Drie gouden tips voor het creëren van een krachtig merkverhaal

Ook storytelling kan profiteren van de agile werkwijze

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De agile werkwijze is ontwikkeld in de it-wereld met als doel omgrote ingewikkelde projecten op te delen in kleine. concrete stappen (sprints). In feite is het een variant op het bekende gezegde: hoe eet je een olifant. In kleine stapjes. 

Diezelfde benadering is van toepassing op storytelling. Succesvolle bedrijven hebben een geweldige consumer experience die is gebouwd op een consistent, goed merkverhaal.

Alleen je bent niet van vandaag op morgen Coolblue of Ben & Jerry’s; twee voorbeelden van merken met een verhaal dat veel mensen kennen en herkennen. Wat is daar agile aan?

Tip 1: start met sprint

Beide merken hebben een verhaal is kort en krachtig en eenduidig is. Tegelijk kan het op heel veel manieren verteld worden. En dat maakt het zo rijk. De eerste tip is dus: zorg voor een eenvoudig maar krachtig verhaal. Leg dat vast. Zorg dat iedereen intern dat verhaal kent, leeft en ademt. Maak er een film over. Laat medewerkers het beleven en zelf verhalen bij bedenken!

Tip 2: creëer met iedere sprint een nieuw verhaal

Omdat een verhaal zo rijk is, zijn er zoveel verhalen over te vertellen. Hoeveel verhalen vertelt Coolblue niet over customer obsession? Geen online retail congres of Pieter Zwart komt vertellen over customer obsession. Sterker, iedere dag creëren ze nieuwe customer experience. En belangrijker, ze dragen de verhalen ook uit.

Ben & Jerry’s? Google maar eens op fairrukkelijk en kijk hoeveel verhalen je vindt. Of nog mooier, kijk eens of je het Ben & Jerry’s Homemade Icecream & Dessert boek kan krijgen. Een kookboek dat verhalen vertelt. Dat is het dus: geld verdienen en je merk uitdragen.

Ofwel, geen massieve, grote campagnes, maar een continue stroom van verhalen over je merk.

Tip 2 is daarom: zorg dat je tenminste iedere maand een nieuw, concreet verhaal creëert en verspreidt. Bewaak daarbij wel het centrale thema.

Tip 3: zorg dat klanten het verhaal beleven

Een verhaal is mooi. Maar een beleving zegt meer dan duizend woorden. Dus zorg dat de beleving concreet wordt in iedere uiting: van kleding en gedrag tot en met de verpakking en de wijze waarop mensen de telefoon opnemen. Blijf consistent werken aan customer experience. Of, zoals Beate & Deborah zeggen: CEX sells.

Ik zou zeggen, neem een ijsje, ga op een bankje zitten en maak een sprint.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie