Marketing Technology

Dit nemen we mee terug van #SXSW16

Annemieke Deering, blogger | 23 maart 2016, 17:15

South by South West was weer groots, meeslepend en overweldigend. Maar wat heeft het ons gebracht?

Artificial Intelligence

Iskander Smit (Info.nl): &;AI was overal op SXSW. Als zelfstandig thema, maar ook als onderdeel van andere onderwerpen komt het voortdurend terug. Illustratief was hoe de Jibo nu in een productierijpe versie bij SXCreate stond, terwijl vorig jaar Cynthia Breazeal (de maakster, MD) nog een van de interessantste keynotes gaf tijdens SXSW.

Robert Overweg (Triple): &;Messaging apps hebben de sociale netwerken qua gebruikersaantallen al ruimschoots ingehaald. Messaging als een nieuwe vorm van navigeren, exploreren en service verlening doet zijn intrede. Wij zijn hier met de My Vodafone app al enkele jaren geleden mee begonnen door chat als primaire dienstverlening in te zetten.

Nu hoorde je in verschillende lezingen dat Artificial Intelligence hier ook steeds meer z&;n intrede gaat doen. Eigenlijk is het vergelijkbaar met wat je eerder in China zag gebeuren met Wechat en Xiaoice. Voor ons is dit vooral een bevestiging dat we op de juiste weg zitten. Deze trend gaat service kantelen en  interactie patronen beïnvloeden. Hoe groot de impact op de app markt zal zijn, moeten we nog zien.&;

Jeroen van Erp (Fabrique): &;Nee, ik ga niks zeggen over Virtual Reality of Artificial Intelligence. Daar is genoeg over gezegd, behalve dan dat niemand zich afvraagt hoe er geld mee te verdienen is.

Gaat Facebook de investering in Oculus Rift terug verdienen? Ik betwijfel het. Gaat AI de wereld veroveren? Op deelgebieden wel, maar of het ons gehele leven binnen nu en dertig jaar gaat overheersen, waag ik te betwijfelen. De grootste hit op het gebied van AI was toch R2D2 die kwam binnen waggelen aan het einde bij het panel van Star Wars regisseur JJ Abrams. The crowd went crazy. Gaat het toch weer niet over hoe slim je bent, maar of je de mensen weet te raken.&;

 

User Experience
 

Max Pinas (TamTam): &;SXSW 16 had een mooie contradictie: User Experience moet mooi en tegelijk onzichtbaar zijn. Jared Ficklin van Argos Design, Frog Fellow en een ex- Apple designer experimenteren er vrolijk op los. Volgens hen zijn de huidige oplossingen veel te omslachtig. Bedenk eens wat er nodig is om tijdens de lunch op je kantoor broodjes te krijgen. Ambient machines zoals Echo van Amazone en de slimme assistent in Facebook M zorgen ervoor dat je complexe taken tegelijk eenvoudig kunt doen.

UX maakt een interessante ontwikkeling door. Gebruikers willen nog steeds feedback over of de “machines” het wel goed hebben begrepen. En je wilt nog steeds invloed kunnen uitoefenen. De UX van de toekomst is daarom digital powered en ambient aanwezig in de echte wereld. Spotify weekly is het perfecte voorbeeld: onzichtbaar en geniaal in eenvoud en uitvoering.

Schermen worden minder belangrijk, maar zijn nog lang niet overbodig. De verschijningsvorm van UX gaat veranderen. Nu nog op een vast scherm, morgen op een flexibel stuk plastic, volgende week in VR/AR brillen. En een maand later hoogstwaarschijnlijk ingebouwd in een contactlens.

User Experience evolueert van marketing naar service experiences. Op SXSW liet Lyft zien hoe menselijk het bedrijf is. Hier worden het businessmodel en de marketing linea recta doorgetrokken in de service experience van de app. Het trekt je onbewust in het Lyft gevoel en verbindt klanten met het merk op een menselijk niveau.&;

 

Robots
 

Iskander Smit : &;De meningen over robots blijven verdeeld tussen de degenen die geloven in robots met een eigen verschijningsvorm en die geloven in robots als mechanisme. In één van de panels werd aangegeven dat we moeten beseffen dat onze relatie met robots anders is dan met mensen; we zien ze meer als bedienden of zelfs slaven. Zo moet je het gedrag van een robot ook ontwerpen. Zoals Matt Jones ooit aangaf: smart as a puppy. Conclusie is wel dat er een balans ontstaat tussen taken die we robots laten verrichten en menselijke taken. We zullen gaan samenleven met de robots en ze een volwassen rol in ons leven geven.&;
 

Data
 

Hans Maltha (Burst): &;Data is the new oil,&; aldus Kevin Plank, oprichter en CEO van Under Amour. In een tête-à-tête met Robert Safian (Fast Company) gaf hij inzicht in hoe Under Armour zich ontwikkelt van een kledingbedrijf tot een big data bedrijf. Met alle apps en de net gelanceerde Health Box (een combinatie van een soort Fitbit, digitale weegschaal en hartmeter) verzamelen zij krankzinnig veel informatie over ruim 160 miljoen gebruikers. Deze analyseren zij vervolgens met IBM Watson om tot nieuwe inzichten te komen over het menselijk lichaam. Hier gaan we de komende tijd nog veel van horen. Want zoals Kevin zegt: &;The companies that win, are the ones using math&;.&;

 

Haptic Interactions
 

Iskander Smit: &;Leuk om een eigen sessie te doen over haptic interactions tijdens SXSW. Ik heb goede reacties gekregen over het toepassen van haptische feedback als design materiaal. In een van de Fashion Tech sessions werd dit nog genoemd als meest kansrijke toepassing voor wearables. Wat ik natuurlijk alleen maar kan onderschrijven.&;

 

Groot denken
 

Marjan Straathof (TamTam): &;Ging het twee jaar geleden nog vaak over gadgets en hypes, nu is het bijna geen vraag meer welke digitale ontwikkelingen de wereld gaan veroveren. Digital is een commodity, waardoor de vraag verschuift naar hoe we met behulp van AI, VR en data nu daadwerkelijk ons leven en de wereld om ons heen kunnen verbeteren. Van Obama tot Gary V; ze roepen de tech wereld op om groot te denken en de brug te slaan. We staan pas aan het begin.&;

Thomas Hamer (TamTam): &;Ik vond deze uitspraak van Jen Consalvo, co-founder en COO bij Tech.co  - organisatie voor start-ups en ondernemers - niet alleen heel sterk maar ook typerend voor SXSW. &;It&;s not about you looking great, but about others taking your ideas and innovations further to rise the playing field for everyone&;
Using Tech to solve big problems

Jeroen van Erp (Fabrique): &;Het meest indrukwekkende panel werd georganiseerd door de USDS: The United States Digital Services department. Net als in Nederland is een krankzinnige hoeveelheid geld down the drain gegaan doordat ict-projecten van de overheid op een falikante mislukking uitliepen.

Megan Smith is US Chief Technology Officer en hoofd van Obama’s tech team en staat aan het hoofd van een team dat transformaties begeleid. Zo is men de complexe papierhandel van de Amerikaanse immigratiedienst aan het digitaliseren, samen met alle betrokken en experts. Niets aanbesteden, tenderen en vervolgens laten mislukken: zelf doen! Ze scrummen zich een hoedje en Obama ziet dat het goed is. Ik was diep onder de indruk. De titel van het panel vatte het mooi samen: &;We the People: Using Tech to Solve Big Challenges&;.&;
 

Design in Tech
 

Robert Overweg (Triple): &;Een interessante ontwikkeling is het . Zie de presentatie van John Maeda. Het is leuk om te zien dat Pinterest, Uber en Disney aan het woord kwamen over het creëren van ideale flows en gelukkig makende ervaringen. Wat maar weer eens het belang aangeeft van een goede user experience.&;
 

Virtual Reality
 

Robert Overweg (Triple): &;De hype rond VR komt iets tot rust, nu we beseffen dat het nog wel enkele jaren kan duren voordat VR mainstream wordt. Ondertussen leren belangrijke spelers als Oculus Story Studio (het productie bedrijf van Oculus Rift) en Chris Milk (o.a. VRSE) steeds beter wat je wel en niet kan in VR.

Een VR wereld speelt zich in 360 rondom je heen af. Dit verschilt met een film waarbij je door een uitkadering heen kijkt. Eigenlijk is deze kadering niet heel erg menselijk, aldus Milk. &;Want in het fysieke leven maak je ook constant verhalen mee, waarvan je zelf bepaalt hoe deze verlopen door naar de voor jou interessante dingen te kijken&;.

Oculus Story Studio onderscheidt drie momenten in een VR-beleving die van invloed zijn. 1) The in. Leg de kijker uit dat hij om zich heen kan kijken. Bijvoorbeeld door een klein wezentje rond te laten vliegen. 2) Letting Go. Accepteer dat de gebruiker niet gaat doen wat jij als regisseur of filmmaker wil. Hij gaat zelf om zich heen kijken en exploreren. 3) The call to story. Als de gebruiker langs een bepaalde plek kijkt, kun je een event triggeren. Er komt een hand uit de bosjes als jij daar voorbij kijkt. Of jij moet ergens heen kijken. Laat een vogeltje langs je heen vliegen en laat deze zitten op de plek waar je moet kijken. Zo is iedereen bezig met de juiste trucs en best practices uit te zoeken voordat het medium mainstream wordt.&

Wesley ter Haar (Mediamonks): &;Werd eerder CES tot een headset & camera show gereduceerd, nu was het de beurt aan SXSW. De bezoeker werd overspoeld door VR. Wat VR zo&;n prettig onderwerp maakt, is dat iedereen er een mening over heeft. Nooit eerder hebben zoveel merken en mensen zoveel invloed gehad op de taal en techniek van een nieuw platform. Het zou me dan ook weinig verbazen als SXSW 17 en 18 nog steeds worden gedomineerd door VR. Met nog meer meningen.&;

Over de auteur

Annemieke Deering
Annemieke Deering is bureau manager van Dutch Digital Agencies, dé branchevereniging en kennisorganisatie van de beste digitale bureaus. Lees meer over Annemieke Deering

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items SXSW 2016

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs