ADCN après-Cannes: 'The Creative Battle is decided'

Wat is typisch Nederlandse en wat typisch Belgische creativiteit? En wat kunnen we van elkaar leren?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door  

Tijdens Cannes Lions organiseerden De Persgroep Nederland, de , Creative Club Belgium, De Persgroep Advertising en Orange Lions .

In een Ierse pub aan de Franse Rivièra verschijnen de Belgen volledig in zwart, geel & rood gehuld. Daarbij vergeleken zien de Nederlanders er onvoorbereid uit.

Senta Slingerland, Director Brand Strategy of Cannes Lions, vat de status-quo op dat moment samen: België staat op de 15e, Nederland op de 16e plaats in de wereldrangorde.

Onze gastheer Willem-Albert Bol (De Persgroep Nederland) introduceert de twee teams. Lode Schaeffer (Indie), Wesley ter Haar (MediaMonks), Antoinette Hoes (Tribal DDB Amsterdam) and Arthur Herpel (UM) nemen het namens Nederland op tegen Jens Mortier (Mortierbrigade), Geoffey Hantson (Happiness), Dieter de Ridder (AIR Brussels) en Sebastien de Valck (BBDO Belgium).

De gewoonte om de volksliederen te zingen volgt. Het Belgische team probeert hun ‘O dierbaar België’ a capella te zingen. Nederland scoort zijn eerste onofficiële punt door het Wilhelmus unison te zingen, begeleid door de elektrische gitaar van Jarl Hector van Amp.Amsterdam.

Eerste ronde: KLM ‘Happy to Help’ versus ‘Don’t Google it’

De techniek laat veel te wensen over, waardoor de cases zonder video gepresenteerd moeten worden. De strijd ontbrandt wanneer de Nederlanders beginnen met een vurige verdediging.

Geoffrey Hantson’s tegenaanval: ‘Waarom onze case beter is? Hij heeft geen uitleg nodig van 6 minuten.’ Au. De Belgen zijn in de meerderheid: het staat 1-0.

;t google it! Adwords Campaign

Tweede ronde: Vodafone ‘First Concert’ versus Radio 1

Na een verontschuldigende speech van beide zijden, kanten, zorgt ‘First Concert’ van Vodafone voor gelijkspel: 1-1.

;s concert - The full story

Derde ronde: Micropia versus Special Olympics

De techniek doet het weer en Antoinette Hoes en Dieter de Ridder vallen aan. Elk kamp kiest bijna unaniem voor zijn eigen mensen in deze ronde. 2-1 voor België.

Vierde ronde: KitKat ‘Give Gordon a Break’ versus ‘Het Gat in de Markt van KBC’

De KitKat-case geeft ook het Nederlandse team a much needed break. Het is nu 2-2. 

Vijfde ronde: Triodos versus Douwe Egberts

Lode Schaeffer is niet onder de indruk van de DE-case: ‘Niets bijzonders, maar ook niet slecht want het is een Nederlands merk per slot van rekening.’

Jens Mortier: ‘Je bent gewoon jaloers omdat je niet voor DE werkt.’ 3-2 voor België.

Zesde en laatste ronde: Heineken versus McDonald’s

Sebastien de Valck prijst de icons van McDonald’s, dat nu geen logo meer nodig heeft om wereldwijd herkend te worden.

Maar was dit grafische meesterstukje niet gemaakt door TBWA\Parijs? 

Eindstand: 3 voor België, 2 voor Nederland, 1 voor Frankrijk!

;s Picto

The Battle is decided

De Nederlanders waren volledig in de minderheid, maar dat laat onverlet dat creativiteit altijd wint.

Dus laten we volgend jaar nog creatiever zijn, zowel in ons werk als in onze battles – ook al zou het niet verkeerd zijn om de volgende keer met een oranje leger aan te komen. 

Videoverslag:

Eerder deed RA*W op Adformatie  van de Creative Battle.

Veel meer over Cannes Lions 2015 vind je in het van Adformatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie