5 insights over datadriven social marketing

Het blijkt nog niet zo makkelijk te zijn: datadriven social marketing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Stefanie Goddijn

Met &;Social Affairs&; werd maandagavond de kick-off gegeven voor de eWeek. Het event ging over datadriven social marketing en was georganiseerd door Your Social, met sprekers van Linkedin, l’Oréal en Interpolis.

Ik had er zin in en was nieuwsgierig naar de inzichten die gedeeld zouden worden. Ik hoopte op ontrafeling van de social strategie en inzichten. Bijvoorbeeld, hoe stel je social persona’s samen; hoe sluit je verschillende social kanalen op elkaar aan; hoe verzamel en analyseer je resultaten; wat is de bijdrage van social in de buying cycle; en hoe bepaal je de waarde van een fan/volger of contact?  

Helaas, concrete inzichten bleven uit. Al waren er zeker interessante bijdragen bij. Zo deelde Linkedin zijn visie op content marketing; vertelde l’Oréal over het stappenplan dat het merk heeft uitgewerkt om van social data tot social succes te komen; en hoorden we van Interpolis welke insteek het hanteert voor verschillende social campagnes.

Wat waren insights van de avond?

  • Denk vanuit content consumptie. Consumenten gebruiken content in de eerste fase van de buying cycle. Zorg dat je daar aanwezig bent en blijft. Stel je content daarbij ook vrij beschikbaar, zonder daar door het vragen van contactinformatie werving aan te koppelen (presentatie Linkedin).
  • Content kan je meer keren delen, hetzij gelijke content onder lookalike audiences, hetzij gecureerde content onder je bestaande contacten (presentatie Linkedin).
  • Om tot concrete resultaten te komen heeft l’Oréal een stappenplan uitgewerkt om social data om te zetten in in social storybooks, van waaruit sociale acties gedefinieerd zijn om ten slotte tot social succes te komen.  In de storybooks worden zaken opgenomen als kpi’s, social persona’s, thema’s en creatieve strategie (presentatie l’Oréal).
  • Besteed aandacht aan je influencers. Zij helpen je met positieve conversatie/buzz. Hun input kan helpen om je communicatie(vorm) te verbeteren en innovatie van je producten te testen. (presentatie l’Oréal).
  • &;Always on&; is het uitgangspunt. Je bouwt een relatie met je volgers waar je steeds meer uit kan leren en op kunt inzoomen om zo relevant mogelijk te zijn (alle presentaties).

Stefanie Goddijn is Digital consultant / Team Lead l’Oreal bij Zenithoptimedia

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie