Doe normaal, film verticaal!

Tekst: Hidde Tuinstra - Social Inc.

Niet lang geleden voerde ik campagne voor de slogan: ‘Doe normaal, film horizontaal’ (zie video hieronder). Immers: wilde je zoveel mogelijk in beeld krijgen dan moest je gewoon je telefoon even kantelen. En video was anno 2014 16:9 op YouTube. En video werd bekeken op je TV of je desktop.

Inmiddels zijn we in 2017 en gebruiken we naast Facebook ook Snapchat en Instagram Stories. De meeste video’s op Facebook worden mobiel bekeken. Je scherm draaien om een filmpje te kijken is zóóó 2015 dat inmiddels veel content geschoten wordt in verticaal formaat. Of een vierkante edit, want dan kun je een video kwijt op Facebook èn Twitter.

YouTube goes vertical!
YouTube was nog de enige plek waar je tot voor kort nog niet echt terecht kon met je verticale video’s. Althans, niet zonder de welkbekende zwarte balkjes. Die zijn nu op je mobiel verleden tijd, want jouw verticaal geschoten video komt volledig in beeld. En Facebook biedt een full screen vertical video ad ondersteuning!

Het formaat waartegen eerst actie werd gevoerd wordt nu overal omarmd. Ben je nog niet ‘om’? Ga dan vandaag nog verticaal! Maar hoe?

Strategie
Uit een recent onderzoek van de Adfo Groep onder marketeers blijkt dat de strategische embedding van video achterblijft. Waar driekwart van de marketeers al video inzet, heeft slechts 40% alleen ideeën over de inzet van video en nog geen strategie. Tel daarbij de ‘horizontaal of verticaal’, ‘mobile first of mobile only’ stress bij op en je zit met nogal wat vragen.

Het al dan niet inzetten van verticale video’s hangt vooral sterk af voor welk platform je het maakt. Daarnaast natuurlijk voor welke doelgroep en met welk doel. Hieronder een aantal tips die helpen om de juiste keuze te maken.

Voor welk platform?
"Facebook is geen YouTube, YouTube is geen Search, Search is geen Snapchat" Mark Rabkin VP of core ads bij Facebook benadrukte dat onlangs ook nog eens in een blogpost. Denk er dus goed over na voor welk platform je video gaat maken. YouTube leent zich bijvoorbeeld erg goed voor wat langere video’s, terwijl je op Facebook slechts enkele seconden hebt om de aandacht van je doelgroep te grijpen. Facebook wordt het meest gebruikt op mobiel en daar wordt 41% sneller door de feed gebladerd dan op een desktop. Advertenties worden daar gemiddeld 5,8 seconden bekeken en andere vormen van video 16,7 seconden. Goed om hier rekening mee te houden.

Welk formaat
Welk formaat moet ik gebruiken? Dit hangt ook weer sterk samen met je platform keuze. Zowel Snapchat als Instagram Stories ondersteunen alleen verticale video’s. In de tijdslijnen van Facebook en Instagram zien we tegenwoordig vooral vierkante video’s. YouTube is op desktop alleen 16:9 formaat. Om een keuze te maken in welk formaat het beste bij jou aansluit kun je jezelf 3 vragen stellen:

Mobile vs desktop?
Waar zit je doelgroep? Hoe consumeert deze video? Is dit vooral mobiel? Maak dan optimaal gebruik van dit device. Een al wat ouder onderzoek uit 2014 toonde aan dat 94% nooit het scherm draait. Misschien moet je dan niet krampachtig proberen ze te verleiden dit te doen met je 16:9 video’s. Go vertical!

Wat wil ik overbrengen?
Welk verhaal wil je vertellen? Met welk doel? Korte inspirerende video’s kunnen geschikt zijn voor elk formaat. Een kort interview met talking heads kun je zowel prima in een verticaal, vierkant als breedbeeld formaat kwijt. Maar een how-to video over hoe je de filter van je vaatwasser zelf gemakkelijk vervangt is dan misschien weer geschikter in breedbeeld.

Wel of niet live?
We leven steeds meer in het moment. Dit is ook duidelijk te zien aan de populariteit van Snapchat, Instagram Stories en Facebook Live video’s. We zien ook steeds meer merken hiermee experimenteren. De eerste twee werken alleen verticaal dus dan is de keuze snel gemaakt. Maar Facebook Live is hier weer een uitzondering. Daar gaat het niet alleen om het consumeren van de content, maar ook om de interactie tijdens de ‘uitzending’. Het kan dan slim zijn om dit in breedbeeld of vierkant uit te zenden, zodat mensen op hun mobiel ook nog ruimte hebben om comments te plaatsen en te lezen.

Normaal, 360 of 180?
Met de aankondiging van de verticale video ondersteuning in de mobiele app kwam YouTube nog met een leuk nieuwtje namelijk de ondersteuning voor 180 graden video’s. 180? Was je net gewend aan het feit dat je toch ook eens een keer een 360 video moest gaan maken, moet je nu aan de 180? Dit is eigenlijk nog niet eens zo gek als je er even over nadenkt. De meeste video’s in dit formaat zijn het best te consumeren met een VR-bril en laten we eerlijk zijn. Als jij op de bank zit, dan heb je toch niet zin om je hele hoofd achterstevoren te draaien om te kijken wat er achter je gebeurt in de film? Je bent toch geen uil? Het is een behoorlijke ongemakkelijke houding, naast het feit dat je sowieso al een beetje gedesoriënteerd bent omdat je zo’n bril ophebt. Bovendien heb je zo minder stress tijdens het kijken dat je wat gaat missen. Just sit back, relax and enjoy the ride. Het biedt daarnaast ook onwijs veel voordelen voor videomakers. Je hoeft niet meer de regie te hebben over 360, maar slechts de helft. Ook minder kans dat er per ongeluk toch een producer met een tray soja lattes door het beeld loopt. YouTube werkt ook samen met camera bedrijven zoals LG, Yi en Lenovo om nieuwe VR180 camera’s te ontwikkelen die slechts een paar honderd euro gaan kosten. Ik verwacht hier wel een snelle ontwikkeling en adoptie in. Ik denk meer dan 360, maar zoals altijd: we gaan het meemaken. Ik ben alvast enthousiast!

 

Hidde Tuinstra is creative strategist bij Social Inc.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie