De Telecom Revolutie

Goodbye flat-fee

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jarenlang verdienden telecom operators flink aan Voice en SMS. Verdiensten op mobiel data verkeer stelde nog niet zoveel voor op de totaal omzet. De laatste tijd schiet de omzet van mobiele data echter flink omhoog, terwijl de marges van bellen en SMS van de operators onder druk komen te staan. Steeds meer consumenten nemen bij hun smartphone of mid-range toestel een onbeperkte databundel van nog geen 10 euro per maand, aangezien zij steeds meer willen communiceren via het mobiele email, ping, sociale netwerken of zelfs voip (bv Skype) gaan.

Telecom operators willen, zoals elk gezond bedrijf, hun omzetten graag op peil houden en het liefst ook vergroten (stilstand is immers ook achteruitgang). Door het toenemende gebruik van mobiele datadiensten zullen de operators flink moeten investeren in hun huidige mobiele dataverkeer.

Vorige maand zagen we reeds hoe T-Mobile flink onderuit ging doordat hun 3G-netwerk het explosief stijgende mobiel datagebruik niet kon bijbenen. Op gebied van stijgend Mobiel Dataverkeer zullen deze investeringskosten natuurlijk uiteindelijk worden verhaald bij de consument. De ‘flat-fee’ mobiele databundels van nog geen tientje zullen binnenkort tot het verleden behoren. Het Engelse O2, AT & T en KPN hebben reeds aangegeven dat zij reeds eind van dit jaar met diverse databundels komen met harde datalimieten. Bezoek je als consument zo af en toe een mobiele site of alleen je email, dan ben je hoogstwaarschijnlijk niet meer kwijt. Zit je echter elke ochtend met je mobiel vanuit bad hele afleveringen van Uitzending Gemist te kijken, dan zal je daar voor in de toekomst flink in de buidel voor moeten tasten (tenminste wanneer je daarvoor geen WiFi gebruikt).

Goodbye subsidies
Partijen als Belcompany en Phone House zullen het ook zwaar te voorduren krijgen. De riante subsidies die zij ontvangen wanneer zij een abonnement afsluiten voor oa T-Mobile, KPN of Vodafone zullen nog meer worden verlaagd en juist daarvan moeten deze winkels het juist hebben. T for Telecom heeft qua winkels reeds onlangs de handdoek in de ring gegooid. Ook online shops zoals Typhone, Gsmweb.nl en GSM.nl en GSMwarenhuis.nl zullen het aardig zwaar krijgen. Vodafone, T-Mobile en KPN zullen het verkoopkanaal naar zich toe gaan trekken en zelf nog meer winkels gaan openen en focus leggen op een eigen online shops/websites. Uiteraard kun je verwachten dat consumenten ook steeds minder subsidie op de telefoons zullen krijgen en anders een maandelijks betaalregeling voor hun dure smartphone moeten treffen.

Hello Mobile Advertising
Grote kans dat je op korte termijn dus alleen voor je mobiele data moet gaan betalen. Misschien krijg je er wel een flat-fee SMS en voice-bundel bij al kun je deze zaken natuurlijk ook gewoon via je data doen: Ping, Skype, Email en VideoChat. Bovenstaande lijkt op een kaalslag in de telecom wereld en in differentiatie, maar er zullen andere omzetgenererende mogelijkheden ontstaan, denk mobile payments, mobile advertising en premium content. Allemaal niet nieuw, maar wanneer het grootste deel van de consumenten op eenvoudige manier met hun mobiele telefoon kunnen betalen, zal het mobiele platform de belangrijkste betaalmiddel, advertising en content-platform kunnen gaan worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie