Dutch Design Week goes Digital: Momkai, Freshheads en Mirabeau

Wat kunnen we verwachten van DDW Goes Digital?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vindt vrijdag de derde editie van ‘DDW goes Digital’ plaats. Experts uit de creatieve industrie spreken over ontwikkelingenin en de toekomst van Dutch Digital Design. Wat kunnen we verwachten? We vragen het aan een aantal van de bureaus die op het podium staan: Momkai, Freshheads en Mirabeau.


Harald Dunnink (Momkai)
over zijn sessie: Move to stay ahead 

Wat is de kern van jouw boodschap op het event?
&;Het perspectief van de gebruiker, in al zijn diversiteit, is een schat aan inspiratie. Het is de verantwoordelijkheid van de ontwerper om zich zowel in al deze perspectieven in te leven als om deze bewust te negeren. Om dit te bereiken geloven we bij Momkai dat alle elementen moeten samenwerken. Alle onderdelen moeten optellen tot één holistische creatie. Een esthetische ervaring die informeert, inspireert en interactie uitlokt.&;

Waarom is het zo belangrijk en kan je voorbeelden van geven?
&;De digitale wereld is groot en gefragmenteerd. Om hem bruikbaar te maken moeten we er lijn in aanbrengen. Door te verbinden in beeld, taal en interactie. Een goed voorbeeld is Bugaboo. Zij geloven dat vader of moeder worden niet betekent dat je je persoonlijke stijl hoeft op te geven en dat uit zich in hun kinderwagens. Wij trekken dit door in de digitale ervaring. We hebben ons bijvoorbeeld laten inspireren door de automotive wereld en niet door de roze clichés die ouders maar al te vaak tegen komen.&;

Wat heeft Bugaboo gedaan voor de doelgroep?
&;De lancering van heeft een wereldwijd publiek laagdrempelige toegang gegeven tot de merkwereld van Bugaboo en haar producten. Beide worden in volle glorie getoond en bieden ouders de kans de controle terug te nemen over hun stijl. Daarnaast helpt de Bugaboo Passport App ouders de slimme innovaties van hun Bugaboo optimaal te gebruiken en zo onveranderd mobiel te zijn.&;

Waarom deze boodschap op Dutch Design Week goes Digital?
&;Iedereen kent Dutch Design, echter er is al tijden een sterke digitale component: . Een designstroming die staat voor nuchter ontwerp dat voortkomt uit de kracht van multidisciplinaire samenwerkingen. Dat levert werk op dat over heel de wereld gezien en onderscheiden wordt. We willen graag Nederland, maar vooral de rest van de wereld, Dutch Digital Design en de denkwijze erachter laten zien. In Bugaboo zien we een mooi voorbeeld om Dutch Digital Design nog eens in de spotlight te zetten.&;

Hoe draagt digitaal design bij aan een betere wereld?
&;Een voorbeeld dicht bij huis is onze startup , een journalistiek platform dat, geheel advertentievrij, een ander perspectief op de wereld laat zien. Het nieuws achter het nieuws. Als medeoprichters geloven we dat initiatieven als De Correspondent de wereld een stukje beter maken door mensen meer inzicht te bieden in de systemen voorbij het dagelijkse nieuws. Hierdoor kunnen zij betere keuzes maken. Dat daar behoefte aan is, merken we dagelijks en wordt bevestigd door de cijfers. Binnen twee jaar is bij De Correspondent zowel het aantal betalende leden als de redactie verdubbeld.&;


Nick van der Linde (Mirabeau) 
over zijn sessie: Context Is King - Crafting Smarter, Adaptive Digital Products Today  

Wat is de kern van jouw boodschap op het event?
&;Mijn verhaal gaat in op de keerzijde van alle prachtige user interfaces waarmee we ons dagelijks omringen. Die vragen namelijk doorlopend onze aandacht. Door het combineren van slimme technologie met inzichten uit data, gedrag en logica ontstaan nieuwe mogelijkheden voor efficiëntere en leukere digitale belevingen die optimaal inspelen op de behoefte van een eindgebruiker.&;
 
Waarom is het zo belangrijk en kan je voorbeelden geven hiervan?
&;Als consumenten zijn vooral we kritisch, lui en moeilijk te overtuigen. Maar tegelijk hebben we torenhoge verwachtingen. Dit vraagt om slimmere toepassingen die uitblinken in efficiëntie. Een thermostaat die weet wanneer je thuis bent, of een airline die automatisch vluchten met een half uurtje extra overstaptijd adviseert wanneer je met kleine kinderen reist.&;

Waarom deze boodschap op Dutch Design Week goes Digital?
&;Nu de digital experience het steeds vaker wint van traditionele criteria als prijs en features, zijn het slimme digitale producten en diensten die het verschil maken. Traditionele marketing is niet langer genoeg. De winnaars van morgen zijn de merken die erin slagen om vandaag het verschil te maken in hun digitale klantbeleving. Design kan daar een unieke bijdrage aan leveren.&;

Hoe draagt digitaal design bij aan een betere wereld?
&;Digital designers kenmerken zich door empathie en vermogen om complexe dingen begrijpelijk te maken. In een wereld waarin zaken als privacy en vrijheid van meningsuiting steeds minder vanzelfsprekend lijken, hebben zij hebben een unieke kans (én verantwoordelijkheid) om de wereld vooruit te helpen. Of het nu gaat om het ontwerpen van privacy-settings in Facebook of het in kaart brengen van politiegeweld in de Verenigde Staten.&;


Wout Withagen (Freshheads) 
over zijn sessie: Demo or Die 

Wat is de kern van jouw boodschap op het event?
&;Demo or die is volgens ons dé manier om succesvol te zijn en te blijven. Anders dan voorheen draait deze aanpak om; klein beginnen, valideren, snel falen en snel kleine successen behalen. We laten zien wat de impact is van dit ontwerp- en ontwikkelproces, waarbij de doelgroep compromisloos centraal staat.&;

Waarom is het zo belangrijk en kan je voorbeelden geven hiervan?
&;Het is een algemene vuistregel dat negen op de tien startups mislukken. Dit zijn lang niet altijd slechte ideeën. Vaak spelen slechte timing, budget,  verkeerde technologie, verkeerde aannames of een slecht team een cruciale rol. Uit onderzoek blijkt echter dat ‘geen behoefte in de markt’ de belangrijkste oorzaak van falen is. Juist die laatste er één die je makkelijk kunt voorkomen met de Demo or die! aanpak.&;

Waarom deze boodschap op DDW goes Digital?
&;Digital design gaat over meer dan mooie plaatjes. Het gaat over processen, methoden en het beïnvloeden van gedrag, ook wel steeds vaker aangeduid met de term ‘service design’. Het gaat het om de totale integratie van on- en offline processen, hardware en software.  Echt álles moet kloppen, het is niet alleen de visuele representatie maar het hele proces wat bepaalt of een idee succesvol wordt of niet.&;

Hoe draagt digitaal design bij aan een betere wereld?
&;Veel digitale oplossingen maken ons leven, leuker, aangenamer en gemakkelijker. Wanneer je er op deze manier naar kijkt zorgen ze ervoor dat we ons meest kostbare bezit - tijd - kunnen besteden aan zaken die we echt belangrijk vinden.&;

 

‘DDW goes Digital’ vindt vrijdag 23 oktober plaats in het Klokgebouw in Eindhoven. Het event wordt georganiseerd door Dutch Digital Agencies, in samenwerking met Adobe en de Dutch Design Week. De presentaties worden opgenomen door partner en digital agency Lifely.

Gratis tickets zijn inmiddels ‘uitverkocht’. Er zijn nog wel passe-partouts te koop .

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie