Marketing Technology

9 dingen die je absoluut moet weten van de HoloLens

Gastblogger | 19 april 2017, 14:56

Bij CapitolaVR zijn we dik een jaar bezig geweest met ontwikkelen van prototypes voor de HoloLens. Wat hebben we in die tijd geleerd?

David Robustelli

1. Wat is de HoloLens?
De HoloLens is een Augmented Reality device van Microsoft. Gebruikers van het device kunnen door het dragen van deze “bril” een virtuele laag over de werkelijkheid projecteren en hiermee de interactie aangaan.

2. Voor welke doeleinden kan de HoloLens worden ingezet?
Vooralsnog is de technologie zeer experimenteel en is het nog zoeken waar deze techniek de hoogste toegevoegde waarde heeft. De meeste toepassingen vind je in gaming en er wordt gekeken  hoe augmented reality middels de HoloLens een bijdrage kan leveren aan design processen. Door een 3D model volledig interactief te maken kun je bij wijze van spreken real time gaan 'sculpen' wat enorm veel mogelijkheden biedt.

3. Wat maakt HoloLents bijzonder in vergelijking met andere AR devices?
He is de eerste doorontwikkelde Augmented Reality bril met een eigen processor, grafische kaart, geheugen en dergelijke,. waardoor het device volledig draadloos gebruikt kan worden. Enigszins vergelijkbaar met de HoloLens is de minder bekende R-7 van de Osterhout Design Group die sinds kort voor een vergelijkbare prijs verkrijgbaar is.Echter is het wel zo dat de software van de HoloLens verder is doorontwikkeld. Plus er is een platform beschikbaar waar developers apps kunnen aanbieden en gebruikers deze vrij kunnen downloaden.

4. Voor wie is de HoloLens bestemd?
Gezien de prijs zijn dat nu voornamelijk ontwikkelaars en bedrijven. Er is nog zo weinig content dat consumenten er snel door heen zullen zijn, tenzij ze de wens hebben zelf content te ontwikkelen. Er zijn momenteel rond de honderdvijftig HoloLens apps te downloaden waarvan een groot deel zeer experimenteel is. Verwacht wordt dat Microsoft binnen twee jaar een nieuwe versie van de hardware lanceert die waarschijnlijk goedkoper zal zijn.

5. Zorgt de HoloLens met AR er niet voor dat VR niet meer zo interessant is? En zal AR VR voorbij streven als het gaat om innovaties?
Uiteindelijk hebben we het hier over twee totaal verschillende technieken. Er zijn zeker veel overeenkomsten op het gebied van development, design en animatie. Maar als je kijkt naar user experience en interactie zijn er veel verschillen. Als we het over innovatie hebben denk ik zeker dat AR het meest interessant is ook het breedst ingezet kan worden.

6. Zijn er ook nadelen aan de HoloLens?
Natuurlijk zijn er technische beperkingen, maar voor een eerste versie van een nieuw soort hardware valt er eigenlijk weinig te klagen. De technische beperking is met name de “Field of View”. Dat is de resolutie van de projectie binnen de bril die nu nog vrij beperkt is. Dit komt door de techniek die gebruikt wordt voor het projecteren van de digitale laag en de lenzen die daarbij ingezet worden.

7. Hoe maakt Capitola gebruik van de HoloLens?
De apps en tools die we maken variëren enorm, wat ons helpt bij het ontdekken van de mogelijkheden. We kijken nu bijvoorbeeld naar het implementeren van een live video stream binnen tools en apps. Dit zou gebruikt kunnen worden als een real-time customer support kanaal waarbij een service medewerker kan mee kijken met de HoloLens gebruiker en deze via de videostream helpen.

8. Hoe kun je een divers aanbod bieden op dit ene platform?
Dit is vooral een kwestie van creatieve concept ontwikkeling. Bij Capitola proberen  developers en designers bij het concept traject te betrekken. Dit levert veel input waaruit verschillende toepassingen ontstaan. Geloven we in een concept, dan maken we eerst een prove of concept. We noemen dit “Rapid Prototyping”. Vervolgens maken we hier een video van en vragen we feedback vanuit de community. Is deze positief dan kunnen we besluiten om verder te ontwikkelen. Momenteel delen we onze bevindingen wekelijks via een column op UploadVR. Het eerste artikel is hier te lezen.

9. Welke rol zou de HoloLens kunnen spelen in de toekomst?
Op den duur zullen we er niet meer om heen kunnen, maar dan moet er nog wel een jaar of vijf tot tien doorontwikkeld worden. Ik ben ervan overtuigd dat AR in de nabije toekomst niet meer uit het straatbeeld weg te denken is. VR blijft ook een grote rol spelen maar op een ander vlak. Voor beide technieken geldt dat, zodra de hardware voor een breder publiek beschikbaar is, er nog een enorme boost komt in gebruik en contentcreatie.

David Robustelli is founding partner and Head of Digital bij CapitolaVR. 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items vr microsoft hololens

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs