Contentmarketing? Originele content geen vereiste!

Originele content? Dat is natuurlijk geweldig. Maar zaligmakend is het niet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marketeers lopen bij de executie van hun content marketingstrategie al een aantal jaren tegen dezelfde problemen aan. Waar vind ik goede content en wie geeft binnen mijn organisatie het finale OK om dit te delen? Ondanks dat de budgetten voor content marketing jaar elk jaar groeien blijft het lastig om genoeg kwalitatieve content te creëren. Dit is niet alleen een kwestie van mankracht maar vooral ook inventiviteit.

Alle marketeers die aan content marketing doen, hebben een vergelijkbaar doel voor ogen. Content publiceren die de moeite waard is om te delen. Een doelstelling die ook vaak voorkomt is het claimen van thoughtleadership. Dus ben jij als bedrijf een autoriteit op een bepaald vlak door de content die je deelt? Hoe vaak word jij als bedrijf of expert aanbevolen als dé kennispartner op een bepaald thema?  Daarvoor is geloofwaardige content nodig. Maar moet die altijd origineel gecreëerd zijn? Het antwoord is nee.

Natuurlijk is originele content geweldig. Zeker als het mij een inzicht verschaft dat ik eerder niet had. Maar curatie van goede content is een optie die vaak over het hoofd wordt gezien. Stel je hebt een architectenbureau. Dan kan je  er natuurlijk voor kiezen om alleen content te delen  over de gebouwen die je zelf ontwerpt en daar mooie foto’s en filmpjes van verspreiden. Maar waarom zou je niet voor jouw doelgroep de markt in de gaten houden en actualiteiten delen op het bredere vlak van architectuur, ecologie, stadsplanning etc etc. Grote kans dat het niet alleen makkelijker is om deze content te vinden en selecteren, maar door deze thematisch te bundelen en delen kan jouw bureau voor mij als volger al snel de curator of thoughtleader   op dit vlak worden.

Hierbij moet wel opgemerkt worden dat selectie alleen geen curatie is. Het zal in perspectief van de lezer geplaatst moeten worden en ook gericht aangeboden. Wat interessant is voor de ene doelgroep kan geheel de plank misslaan bij de andere. Op verschillende social media platformen kan je heel goed een analyse maken van je doelgroep, volgers en potentiele volgers. Selectie op Industrie, Senioriteit, Bedrijfsgrootte, Functie zijn zomaar een aantal criteria die je kan toepassen op curatie en het delen van je content.

Een goed voorbeeld van bovenstaande is L’Oreal en . De content die daar gedeeld wordt is zowel origineel als gecureerd uit verschillende bronnen. Daarbij wordt buiten de gebaande of verwachte paden gedacht. Van Google Glass to het koopgedrag van de Chinese doelgroep, het komt allemaal aan bod en verschijnt, afhankelijk van de doelgroep selectie wel of niet in mijn activity feed op LinkedIn.

Dus waar is de content? Dichterbij dan je denkt. Alleen even een ander bril opzetten.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie