24Festival mixt RA*W, Jonge Honden en 24 reclamehelden

Mkb'ers met brandende communicatievraagstukken maar geen geld voor een professional en jonge reclametalenten, eager om te leren van 'oude rotten' en in praktijk te adviseren. Will they blend? Op 24Festival komen de drie samen bij 24Consult: een mkb advies marathon.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Saskia Wijsman

Helemaal in het thema van 24Festival ‘Will it Blend?’ worden 24 aanstormende reclametalenten van RA*W en Jonge Honden gemixt met 24 reclamehelden van VEA en BNO-bureaus. De hele dag zullen zij in duo’s mkb’ers helpen met hun probleem. De duo’s zijn multidisciplinair, zodat strategie en creatie samenkomen. Maar voor ons jonge talenten is het niet niks om even je mannetje te staan naast zo’n reclame routinier. Om ons klaar te stomen voor de grote dag werd op 17 september een workshop georganiseerd waarbij Antoinette Hoes (Head of Strategy, DDB & Tribal Amsterdam) en Mary Hoogerbrugge (Co-founder van De Positioneerders) ons de benodigde adviesvaardigheden bijgebracht hebben.

De sessie werd afgetrapt met het advies ‘Zorg dat je weet wie bent je als professional’. Dit blijkt in praktijk nog best een beetje lastig. Zorg ervoor dat je je eigen verhaal weet te vertellen. Wat kun je goed? Wat kun je minder goed? Hoe ben je als mens? En wat vind jij nou specifiek interessant, wat jou bijzonder maakt? Bedenk wat jouw ‘Claim to fame’ is en waarom mensen graag met je willen werken. En wanneer je dit vertelt, zorg dan ook dat je er netjes uitziet, je je klant een ferme handdruk geeft en dat je je netjes met voor- en achternaam voorstelt. Klinkt bijna logisch, maar goede punten om even extra op te letten.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel de mkb’er als de senior naast ons vertrouwen hebben in ons talent om het probleem goed te kunnen definiëren en hier een oplossing voor te bedenken. Wekken we dit vertrouwen niet, dan wordt het een gesprek tussen klant en senior, waar je als junior maar een beetje bijhangt. Dat terwijl we met onze frisse kijk op problemen wel degelijk met goede oplossingen kunnen komen.

Dan volgen nog een paar praktische tips van Antoinette. Gebruik geen verkleinwoorden, zoals ‘ideetje’, dan neemt niemand je serieus. Let op het ritme in je verhaal; bouw goed op tot het moment dat je ze wil pakken. Play with it: presenteren is acteren. En bedenk: wat is nou het ergste dat je kan overkomen? Durf!

Aansluitend op deze leuke workshop volgde een meet & greet waarbij we vast kennis konden maken met onze partner voor de grote dag. Zowel de jonge als de meer senior talenten hebben allemaal veel zin om de mkb’ers van advies te gaan voorzien op 7 oktober. Al snel zag ik mijn partner voor de dag, gaf hem een stevige handdruk en stelde me voor met enkel mijn voornaam. Even oefenen nog dus.

Saskia Wijsman is strateeg bij Social Embassy

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie