De call to action: hou daar onmiddellijk mee op!

Skipintro's Hans van Dijk heeft een 'prutdingetje' voor op de agenda bij het 'vakinhoudelijke debat' op 12 maart bij de ADCN: de call-to-action.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Binnenkort is het (omdat iets grappigs/lulligs over die kikker van Triodos).

Het debat gaat - krijg ik de indruk – over hoogdravende dingen. Zoals &;reclame met inhoud, die ergens over gaat en mensen als intelligente wezens beschouwt, en branding en business building die ergens over gaat en bovenal ergens voor staat.&; Dat wordt dus een latertje.

Mag ik toch nog één klein prutdingetje op de agenda zetten?

De call-to-action. Als we ons ergens van onze meest inhoudsloze en minst intelligente kant laten zien, dan is het met: &;Ga nu naar de winkel&;, &;Bestel nu&;, &;Probeer ze allemaal&;, &;Maak snel open!&;, &;Op = op&;, en al die duizenden varianten daarop.

Het erge is dat ook gerespecteerde merken en verstandige mensen, waaronder zelfs mensen die ik zeer hoog acht, zich laten verleiden tot Boek nu!

Natuurlijk, ik begrijp best dat opdrachtgevers en reclamemakers iets terug willen zien van alle geld en moeite die in dat spotje (social ding, poster, advertentie, banner, etc.) is geïnvesteerd.

Maar het onintelligente is: het werkt niet, en het heeft nog nooit gewerkt. Nog nimmer in de wereld­geschiedenis is er iemand naar een winkel gegaan omdat een man op de radio zei: Ga Nu Naar De Winkel.

Reclame is verkopen, dat accepteer ik graag. Wat beter werkt, zei al, is making people want to buy. Vertel die consument iets nieuws, vertel iets interessants zodat zij of hij gaat denken: hé, dat is misschien iets voor mij. Wat soms heel goed werkt is de consument iets beloven dat de koop aantrekkelijker maakt. Nu met gratis dinges. Alleen morgen x% korting. Tijdelijk zus of zo.

Maar als je niets extra’s belooft, dan is die call-to-action alleen maar een dom, zinloos bevel waar niemand zich iets van aantrekt.

Kan het ook kwaad? Ik vermoed van wel, maar ik hoop dat het nog eens onderzoekt in de scanner. Onderhand denk ik, weet ik bijna zeker dat merken van dat gecommandeer op z’n minst onsympathiek worden. En misschien is het wel erger. Veel van die call-to-actions klinken als wanhoopskreten. Het is de verkoper die al na een paar minuten in de showroom ophoudt met demonstreren en argumenteren, en ineens vol in je gezicht schreeuwt: KOOP DIE AUTO. TEKEN HIER. GEEF MIJ GELD! NU!

Ik vind dat geen sterke indruk maken.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie