Bristol heeft de beste, Makro de slechtste folder van de week

Het gewone leven is begonnen en retailland verwelkomt ons na de vakantie met open armen om meteen lekker te komen shoppen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Weer volle &;bak&; deze week. Het gewone leven is begonnen en retailland verwelkomt ons na de vakantie met open armen om meteen lekker te komen shoppen. Even een achterstandje inhalen.

Door de oogharen heen zien we oktober woonmaand als thema al aankomen met de worsteling bij veel retailers om de zogenaamde raamdecoratie (de big tickets) zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren.

En dat is moeilijk. Gordijnen en Luxaflex zijn niet de meest sexy artikelen. Roobol neemt het voortouw maar slaagt er niet in leven te brengen in de verschillende interieurvoorbeelden.

Xenos daarentegen doet het erg goed in de opmaat om het huis weer gezellig te maken. Misschien schieten ze qua moment alleen wat te vroeg. Komende weken zal het &;woonthema&; ongetwijfeld de boventoon gaan voeren.

Bristol

De beste folder komt deze week van Bristol. In tegenstelling tot de volgeramde folder van een paar weken geleden nu een aantrekkelijk en overzichtelijk vormgegeven folder van zes pagina&;s.

Bijzonder is dat de folder geen artikelteksten bevat, wat meteen veel lucht geeft. Artikel en prijs.

Daar kunnen veel retailers een voorbeeld aan nemen. Zeker bijvoorbeeld &;De Tuinen&; die vorige week als slechtste in de bus kwam en waarin de lezer verdronk in de artikelteksten.

Ook in de Bristol folder wordt op een goede manier een kledingset weergegeven. Een nieuw, leuk en goed uitziend kind voor maar 73.96 euro en dan heb je een t-shirt, sweatvest, broek, schoenen en een vrolijk lachend kind. Dat is een koopje! Goede folder met het bewijs van &;Less is more&;.

Makro

De slechtste folder is de serie van Makro. B-t-b folders in een serie van vier tegelijk. Horeca, Non Food, Food en Cleaning. Vier specials dus eigenlijk.

De enige consistentie uit zich in het logo op de cover, de schreeuwerigheid en de onverzorgde opmaak. Zo te zien maakt het Makro niet uit hoe zijn folders eruit zien, of misschien denken ze dat de decisionmakers in de b-t-b wereld emotieloze wezens zijn die sec aanbiedingen beoordelen.

Makro is hiermee echt achterblijver in een segment waar we juist heel veel moois zien, bijvoorbeeld bij Sligro. Kom op Makro, met deze folders doen jullie jezelf echt tekort.

Tip voor Hubo is nog de huiskleuren niet te gebruiken in de foldertemplates. Met name het vele zwartgebruik maakt de folder somber en dat is vaak geen goed begin van doe-het-zelfen.

Opvallend bij de grote middenmoot is afgezien van de wisseling in aanbiedingen, de folders eigenlijk elke week hetzelfde zijn. Dat staat in contrast met de instore-ambitie om het winkelbeeld telkens wat te veranderen waardoor de consument aanleiding heeft om binnen te lopen om te ontdekken wat een nieuw thema met zich mee brengt. Dat meer thematische denken kan met folders natuurlijk ook heel makkelijk en dan worden ze ook aantrekkelijker om in te zien.

Er is meer te vertellen dan de aanbiedingen van de week toch?

Met een wekelijkse  van de beste en slechtste huis-aan-huis folder willen Thijs Hagenberg en ik de kwaliteit verbeteren. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie