Awwwards 2016: magische levenslessen, promotiepraatjes en Franse speeches

Wat heb je gemist tijdens Awwwards 2016? De vier meest inspirerende talks op een rij.

door Tim Dekens

Hooggespannen verwachtingen, vorige week donderdagochtend in de welkomsthal van het Tropen Instituut. Een gezelfschap van duidelijk voornamelijk designers, loopt langzaam binnen. De komende dagen zullen ze heen en weer geslingerd worden tussen magisch inspirerende levenslessen, promotiepraatjes en Franse speeches. 

Wat heb je gemist tijdens? Ik zet de vier meest inspirerende talks voor je op een rij.

 

1. Anrick Bregman - 

Op inspirerende wijze legt Anrick uit waar ze met Virtual Reality (dat nog steeds “in it’s awkward teenage years” zit) tegenaan loopt. Zo kan emotie door het ontbreken van close-ups lastig worden overgebracht. Ook close-ups van omgevingen die wij als mooi ervaren, zijn moeilijk te evenaren. Verder is het lastig om bezoekers echt te vangen in een verhaal. Zij kunnen immers op elk moment ergens anders naar kijken in de 360° wereld.

Helaas blijven mogelijke oplossingen voor meer immersive storytelling uit. Voor designers lijkt het vooralsnog wachten op de technologische hoogstandjes.

 

2. Greg Barth - “

Voor digital designers is dit misschien wel de meest inspirerende talk. Juist omdat het niet over digitaal gaat. De bizarre, maar waanzinnig goed vormgegeven scenes in combinatie met een doordacht verhaal werden enthousiast ontvangen. “I don’t know what I’m doing at a UX conference”, zo vertelde de artiest Greg Barth. Wederom werd meer dan duidelijk dat je inspiratie niet altijd in je eigen vakgebied vindt. 

 

3. Bart van der Wiele - 

Waarschijnlijk de ‘most anticipated’ talk van de conferentie. En deze stelde niet teleur. Met een live demo bewijst Bart dat Adobe met Project Comet meer wil neerzetten dan een copy van Sketch. Adobe lijkt zich te beseffen dat ze al in de Alpha fase moeten luisteren naar de user. Daarvoor geven ze ons de mogelijkheid om op een gesloten forum user stories te plaatsen. Deze kunnen vervolgens geupvote worden om zo in het uiteindelijke product te komen. Eén van de meest onderscheidende functies is de url die je uit de live preview mode van het prototyping krijgt en gemakkelijk naar klanten kunt doorsturen. Adobe lijkt een goede balans te vinden tussen wenselijke functies en een licht programma waarmee je snel kan werken. Worth signing up for the beta!

 

4. Bjarne Christensen - “

Bjarne vertelt het levensverhaal van Studio Stupid en het probleem van teveel onbetaald werk na een project. Het bureau heeft een slimme werkwijze gevonden die helpt om 1) een beter product te maken, 2) niet over budgetten heen te gaan en 3) samen met de klant een probleem op te lossen. De presentatie is een mix van illustraties, motion en strategische slimmigheden waar elk volleerd agency nog wel iets uit kan halen. Zeker de moeite waard om doorheen te klikken.

Bijzonder om te zien vond ik, dat het niveau van de talks zover uit elkaar ligt. Waarschijnlijk zou één dag en de helft van de talks de conferentie twee keer zo goed maken. Zou het helpen als we de volgende keer mogen voten op een onderwerp? Laten we in ieder geval hopen dat Awwwards niet aan zijn succes ten onder gaat, want waardevol voor ons vakgebied is het zeker.

Tim Dekens is Digital Designer bij

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie