ALS laat marketeers in de kou staan

In ieder geval, sinds de komst van de 'Ice Bucket Challenge (IBC)'. Je zal namelijk onder een steen moeten hebben geleefd om van deze challenge niks meegekregen te hebben. Finger licking good staaltje marketing werk!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Start
De moeilijkheid is vaak om te achterhalen hoe zo´n hype nou exact tot stand komt. Maar het schijnt dat op 15 juli een golfer in Florida, Charles Kennedy, genomineerd werd door een vriend om mee te doen aan een Ice Bucket Challenge.

Op dat moment was de uitdaging nog niet gelinieerd aan een specifiek goed doel, maar Charles besloot dat er geld gedoneerd moest worden aan ALS als je de uitdaging niet aanging, omdat zijn neef eraan lijdt.

Hij daagde weer andere mensen uit en zo ging het balletje rollen. Het kwam snel bij een voormalig basketbalspeler terecht die ook aan de ziekte ALS lijdt, Pete Frates. Op zijn beurt nomineerde hij weer bekende mensen, waaronder American Football speler Tom Brady. Een wereld hype was geboren. En waarschijnlijk dus zonder dat er zo´n &;dure marketing machine&; achter zit.

Doel
Het uiteindelijke doel is uiteraard om geld op te halen voor ALS, en tevens de ziekte ALS op de kaart te zetten. Beide zijn zeker gelukt. Het idee achter de challenge is namelijk dat je de uitdaging binnen 24-uur aangaat en 10 dollar stort. Als je hierin faalt stort je 100 dollar. Je koopt als het ware je donatie af door middel van mediaverspreiding.
Er zijn al meer dan vijf zoveel donaties binnen gekomen als in voorgaande jaren (en waar zal het eindigen). 

Kritiek
De donaties vallen echter nog wel tegen in verhouding met het aantal uitdagingen dat er inmiddels zijn gedaan. Hierdoor zie je links en rechts ook kritiek komen, omdat het volgens  volledig zijn doel voorbij streeft. Soms worden kosten noch moeite gespaard om de mooiste promo video-selfies te maken. In de ogen van critici kan al het geld om ijsklontjes te kopen en brandweermannen uit te laten rukken beter geïnvesteerd worden in donaties.

Kip-ei verhaal
Lastige discussie, maar het blijft een kip-ei verhaal. Mensen krijgen het bestaan van ALS namelijk wel onder ogen. Iets wat nooit was gelukt als de mensen de &;fun&; er voor zichzelf niet in zagen. Wie weet hoeveel geld de Harlem Shake of planking wel niet had kunnen opbrengen? 

ALS
Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS) is een van de meest ernstige en invaliderende aandoeningen van het zenuwstelsel. Nederland telt op dit moment rond de 1500 patiënten: elk jaar overlijden er 500 en komen er 500 bij.  Hoewel er wereldwijd onderzoek wordt gedaan naar de ziekte, is de oorzaak tot op heden onbekend.




Staan marketeers dan in de kou?
Prachtig wat een enkele man met de beste intentie teweeg heeft kunnen brengen. Sommige campagnes blinken uit in de kracht van het ondoordachte. Marketeers krijgen hun kans wel weer om een dergelijke actie minimaal te evenaren. 
Tenzij hier marketeers achter zitten die de mensen door middel van storytelling willen laten geloven dat dit idee ontstaan is vanuit een spontane actie, dan is het juist weer marketing op zijn best.

Het maakt in ieder geval niets uit! Wereldwijd kennen we nu de term ALS. Nu is het de taak aan de marketeers dat het grote publiek de term ook gaat snappen.

In plaats van een filmpje heb ik ervoor gekozen deze blog te schrijven om aandacht te genereren, kom ik even goed weg. Maar ik heb uiteraard wel gedoneerd.



Leuke statistieken
Het filmpje van Christiano Ronaldo op Youtube heeft al meer dan 17 miljoen views. Filmpje van Bill Gates en Charlie Seen al meer dan 15 miljoen. Maar als je dan bijvoorbeeld kijkt naar Justin Timberlake of Justin Bieber: die hebben &;pas&; rond de 1 miljoen views.

Gideon Tailleur is freelancer met focus op branding en omnichannel. Te volgen via Twitter:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie