De 6 digitale trends van 2013

Ieder jaar kijken de leden van de PIBN (Platform Internetbureaus Nederland) terug op de belangrijkste digitale trends van het afgelopen jaar. Van Snowden tot responsive design en van Big Data tot Google Glass, welke ontwikkelingen hebben in 2013 hun voetsporen nagelaten in het online landschap?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. De toekomst is mobiel

“De toekomst is mobiel en het lijkt erop dat we dit in 2013 eindelijk zijn gaan beseffen”, aldus Laslo Hut, adviseur online business & communicatie bij . Bedrijven zien het belang van aanvullende servicegerichte apps en geven een functionele mobiele site steeds meer prioriteit. Ruben Bos, Creative Director bij : “Waar we afgelopen jaar als bureaus nog vaak trots meldden dat iets op &;alle devices&; optimaal werkt, lijkt de consument (en opdrachtgever) hier al gewoon vanuit te gaan. En dat is terecht.” Ook het aantal mobiele aankopen is het afgelopen jaar flink gestegen. Iskander Smit, Strategy Director bij : “Ik voorspel dat met de uitrol van 4G het toch al dominante mobiele gebruik van diensten alleen maar groter zal worden.”

2. 24/7 verbonden

Met de opkomst van mobiel heeft ook de ontwikkeling van nieuwe en slimme mobiele devices een vlucht genomen. Smit: “Google Glass heeft dit jaar met z’n explorer-programma wel degelijk bewezen dat het een kansrijk product is. Maar ook zie ik een grotere interesse voor en gebruik van wearable devices. De trend rondom ‘Quantified Self’ is het afgelopen jaar doorgedrongen naar een grotere groep gebruikers. Het wordt steeds meer onderdeel van gedrag zonder dat het daadwerkelijk zo wordt benoemd”.

3. Data is goud waard

Het zijn de voedingsbronnen voor &;Big Data&;, de explosieve groei aan digitale gegevens die inmiddels voorhanden zijn en slim worden gecombineerd. “Big Data was hét trending topic van het afgelopen jaar. Er is veel over gesproken, maar dat leidt bij de meeste merken en organisaties nog niet tot concrete pragmatische actieplannen, zo merk ik in de praktijk”, zegt Gerben Busch, Managing Director bij . Bart Manuel, partner vult aan met een quote van Dan Ariely: “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it...” Zijn voornemen voor 2014: “We gaan met z’n alle stoppen er over te praten en het gewoon doen.”

4. Uw privacy anno 2013

De keerzijde van de enorme toename aan data werd het afgelopen jaar meer dan eens duidelijk. Hut: “We vermoedden al dat NSA altijd en overal meekijkt en -luistert. Dankzij Snowden weten we dat nu zeker. Als je zeker wilt weten dat jouw bedrijfsgeheimen in ieder geval beschikbaar zijn voor de Amerikaanse overheid, sla ze dan op in de cloud!” Berichten over politiebezoek na een grapje via WhatsApp roepen vragen op maar laten tegelijk zien dat we onze grenzen langzaam blijken te verleggen. Smit: “Het NSA schandaal heeft veel aandacht gegeven voor onze ‘data footprint’ en het bewustzijn vergroot. Desondanks blijven we (voorlopig) opportunistisch Appen en Facebooken.”

5. Likeable Social Media

De versnippering van online kanalen gaat ook in 2013 door met de opkomst van nieuwe netwerken. De groei van Instagram en Google+ heeft het afgelopen jaar gezorgd voor een verschuiving binnen social media. “De grote merken hebben zich weer laten verleiden door een focus op het aantal likes. De breedte en diversiteit van de inzet op sociale media is op dit moment helaas nog steeds zwaar onder de maat”, aldus Philip Kok, CEO bij . Daar komt bij dat het gebruik van mobiel ook zijn impact heeft op de succesvolle inzet van social media. “We zagen het afgelopen jaar dat social mediacampagnes vaak nog niet zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Dit terwijl wij in sommige gevallen wel 80% mobiel verkeer zagen. Dit moet al in de strategie worden meegenomen, anders wordt er energie en geld weggegooid”, vindt Hans Maltha, Managing Partner .

6. Lean & Mean

Organisaties zoeken anno 2013 naar manieren om continu te leren en complexe omgevingen te optimaliseren. “In het verleden is er veel gefocust op de ‘wat’ vraag. Wat moeten we op het gebied van social? Van mobiel? Van multichannel? Het afgelopen jaar stond daarentegen in het teken van de ‘hoe’ vraag. Hoe zorgen we voor digitaal gedreven verandering? Om dit kracht bij te zetten zagen we innovaties en versnelling op het gebied van ‘lean startup-denken’ en ‘agile’ werkvormen”, aldus Strategy Director Freek Bijl van . Dit is iets wat ook binnen de aanpak van bureaus zichtbaar wordt. Gert Hans Berghuis, partner geeft aan: “Ik zie dat scrum echt is doorgebroken in ons vakgebied. Het is vaak de enige manier om complexe processen te begrijpen en in een proces te vatten. En dat is vaak noodzakelijk om überhaupt op te kunnen leveren binnen een acceptabele termijn.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie