdende auto kan meerdere persoonlijke ritjes uitvoeren, maar ook ingezet worden voor business, bijvoorbeeld bij het versturen van pakketjes. Hij spreekt zelfs over complete &;rijdende winkels&; die winkelpanden zullen doen vervangen. En on top of that hebben we ook veel minder parkeergelegenheid nodig. 

Het is een visie die een enorme impact impliceert op de business. Denk naast de retailbranche en bezorgdiensten aan autoverhuurbedrijven, de taxibranche, het openbaar vervoer, verzekeringsmaatschappijen, de reisbranche en uiteraard de automotive industrie zelf. Niet alleen zal de zelfrijdende auto bestaande branches veranderen, ook is de introductie ervan een voedingsbodem voor een heel nieuw type bedrijven waar we nu nog geen weet van hebben. 

De toekomst zal ons meenemen in de mogelijkheden die zelfrijdende auto’s kunnen bieden. Eén ding is zeker, ze zullen ons landschap, gedrag en de business veranderen.

Ik ben blij dat ik dit zelf mag meemaken en kijk er naar uit!

Dionne van Dijk is digital designer bij TamTam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie