Merk & Strategie

4 vunzige verdwenen merken

Robbert van Loon, blogger | 12 februari 2017, 20:30

4 vunzige verdwenen merken

Met de plasseksvideo van Patricia Paay heeft Nederland een nieuwe gradatie qua ‘vunzigheid’ ontdekt en werden we onbedoeld teruggebracht naar het verhaal achter 'Yorin'.

Verdwenen Merken-auteurs Richard Otto en Robbert van Loon hebben vier voorbeelden van ‘foute verdwenen merken’ op een rijtje gezet. 

Yorin

In april 2001 zag de commerciële tv-zender Yorin het levenslicht. De naam was een noodgreep, aangezien de eerste keuze ‘ME’ op juridische problemen met kledingketen WE stuitte. Uiteindelijk werd gekozen voor het mysterieus klinkende Yorin, een verbastering van de slogan "You&;re In The Movement". De naam leidde echter tot het nodige hoongelach. Met name in het buitenland werd de merknaam Yorin als zeer opmerkelijk gezien. Engelstaligen hoorden er ‘urine’ in, hetgeen tot ongemakkelijke situaties leidde op internationale mediabeurzen. Yorin maakte echter wel naam in haar beginjaren. Met grote namen en bekende programma&;s leek een succesnummer geboren, maar al snel bleek niet alleen de naam te plat te zijn… Flodder, Big Brother en JENSEN! slingerden ook de nodige grofheid in de ether. Door tegenvallende resultaten werden op 12 augustus 2005 de Yorin TV-uitzendingen gestaakt. De zender werd vervangen door RTL 7. De gelijknamige radiozender werd in april 2006 omgedoopt tot Caz!.

 

Bums
Bums Brood was de concurrent van dat andere langhoudbaar brood: King Corn. Het broodmerk had internationale ambities, maar dit liep stuk op de naamgeving. De merknaam was voor onze Oosterburen hilarisch, aangezien ‘bumsen’ een Duits woord is voor de liefde bedrijven. Ook bij ons werd Bums Brood daarom al snel ‘Neukbrood’ genoemd. Toch was dat niet de enige reden dat het merk een imagoprobleem kreeg. Steeds meer consumenten gingen zich namelijk afvragen wat voor ingrediënten in dit product moesten zitten om het zo lang zacht te houden. Dat kon toch nooit gezond zijn? De vraag naar het brood zakte verder in toen ook steeds meer supermarkten vers afbakbrood gingen verkopen. In 1974 sneed producent Bakkerij Visser het Bums Brood uit haar assortiment.

 

Katholieke Universiteit Brabant
Toen in 1985 alle Nederlandse faculteiten en hogescholen voor wetenschappelijk onderwijs zich universiteit mochten gaan noemen, had de Katholieke Hogeschool Tilburg (KHT) een probleem. De potentieel nieuwe naam Katholieke Universiteit Tilburg zou namelijk leiden tot een niet-wenselijke afkorting. Om studentenhumor te vermijden werd daarom gekozen voor de veiligere naam Katholieke Universiteit Brabant (KUB). Het kwaad was al geschied en in de volksmond werd standaard over de KUT gesproken. Tegenwoordig gaat het opleidingsinstituut door het leven als het meer internationaal klinkende Tilburg University.

 

Lach 69
Het begon allemaal ooit nog zo onschuldig. Uitgeverij De Valk wilde in 1924 enkel een ‘luchtig’ weekblad op de markt brengen. Pretentieloze lectuur voor treinreizigers zodat die met een lach op hun bestemming aan zouden komen. Hiervoor werden wekelijks de beste moppen en anekdotes opgeschreven, die afgewisseld werden met korte verhalen en spraakmakende foto&;s. Die foto&;s werden in de loop der tijd wel steeds ondeugender... Spraakmakend en succesvol waren bijvoorbeeld de &;badnummers&; waarin schaars geklede meisjes de mooiste badpakken showden. Na de oorlog werd er serieus geconcurreerd met opkomende blootbladen. Van een onschuldig familietijdschrift werd De Lach zo een echt mannenblad met een naamswijziging als nieuw hoogtepunt. Vanaf 1968 ging De Lach verder als Lach 69, waarbij de laatste twee cijfers met een erotisch getinte knipoog mochten worden gezien. Waar het blootgehalte steeg, daalden daarentegen de oplages. In 1972 was het magazine zo uitgekleed dat de stekker eruit getrokken werd. Latere initiatieven als Mach en De Nieuwe Lach bleken niet meer het succes van weleer te kunnen evenaren.

 Bij belangrijke marktontwikkelingen blikt Robbert van Loon, mede-auteur van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Over de auteur

Bureau Basket
Robbert van Loon
Bureau Basket / Shopperactivaties voor Reclamebureaus Lees meer over Robbert van Loon

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Patricia Paay yorin bums

Meer in channel Merk & Strategie
Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs