Media

Advertentievluchtelingen

Merijn Aalbers, blogger | 27 oktober 2015, 16:41

De paniekerigheid onder media-exploitanten en marketeers rond adblockers is te begrijpen, maar onnodig.

De snelgroeiende populariteit van adblockers onder de digitale consument doet de online advertentiemarkt tegen haar eigen grenzen aanlopen. De advertentievluchteling consumeert massaal media, maar beweegt weg van de reclame die de content vergezelt. Een krachtig signaal tegen opdringerige, irritante en creativiteitsarme reclame. Tegelijkertijd is dat het beste wat diezelfde advertentiemarkt kan overkomen. Ethisch reveil!

Ook de ABN ‘Wat is jouw verhaal?’ Amro is bezorgd. De bank die op dit moment een nauwelijks te ontlopen multimediale merkcampagne voert, ziet adblockers als voor het voortbestaan van online advertising. Voortschrijdende technologie en steeds fijnmazig wordende behavioural targetting zou moeten voorkomen dat consumenten niet steeds dezelfde reclames krijgen opgedist, maar persoonlijk relevante boodschappen voorgeschoteld krijgen. Maar is het in dit verband niet zo dat juist dit technologische, als hinderlijk ervaren, volggedrag van merken en hun reclames voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor de toenemende stroom advertentievluchtelingen?

Goed verhaal
De paniekerigheid onder media-exploitanten en marketeers is op zich te begrijpen, maar onnodig. Echter, de roep om inhoudelijke relevantie van commerciële boodschappen is niet van gisteren.

De huidige situatie noopt merk en marketeer vóór álles na te denken over waarom ze op aarde zijn. En hoe zij vandaaruit waarde toevoegen in het leven van de consument. Met een geloofwaardig en authentiek merkverhaal, dat niet een podium koopt, maar verdient.

Wie dat verhaal heeft en goed en transparant vertelt, hoeft zijn heil niet te zoeken in een vloedgolf van displayimpressies die veelal regelrecht bijdragen aan de erosie van een merk. Het merk daarentegen dat het beste heeft geanticipeerd op de vraag of probleem van de consument, biedt inhoud die men in de spaarzame vrije tijd wíl lezen en delen. En eindigt met diezelfde inhoud bovendien hoog in de zoekresultaten. Het zal zich zo optimaal positioneren om een nieuwe sale of klant te verwelkomen.

Advertentievluchtelingen kunnen zich dan weer vrijelijk bewegen en terugkeren naar hun digitale habitat, waar media-exploitanten en adverteerders ze weer met open armen zullen ontvangen. 

Over de auteur

Merijn Aalbers
Head of Business, Brand New Telly Industries Lees meer over Merijn Aalbers

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Wouter Hulst

(27 oktober 2015, 18:17)
Merijn

Mooi stuk - en eens met dat we het 'beter' moeten maken. Wat het wel complex maakt is dat een adblocker relatief grof geschut is. Het kijkt niet naar kwaliteit of verschillen tussen media bedrijven - maar staat in de regel AAN/UIT. Ja je kan sites 'accepten' maar we snappen allemaal dat dat nagenoeg niet gebeurt.

Kortom - ook al kan media bedrijf A het goed doen - dit zal niet resulteren en het volledig weghalen van de adblocker ...

Hoe kijk je aan deze tegen nuance en hoe denk je dat uitgevers daarop kunnen reageren?

Gerelateerde items Adblockers

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs