Disruptieve transformatie: 'Sorry, wat was uw USP ook alweer?'

Waarom wij nu - meer dan ooit - terug moeten naar oude waarde(n).

Bij het schrijven van deel 5 van mijn Handboek Online Marketing, borrelen vooral oude inzichten omhoog. Velen vragen zich hardop af waarom wij de Ansoff matrix uit 1965 nog gebruiken. Om marketeer en NIMA-docent Max Kohnstamm te citeren: "De kern van een gedegen strategische marketingaanpak is in principe nog hetzelfde!"

Stap terug naar de ultieme Consumer Value
Een simpele stap terug, brengt je soms twee stappen in de toekomst. Een stap terug wil in dit geval zeggen, een stap terug naar de essentie die bijvoorbeeld jouw USP blootlegt. Waar was je nu echt goed in? Wat is die onderscheidende Consumer Value? Dat is het grote Bewustzijn dezer jaren. De &;Change&; van Obama weerklinkt in elke boardroom.

Onze &;Appie&; is het ophaalpunt voor producten van Bol.com en de Hema levert complete wijnfeestjes voor mijn verjaardag. Mijn lokale slager is vooral goed in het afleveren van belegde broodjes. En Carpetright levert tegenwoordig ook gordijnen.

Right? Het is de snelheid van handelen en het zien van kansen. Vervolgens zal het lef er moeten zijn om die kansen te verzilveren. Om expert en spreker Igor Beuker - aanwezig in het HOM5 - te citeren:

"Als math man in een wereld van mad men zie ik de digitale revolutie, ofwel de derde industriële revolutie. Die begon in 1995 en we zitten er nu middenin. Kijk over 10 tot 15 jaar maar op Wikipedia. Beslissers zien het vaak niet, ze onderschatten de trends, de snelheid en de impact van de digitale revolutie."

Blijf je star bij die authentieke, onderscheidende functie - zoals V&D, Scapino, Halfords, Blokker en FRS deden. Dan raak je steeds sneller van de snelweg af en ga je stuurloos het fietspad op.

De economische en wetenschappelijke probleemstelling luidt dan ook vooral: "Bent u transitieproof?". Afgeleid vraag ik u: "Sorry, wat was uw USP ook alweer?"

Laten we eerlijk zijn. Het onderscheidend vermogen transformeert maar al te vaak in een platte prijs/product-vergelijking. De &;USP&; is aan inflatie onderhevig en wordt helaas te vaak verpakt in online verpakkingsmateriaal.

De inflatie van uw USP als kern van de digitale revolutie


Voorbeelden? Daar gaan we: De centrale ligging van uw one-stop-shopper is niet langer een spannend USP. Uw &;unieke&; advies is ook te vinden op een willekeurige online FAQ. En mijn merkloze - toch wel heel goedkope - garage kan ook uw merkonderdelen bestellen en plaatsen. Dat snelle nieuws van u is al drie maal voorbij gekomen op Twitter.  Die speelfilm die u zojuist heeft gereviewd, heb ik vorige maand al gezien.  En die &;making of&; heb ik al van Facebook gehaald.

En zo gaat het nog wel even door. Immers, die handeling die u elke dag doet, kan een robot ook doen. Een robot die nooit ziek is en altijd vrolijk voor de juiste customer experience zorgt. Stel je voor, een winkelbediende die niet ongeïnteresseerd zijn Snapchat checkt als u de winkel in komt.

Ja, uw USP is hevig aan inflatie onderhevig. Hard schreeuwen in de sociale media maakt nog geen USP. De les die we kunnen trekken, is dat die &;verdiende aandacht&; helaas tot weinig concreets leidt. Nog even los van gewetensvragen als "Heb ik wel genoeg passie om die USP werkelijkheid te laten worden?" en “Ben ik echt?”  

Eigen kanaal
Nu sociale media van elke online deelnemer een (promotie)kanaal heeft gemaakt, is de stap naar het ondernemerschap nog maar klein. Te klein soms, voor degenen die denken dat aandacht ook blindelings voor aanwas van klanten zorgt. Betalende klanten. Dat sociale media keihard social selling gaat worden, is een kwestie van tijd. De customer journey vliegt namelijk het liefst over het voorkeurskanaal.

Disruptie is het noodzakelijk stoppen met een verouderde aanpak. Omarm de digitale revolutie en zorg voor transitie door terug te gaan naar wat ke onderscheidend maakt: de kern van je aanpak en aanbod. In veel gevallen is het te laat als je door hebt dat je moet veranderen. We lijken soms bang te zijn om op te staan en te boeien en binden met iets nieuws.

Disruptie is gewoon... lef hebben om te veranderen: Een ander kapsel, een afwijkende kleur auto, een vreemde serie kijken op Netflix. Doe eens gek, zolang jouw vertrekpunt maar dat - of die ene X-factor - is waar je altijd al goed in was! Om de meester van transities te citeren:

(Turn and face the strange), Ch-ch-changes, Don&;t want to be a richer man, Ch-ch-ch-ch-changes, (Turn and face the strange), Ch-ch-changes.

 

            

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Irene Beuker Orloff
In de dwingende 24/7 economie verworden met name vrouwen weer tot "het meisje met het bezette handje" nu via smartphone: altijd beschikbaar.

Melkmeisje van Vermeer, het meisje met de parel of de arenraapsters: de vrouwenhand en de paardentand door de eeuwen heen.

In China tot nauwelijks 100 jaar geleden werden !duizenden jaren! bij vrouwen als schoonheidsideaal de ...voeten ingebonden: perfect was ...8 cm! de LOTUSVOETJES. Verminkt en invalide gemaakt worden als... successtory.

De moderne zichzelf " respecterende " vrouw heeft geen gebonden voeten meer maar wel een "bezet handje" : vaste verkering hand in hand met de smartphone die haar niet een beetje dwingt tot de allernieuwste en te vaak ongrijpbare kanalen en kostbare abonnementen van banken, telecom etc.

Voor mijn installatie HET BEZETTE HANDJE fotografeerde ik en ging in gesprek met vrouwen "bezet" door hun smartphone in de openbare ruimte.

Chinese vrouwen konden hun Lotusvoetjes nooit meer veranderen... Die smartphone echter kon BEST een dagje of meer zonder jou.

Laat die nowadays miljardair-dictators daar maar aan wennen. De tijd van Raise the Red Lantern is over want het is de vrouw die dat nu beslist.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie