De off-road diarree van een wannabe Deepak Chopra

Over de copy in de nieuwe commercial van Jeep Renegade.

Zuchtend zet ik de tv uit. Ik sluit m’n ogen en opeens zie ik ze zitten: het creatieve team en de dienstdoende accountmanager in een Amsterdamse geluidsstudio. De klant heeft er een uitje van gemaakt en is met drie man sterk in de zachte paarse bank geploft. Ze maken grapjes met het sexy meisje dat zulke verrukkelijke cappuccinootjes maakt.

De schaal met koekjes is al bijna leeg.

De geluidsjongen achter de knoppen kijkt hoofdschuddend naar het A4tje dat voor z’n neus ligt: ‘Dit is wel heel veel tekst voor 15 seconden.’

De copywriter verzekert hem dat ie het getimed heeft en dat het precies past. De stem schudt ook z’n hoofd. Hij wil de tekst brengen, iets meegeven. Die lading bestaat vooral uit goed getimede pauzes en dat maakt de tekst ruim 7 seconden te lang.

De copywriter ratelt het nog een keer voor, ‘Zie je nou wel’, smaalt hij, ‘exact 20!’ De stem geeft zich gewonnen, hij heeft nog wel meer te doen die dag:

‘Je volgt je eigen weg. Vandaag ga je links, morgen rechts. Vrij van de wegen die anderen voor je hebben uitgezet. Niet omdat je anders wilt zijn, maar omdat je jezelf bent. Je volgt je hart. Ongeremd, onbevangen. Niet te kaderen.’


Op deze wiebelende woorden doorkruist een Jeep Renegade een non-descript landschap, afgewisseld door een hand die aan een knop draait.  Het natte en vooral dunne zinnetje ‘Vrij van de wegen die anderen voor je hebben uitgezet’, doet me vermoeden dat het niet in Nederland bedacht is, maar een slechte vertaling is. En ook dat dit dezelfde copywriter is die de pay-off ‘Anders door jezelf te zijn’ voor Mazda bedacht.

Althans, dat hoop ik.

Vurig.

Dan blijft het aantal wannabe Deepak Chopras die dit soort off-road diarree uit hun pen krijgen tenminste beperkt tot één.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie