'DDB & Tribal moest vloerbreed aan de bak voor de perfecte virale hit'

Edward Bardoul analyseert de nieuwe Centraal Beheer: 'Creatie op hun lazer geven; hoe kan het dat zo’n Eurovisiehoax niet door jùllie is bedacht?!'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Woedend waren ze bij DDB & Tribal toen Pool Worldwide met Anouk de grootste inhaker voor sinds tijden mocht maken. Althans, dat stel ik me zo voor. Je hebt niet alleen client ownership, maar ook een lange creatieve geschiedenis met het merk. (Dat de claim van Paul Meijer op de creatieve glorie van Centraal Beheer net zo gerechtvaardigd is, maakt het alleen maar pijnlijker.) Paniek in de tent. Vechten voor het account.

Bij Achmea lijkt de langstlopende Nederlandse themacampagne al geruime tijd niet meer serieus genomen. We zien inmiddels op TV wat onschadelijk behang met wat onopvallende proposities gepreveld door een onhoorbare voice-over over wat onzichtbare beelden. Centraal Beheer is zoekende en ze zoeken het niet meer in een opvallende campagne die ondanks alles amper rendeert.

DDB & Tribal moet dus vechten voor wat het waard is, in de zomer van 2013. Het account borgen! Pietro briesend naar Apeldoorn sturen. Juristen aan het werk stellen en Achmea wijzen op contractuele schendingen. Creatie op hun lazer geven; hoe kan het dat zo’n Eurovisiehoax niet door jùllie is bedacht?! Maar nadat je je stoom hebt afgeblazen blijft er maar één ding over. Je herpakken en beter leveren dan Pool Worldwide. Als bureau met zo´n prachtige creatieve geschiedenis en zo´n sterke creatieve vloer moet je het wèrk laten spreken. Dus, vloerbreed aan de bak voor de perfecte, volgende virale hit. Het is zomer, maar dat blijft het niet! Nee, we hebben al drie jaar op rij, de rayonhoofden bij elkaar gehad. Een winterbandenschaarste. Fracturen van gevallen fietsers op de eerste hulp. Unox heeft de seizoenen helemaal naar zich toegetrokken met kleine sympathieke ideetjes, maar wij gaan erop en erover!

De bungelende creatieve directie was erg blij met het script dat boven bleef drijven uit vele wanhopige reviews. Een idee zo klein, zo simpel en toch zo verrassend. Een sympathiek filmpje met kindertjes, maar met een verrassende harde plot. Een uitgestelde grap, zoals we die van Centraal Beheer kennen, maar die dan oer-Hollands en pretentieloos uitvoeren. Dit moet hem worden! Productioneel kan ook geen issue zijn dit keer. Eén locatie, twee kindjes. Alles lekker close draaien. Het hoeft zelfs geen winter te zijn om hem te schieten. Besneeuwde bomen in de achtergrond matten en de kleuren lekker koud maken in de grading. De kosten zijn schaalbaar… Als we Bart Timmer niet kunnen betalen, maakt niet uit, want dit idee is zo sterk dat het zichzelf uitvoert. Wat een opluchting. Het enige dat we hoeven te doen is de uitzendkopieën op precies het goede moment de deur uitsturen. Unox, eat your heart out! Laat die winter nu maar komen...

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie