Blaffende vissen bijten niet.

Hoe ver mogen cabaretiers en reclamemakers met een staatshoofd gaan?

In een treurige Princeweek paste een druilerige Koningsdag. The day formerly known as Koninginnedag. Uit een vissenkom met gemeentelijke uitnodigingen trok het koningshuis dit jaar heel eerlijk Zwolle. Dat de Hanzenstad in 1572 door de zwager van Willem van Oranje werd veroverd en het riviertje de Aa ook het begin is van de nummerplaat op zijn Audi A8 is toeval.

Adverteerders probeerden de terrorlentedag een beetje op te luisteren met gevatte inhakers. KNVB twitterde: ‘Zwolle uit, altijd lastig’. Naast een Hema sport-BH: ‘Wij ondersteunen het koninklijk paar’. Naast een koel Amstelbiertje: ‘Natuurlijk wordt het koud en nat’. Heineken had om pijnlijke redenen even geen EK-shirt maar een W-hals shirt. Café De Blaffende Vis had een reuze-Amalia als Sneeuwwitje. Maar de koning onder de inhakers was McDonald’s. In reclameland geldt ‘don’t fuck with the logo’. Respect dus voor McDonald’s die in Zwolle al haar M’s op z’n kop zette en veranderde in een W.

Mag dat allemaal maar? Eigenlijk niet: namen, gezichten en zelfs stemmen zijn wettelijk beschermd. Zeker als het om BN’ers gaat met ‘verzilverbare’ reputatie. Omdat de artiestenmanager van het koningshuis –de Rijksvoorlichtingsdienst- zelden toestemming geeft, kiest men vaak de smokkelroute, met look-a-likes of sound-a-likes. Soms gaat dat toch mis. RJ Bodywear suggereerde hofleverancier te zijn van Maxima’s ondergoed. Hema gebruikte de portretten van de prinsesjes. En dan komt de RVD met gillende sirenes in actie en is het snel uit met de inhaakpret.

Veiliger is satire. Denk aan Queen Elizabeth in Spitting Image. Aan Koefnoen, Carlo Boszhard en Sander van de Pavert’s Lucky TV. Of je Willem-Alexander nu nakend tussen de Papoea’s zet. Maxima ‘Fuck het koningshuis’ laat scanderen. Met satire kom je gemakkelijk weg. In Nederland dan. Van de Pavert was in Turkije waarschijnlijk minder lucky en allang gevierendeeld op het Taksimplein. Is Willem-Alexander dan een zacht ei, of snapt hij dat je niet moet wrijven in een satirevlek. Dat blaffende vissen niet bijten. En dat zelfrelativering een beter schild is tegen satire dan aangifte doen. Dus als Erdogan wil slagen voor zijn EU-examen, kijkt hij goed naar onze koning. En wordt razend populair als boegbeeld in een reclamecampagne voor Erdo schoenen. Of het nieuwste koekje van Sultana.

Deze column verscheen vanmorgen in Het Parool.

Beeld: 123rf.com

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie