Alles kan kapot, ook je verdienmodel

Hoe je de kracht en hardheid van je propositie test met het OYM model

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is nu twee maanden geleden dat ik samen met mijn collega’s Raymond de Coninck van SpringCreek en Bart Lakeman van UM het interactive tech festival SXSW in Austin bezocht. De tussenliggende tijd hebben wij een roadshow gegeven van alles wat wij daar gezien hebben. Op het eerste oog een ongeordende verzameling van verschillende trends en technologieën: wearables, big data, privacy, robots, kunstmatige intelligentie, slimme thermostaten, 3-D printing en crowd funding/sourcing. Geen nieuwe onderwerpen trouwens.

Tijdens onze sessies echter vonden wij steeds meer samenhang tussen de onderwerpen en gingen deze, mede door de discussies die ontstonden, zich vormen tot een model waarin de trends en ontwikkelingen in een aantal overkoepelende thema’s worden samengevat.

Het model helpt marketeers om nieuwe concepten en technologieën te matchen met merken, marketing communicatie doelstellingen en mediapartners. Het helpt ook te duiden hoe we nieuwe concepten en technologieën kunnen toepassen binnen het marketing speelveld. En het geeft de potentiele kracht van een concept weer, als het alle elementen van het model bevat.

Een korte zijstap. Michiel Muller (ex-Tango & Route Mobiel) gaf tijdens de Week van de Ondernemer dit jaar in de Jaarbeurs Utrecht aan dat je je als ondernemer en management moet afvragen hoe je je verdienmodel zo snel mogelijk kapot zou kunnen maken. Dat weet je als het goed is namelijk zelf het beste. Welke geldstroom is het meest lucratief? Waar is de marge het grootst? Wat zou het meest pijn doen? Muller heeft dit met Route Mobiel en Tango al voorgedaan. Door het zelf te doen voorkom je dat hij of iemand anders met zijn DNA het ook in jou markt gaat doen.

Vaak zit het nieuwe denken in ‘boerenslimheid’. Zoals bij Tango het wegsnijden van de personeelskosten. Bij Uber en Airbnb zit het in de toepassing van nieuwe technologie en het toevoegen van een social component. Het OYM (Open Your Mind) model kan vanuit die optiek helpen om jezelf te challengen…  Hoe zou een start-up zich in jou markt gaan gedragen? Wat als je meer schaalvoordeel kunt realiseren, welke (nieuwe) verdienmodellen zijn dan mogelijk? Wat kun je met de data die wordt gegenereerd als je je product ‘connected’ maakt? En zou je product of dienst dan niet gewoon gratis of voor een fractie van de prijs kunnen worden aangeboden?

Veel nieuwe start-ups en bedrijven bevatten alle lagen van bovenstaand model. Met verdienmodellen in alle cirkels. De thema’s die binnen het model vallen zijn:

Concept: De propositie van je product, merk of dienst. In welke behoefte voorzie je?

Connected: Het device of scherm waarmee de consument het product of dienst via Internet bezoekt, bestuurt of bedient. Op welke manieren (via welke devices) zouden we de propositie toegankelijk kunnen maken?

Data: De stroom informatie en metadata die wordt gegenereerd door het gebruik of gedrag van de klant.

Social: De mogelijkheden van deze data in een sociale context. Denk aan benchmarking bijvoorbeeld.

Partnerships: De waarde die deze informatie kan hebben voor partners (bedrijven en media). In hoeverre zijn deze partijen bereid hiervoor te betalen?

Privacy: De beperkingen en issues die ethisch, moreel of juridisch ontstaan als de data wordt gebruikt.

Ik kan het model het best uitleggen aan de hand van een voorbeeld:

Google Nest. Een slimme lerende thermostaat met beweging sensor. Google stapt hiermee in een nieuwe markt.

Propositie: Simpel te installeren, mooi design, levert gemiddeld 20% besparingen in energieverbruik.  De interface is een fysieke knop maar hij is ook te bedienen met je smartphone. De data die de thermostaat en app verzamelt wordt gedeeld met energiebedrijven, zodat zij modellen kunnen maken van benodigde capaciteit. Energiemaatschappijen willen daar in de VS voor betalen. De informatie over je energieverbruik wordt via de app aan jou gerapporteerd en is vergelijkbaar met anderen. Dit is het social component. De data over je aan- en afwezigheid en leefpatroon kan op verschillende manieren vertaald interessant zijn voor bedrijven: Spotify Mood Player: playlists afhankelijk van het weer buiten en hoe lang je thuis bent gemiddeld die dag; Nuon besparings- en isolatie tips, Thuisbezorgd.nl als iemand duidelijk te laat thuis is en geen tijd meer heeft om te koken, … Laat staan als Google de data verrijkt met het online gedrag. Deze laag heeft nog veel potentie en is nog niet 100% door Google uitgewerkt (of ik weet het niet). Daar liggen kansen voor bureaus en adverteerders. Uiteindelijk zullen gebruikers zich gaan afvragen: wie is eigenaar van mijn data en voel ik mij daar nog comfortabel bij? En

Test de kracht van je concept met de OYM cirkel! Voordat iemand anders het doet...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie