Creatie & Campagnes

De reclame-uitlegservice van TUI

Gastblogger | 24 oktober 2015, 10:00

Wie is er niet groot mee geworden: tv-reclames raden met het hele gezin.

door Dick van der Lecq

Wie het snelst de meeste merken wist. Oefening baarde kunst. Binnen de kortste keren schoten Witte Reus, Amstel en Calvé je al in een nanoseconde te binnen. Een score waar adverteerders slechts nog nat van dromen.

Toch waren er ook commercials waar zelfs voor de geoefende kijker touw noch afzender aan was vast te knopen. Oom Henk – een door zichzelf uitgeroepen reclamegoeroe - riep elke verjaardag weer: &;Grappig die "Even Apeldoorn bellen", maar niemand die weet dat het Centraal Beheer is.&; Een dure grap voor de onduidelijke verzekeraar, vond Henk.     

Trending topic

Afgelopen weken was het reclamespotje voor TUI trending topic. Het filmpje met het toepasselijke thema ‘Ontdek wat TUI met je doet’ zou de kijker in totale verbijstering achterlaten. Het begint zoals we van de reiswereld gewend zijn, met een gezin op vakantie.

Eerst denken we nog dat het om een uit de kluiten gewassen acteur gaat. Maar het zijn de afmetingen van het hoofd die de kijker doen twijfelen. Is het de terugkeer van Gérard Depardieu? Quasimodo? Of dichter bij huis: de laatste schnabbel van Willibrord Frequin?

Kenners van het filmgenre Beauty And The Beast zijn twijfelende twitteraars te hulp geschoten. En verklaren dat het vrijwel zeker om een goedaardige ‘oger’ gaat. Een soort Shrek.

De reclamemakers - zelf ook geschrokken - hebben de spot acuut van een commentaarstem voorzien, die de beelden stap voor stap uitlegt. De audio tour in het Van Gogh museum is er niets bij. Nu valt dan toch het muntje: op TUI-vakantie word je weer een leuke vader.

Aandachtarmoede

Eerlijk is eerlijk: TUI durft wel. Over veel campagnes wordt niet eens getwitterd. Ze gaan onopgemerkt voorbij, als een schip in de nacht. Uit aandachtarmoede wordt het logo dan maar vanaf de eerste seconde in beeld geplaatst. Symptoombestrijding die van weinig geloof getuigt in de kracht van creativiteit. Terwijl een goed idee is als het Paard van Troje: verrassend én duidelijk. Met de potentie om de wereld te veranderen. Te beginnen met de reiswereld.

Deze column van Etcetera&;s Dick van der Lecq staat dit weekend in Het Parool.

 

 

 

 

 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (11)

Comment author avatar
Avatar

Helmer Molenaar

(24 oktober 2015, 10:43)
Het meest gênante aan deze commercial is niet de rare Oger, maar het platte (sekse) rolbevestigende script met het gebrek aan relativering. Wat de oude commercial van Snickers wel had. "You're turning into a right diva when you're hungry"
Wachten is op het vrouwelijke monster.
Avatar

Paul Kramer

(24 oktober 2015, 15:04)
TUI durft. De commercial is verfrissend en gemaakt vanuit een mooi insight: we kennen allemaal wel dat gevoel dat we onszelf niet meer zijn en nodig aan vakantie toe zijn. Of aan Snickers. Of aan Axe.
Avatar

Tamara Schelvis

(24 oktober 2015, 20:42)
Het zou zo bij Etcetera vandaag kunnen komen deze film.
Avatar

Anonymous

(25 oktober 2015, 21:42)
Wat is nu precies je punt meneer Dick v d Lecq??
Avatar

Koen

(26 oktober 2015, 8:39)
Ik denk dat de vraag aan het eind van deze commercial beter kan zijn 'Realiseer je wat je werk met je doet'.
Avatar

Dirk Karten

(26 oktober 2015, 9:10)
Gemiste kans voor Tui. Waarom die voice-over uitleg? Kijkers kunnen zelf denken. En voor wie met vragen achterblijft is het juist de trigger door te denken en de boodschap als een 'oh, ja,-dus-dat-bedoelen-ze-moment' te laten landen.
Avatar

Michael

(26 oktober 2015, 11:49)
Ik mis nog een alinea met de conclusie...
Avatar

Walter

(26 oktober 2015, 16:25)
Ik hou van sprookjes en snapte de strekking direct.
Van anderen hoorde ik: "Ik identificeer mij echt niet met die trol. Denken ze nu echt dat ik nu ga boeken?"
Maar ja, allicht hebben ze ontdekt dat het vooral de vrouwen zijn die boeken, en vrouwen willen natuurlijk hun prins terug ;-)

@Micheal,

de conclusie wordt binnenkort als voice-over aan het artikel toegevoegd ;-)
Avatar

Mediaman

(27 oktober 2015, 17:48)
De persoon die deze reclame bedacht heeft moeten ze per direct ontslaan. De reclame kan zo meedoen voor de loden leeuw
Avatar

John

(28 oktober 2015, 22:45)
Deze erg leuke Film uit 2013 van het bureau Beattie McGuinness Bungay, met oa een gewonnen D&AD pencil voor craft: http://tinyurl.com/pjecl95 heeft de akelige voice-over natuurlijk niet.

Tui Nederland en hun bureau heeft het origineel verspest, bang dat de Nederlandse consument anders de film niet zou begrijpen. Dat zien we wel vaker volgens mij.
Avatar

Suzanne

(20 januari 2016, 11:15)
Snapte deze prachtige reclame meteen!! Vond hem geweldig! Ontroerend ook en de muziek maaktmaakte het helemaal af.
Vreemd dat mensen deze reclame niet begrijpen!! Hoe weinig verbeelding heb je dan wel niet? We kennen toch allemaal het sprookje The beauty and the beast en sprookjes over gedaanteverwisseling zoals De kikkerkoning?
Echt ongelooflijk...

Gerelateerde items Tui Campagne

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs