Marketing Technology

E-commerce Update #1: Hoe Instagram te kort schiet met social shopping en Amazon vriend en vijand verrast

Coen Fredriks | 23 augustus 2017, 11:09

social shopping

Social shopping is het nieuwe winkelen.

Zodra we wakker worden, zijn onze ogen vastgekluisterd aan Instagram; we kijken constant online video’s en drukken op ‘like’ met een snelheid groter dan het licht. En toch, onze pinpassen blijven veilig in onze portemonnees. Sociale media zijn voor online winkels nog altijd niet dè plek om spullen te verkopen. Hoe krijgen we bezoekers van kijken naar kopen?

Sociale media zijn immers de belangrijke eerste schakel in het ‘winkelavontuur’. Dit is waar we onze nieuw aangeschafte collecties vergelijken en delen met onze vrienden. De volgende stap zou een moeiteloze route naar het winkelwagentje moeten zijn. Nog te vaak ontbreekt het echter aan gebruiksvriendelijkheid.

Maar dit staat nu op het punt van veranderen. Van Amazon, Instagram en Facebook tot de trendsettende start-up Curalate; allemaal zjin ze mee bezig om social media meer aantrekkelijk te maken als shopping platform.

 

Instagram

Instagram is cruciaal voor de online marketing strategie van iedere retailer die zich met fashion bezighoudt, van influencers, tot niche ontwerpers, tot luxueuze merken. Als dit platform, dat stijl en smaak cureert op basis van algoritmes, zich vormt tot een plek van aankoop, zal het favoriet zijn van veel merken. Instagram werkt er daarom hard aan een brug te bouwen tussen enerzijds inspiratie opdoen en anderzijds aankopen doen.

Vorig jaar november gaf Instagram twintig vooraanstaande merken de kans om mee te doen aan een proef waarbij ze hun producten konden taggen in een Instagram post, vergelijkbaar met het taggen van vrienden. Gebruikers konden een symbool aanklikken om meer informatie te krijgen over ieder product. Wanneer de informatie was verwerkt, kon de gebruiker op een ‘shop nu’ button klikken om zo naar de productpagina te gaan.

Ondanks dat Instagram e-commerce ambities heeft, gaat de vooruitgang te langzaam en komt het platfrom in vele opzichten te kort. Dit maakt het minder aantrekkelijk voor merken om er hun producten op te verkopen. Hulpmiddelen zoals de ‘Shop nu’ gesponsorde berichten helpen weinig omdat merken dit teveel vinden lijken op gewone advertenties. Ze willen authentieke en prikkelende visuele content, terwijl Instagram merken helpt om hun producten te pushen.

Image: Instagram

Amazon Spark

Te midden van al deze social shopping problemen verraste Amazon onlangs vriend en vijand met de lancering in de VS van Amazon Spark op hun mobiele app. Amazon Spark geeft foto’s in de feed een vergelijkbare gebruikerservaring zoals we zagen bij Instagram. Net als bij Pinterest moeten gebruikers vijf onderwerpen kiezen waarin ze geïnteresseerd zijn. Deze onderwerpen beïnvloeden vervolgens de content die ze te zien krijgen.

Amazon Spark verslaat Instagram niet alleen waar het gaat om shopping mogelijkheden, ze doen het ook zonder authenticiteit te verliezen. De macht ligt bij de consument, niet bij de merken. Iedereen kan een influencer worden zodra je een vooraanstaand lid bent. Foto’s worden geplaatst door mensen in plaats van dat merken gesponsorde berichten plaatsen. Dit sluit overigens niet uit dat de Spark influencers geen geld kunnen ontvangen van merken voor het plaatsen van berichten, maar Amazon Spark geeft in ieder geval de illusie dat het van een persoon afkomstig is.

Deze nieuwe optie zorgt voor veel sociale activiteit op Amazon zelf, in plaats van ergens anders. De afbeeldingen zijn direct gelinkt aan de online winkel, waardoor je met slechts één klik over kan gaan van conversatie naar conversie. Wat blijkt; visuele recensies van producten zijn de nieuwe mond-tot-mond reclame.

 

Image: Instagam

Curalate

Slechts twee dagen na de lancering van Amazon Spark verschoof de aandacht alweer naar Curalate. Dit visuele en commerciële platform lanceerde een unieke applicatie genaamd Showroom en creërde hiermee een hype. Merken als Forever21, Guess en Urban Outfitters zijn hier al op in gesprongen. Nadat de proef met de Instagram product tag was afgelopen, gingen veel van de merken waarmee Instagram samenwerkte verder met Curalate en andere externe apps die vergelijkbare diensten aanbieden.

De app geeft merken de optie om een link in hun Instagram bio te plaatsen die bezoekers doorstuurt naar een feed die qua stijl en gebruik vergelijkbaar is met Instagram. Het product dat op social media staat, is getagd met andere, vergelijkbare producten. Ieder product verwijst naar een eigen landingspagina zodra je er op klikt.

 

Facebook

Terug naar de grote social media spelers. Wellicht gemotiveerd door de inspanningen van Instagram om meer winkelmogelijkheden aan te bieden, heeft ook Facebook een aantal handige trucs uitgehaald. Zo werd recent de Collection Tool uitgerold, een uitgebreide online winkel ervaring die het makkelijker maakt voor merken om consumenten te bereiken met visuele content.

It shows up in our feeds as a video or image with four products below it, consumers can tap on the ad to browse products or tap on the product to learn its specific features, all within the Facebook app. Once you want to purchase a product, you’ll be directed straight to the product page on the advertisers webshop. Well aware of what brands want, Facebook will also launch a metric called “outbound clicks” that shows how many people view the video and end up purchasing a product.

De tool verschijnt in je feed als video of afbeelding met daaronder vier producten. Vervolgens kun je drukken op de advertentie om meer producten te zien, of op het product zelf om zo meer te leren over de specificaties - alles binnen de Facebook app. Zodra je een product wilt aanschaffen, wordt je naar de productenpagina van de adverteerder geleid. Facebook weet wat merken graag willen en zal ook een meter aanbieden, genaamd ‘outbound cliks’. Deze zal exact weergeven hoeveel mensen de video of afbeelding hebben gezien en daarna een product aanschaften.

Dit zijn slechts vier van de vele bedrijven die als missie hebben om meer winkelmogelijkheden te integreren binnen sociale media. We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk en het is nog niet duidelijk wie de leiding neemt en hoe dat gaat gebeuren. Blijft Instagram in de race? Zullen meer baanbrekende initiatieven zich op het strijdtoneel bewegen? Gaat Snapchat ons verassen met een nieuwe functie? De statistieken komen langzaam op gang en daarmee zullen ook de antwoorden komen. Tot die tijd adviseren we je om je pinpas gereed te houden en alvast te leren hoe je moet swipen en shoppen.

Over de auteur

Coen Fredriks
Coen Fredriks
COQTAIL bouwt sinds 2011 custom e-commerce oplossingen voor fashion & lifestyle merken. Wij combineren branding met de nieuwste technische (ruby powered) oplossingen. Wij streven naar award winnende design (en winnen deze ook) en onderscheidende techniek waarmee onze klanten zich goed kunnen ontwikkelen in een sterk veranderende markt. Lees meer over Coen Fredriks

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items E-Commerce Social Commerce Instagram

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs