Creatie & Campagnes

Appocalypse is Apple's schreeuw om hulp

Michel van Velde, blogger | 8 juni 2017, 10:50

Apple vraagt ​​ontwikkelaars om ‘alsjeblieft’ iOS-apps te blijven maken.

6 juni toonde Apple op de Worldwide Developers Conference de korte maar briljante video ‘Appocalypse’. Het werd online direct een hit. In de korte video laat Apple ons zien hoe afhankelijk we zijn van de applicaties op onze telefoon. Inspirerend? Grappig bedoeld? Wat mij betreft heeft Apple een hele andere reden om deze video te laten zien ...

In de video krijgt een nieuwe medewerker van Apple een tijdelijk kantoor in het Cupertino Data Center, waar hij per ongeluk de stekker uit een van de servers trekt. Op dat moment verdwijnen de apps van alle iPhones en iPads in de wereld.

Mensen raken in paniek. Hoe moeten ze nu Facetimen, Candy Crush spelen of de weg vinden? Aan het einde van de video zien we verkeersongelukken, wanhopige mensen, beroemdheden die naar de plastische chirurg gaan voor een chirurgische Face Swap. De video eindigt met een oproep die developers moet inspireren om vooral apps te blijven ontwikkelen.
 

Apple's Appocalypse is niet alleen inspirerend bedoeld; het is een ‘Cry For Help’

Ik geloof niet dat deze video alleen inspirerend bedoeld is. Achterliggende reden is dat er minder en minder apps worden gemaakt met behulp van Swift als programmeertaal. Tegelijkertijd wordt Apple geconfronteerd met een sterke concurrentie van Google en Facebook's React native. Apple's Appocalypse is een schreeuw om hulp.

 

'We hebben een app nodig'?

Toen Apple de iPod en iTunes introduceerde, revolutioneerde het de manier waarop we muziek kochten en naar muziek luisterden. iTunes werd een groot succes en veel platenwinkels gingen failliet. Toen de iPhone in 2008 werd geïntroduceerd, werd de App Store een enorm succes. Beide revolutioneerden het internet omdat consumenten bereid waren om micropayments te doen om apps en inhoud te kopen. We kennen allemaal de geschiedenis en het commerciële succes van de winkelstrategie van Apple.

In 2005 werd Facebook gelanceerd, en al snel werd het een van de populairste sites op internet. In feite zijn de doelstellingen van Apple en Facebook vergelijkbaar: besteed zoveel mogelijk tijd online. Of het nou op (iOS) apps is of op Facebook.

Gek, experimenteel of grappig

De eerste apps die op de markt kwamen waren gek, experimenteel of grappig. Wie heeft geen bierglas gevuld en leeggegooid door zijn telefoon te kantelen? Toen de eerste hype voorbij was, sprongen marketeers in op dit nieuwe kanaal. In de boardrooms van veel grote merken klonken de woorden: 'We hebben een app nodig'. Als een van de eerste digital agencies in Nederland die apps ontwikkelden, hebben we deze vraag talloze malen gekregen. Meestal was er niet eens een specifieke behoefte van de consument, zichtbaarheid in de App Store was belangrijker. Nu merken vaker stilstaan bij de vraag of dat een app aansluit bij de behoefte van de consument, verandert de markt. De app-markt zit nu in de volwassenheidsfase: relevante en functionele apps zoals online banking, parking apps of sociale media apps domineren naast gaming apps.

Inmiddels zijn browsers en mobiele netwerken geëvolueerd. Google pusht ons om mobile vriendelijke websites te maken en straft de websites af die dat niet zijn. De behoefte aan native apps daalt met mobile-vriendelijke websites en 4G-netwerken. Apple's app strategie ligt onder vuur.

Apple verliest terrein

In 2015 introduceerde Facebook React, een nieuwe programmeertaal. React stelt programmeurs in staat een applicatie in één keer te bouwen en te implementeren op Android én iOS-telefoons. React is een directe concurrent van Swift, de programmeertaal voor native iOS apps. Instagram is bijvoorbeeld gemaakt met React Native. Deze programmeertaal is nu zeer populair bij middelgrote en grote bedrijven omdat ze de kosten van ontwikkeling kunnen minimaliseren door één keer een applicatie te bouwen en te implementeren op zowel iOS- als Android-telefoons. Apple verliest terrein.

'Blijf alsjeblieft iOS-apps maken!'

Dus toen ik de video bekeek die Apple bij de WWDC-conferentie speelde, was het mij hartstikke duidelijk: Apple vraagt ​​ontwikkelaars om ‘alsjeblieft’ iOS apps te blijven maken. De Appocalypse gaat niet over hoe de wereld ineenstort als we geen apps meer op onze telefoon hebben. Het gaat over Apple die wanhopig probeert om zijn positie in de app-markt te behouden. Ze voelen de druk van mobile vriendelijke websites, 4G-netwerken die ons in staat stellen om altijd online te zijn en Facebook die nieuwe programmeertalen lanceert. De video laat me denken aan Trump tijdens zijn campagne die de uitspraak doet: 'Let's Make America Great Again’.

Appocalypse is een duidelijk signaal dat Apple’s positie in de app markt over zijn hoogtepunt heen is en probeert zijn marktpositie te behouden.

Over de auteur

Michel van Velde van One Shoe
Michel van Velde
CEO Reclame- en internetbureau One Shoe Lees meer over Michel van Velde

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items appocalypse Apps Apple

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs