Eddystone maakt integratie van beacons in marketingmix tot kinderspel

Heeft Google met Eddystone een gamechanger gelanceerd op het gebied van beacontechnologie?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In Het Kanaal, zo&;n 15 kilometer ten zuiden van de Engelse kustplaats Plymouth, steekt een rotsformatie laag uit boven de zee. Dit zijn de Eddystone Rocks. Bovenop deze rotsen staat de Eddystone vuurtoren. Sinds mensenheugenis is deze een belangrijk baken voor de scheepvaart.

Twee weken geleden verraste Google de wereld met z&;n eigen baken: een volledig nieuw, open source Bluetooth beacon formaat met de toepasselijke naam Eddystone. Google’s Eddystone maakt het integreren van Bluetooth beacons kinderspel.

Niet nieuw
Het gebruik van Bluetooth beacons is geen echt nieuwtje meer. Apple lanceerde al in 2013 hun iBeacon systeem. Sindsdien is het gebruik van dit soort op Bluetooth gebaseerde bakens flink toegenomen. Warenhuizen, supermarkten, luchtvaartmaatschappijen, musea, voetbalstadions en attractieparken maken gebruik van deze technologie in hun mobiele apps om informatie, aanbiedingen of navigatiehulp aan klanten aan te bieden. Lang was dit het terrein van Apple en bleeft het - bijna oorverdovend - stil van de kant van Google, toch een grote speler in locatiediensten.

Het lijkt er op dat Google de tijd heeft genomen om de werking en het gebruik van deze beacons eens goed te bestuderen. De introductie van Eddystone maakt Google in één klap de belangrijkste speler op het gebied van beacontechnologie. Het gebruik van dit soort bakens is hiermee veel eenvoudiger, eleganter en bovendien voor vrijwel elk bedrijf bereikbaar.

Moeilijk en duur
Voordat Eddystone verscheen was het werken met Bluetooth beacons alleen mogelijk als de klant de bijbehorende app op zijn mobieltje had geïnstalleerd. Zo waren de bakens in de Bijenkorf alleen te gebruiken met de Bijenkorf app. En op de luchthaven had de reiziger de speciale app van de luchtvaartmaatschappij nodig om van de voordelen gebruik te kunnen maken. 

Dit was lastig, want als marketeer moet je de klant eerst ervan zien te overtuigen een app te installeren die hij pas later zou kunnen gebruiken. Daar is flink wat marketingkracht voor nodig. Bovendien is het duur, want ook al kosten de Bluetooth bakens zelf nauwelijks iets, u moet wel een speciale app laten ontwikkelen om daadwerkelijk iets met uw beaconverzameling te kunnen doen. Goed voor uw app ontwikkelaar, slecht voor uw marketingbudget. Het maken, configureren en onderhouden van dit soort apps kan flink duur uitvallen.

Met Eddystone heft Google deze nadelen in een klap op door het beschikbaar stellen van twee technische vernieuwingen:

Heldere URL in plaats van ingewikkelde UUID
Google introduceert een uitgebreid communicatieformaat waarmee beacons kunnen communiceren met andere apparaten. Eddystone beacons kunnen onder meer een heldere URL uitzenden die door elk internetapparaat te begrijpen is. Dit in tegenstelling tot nietszeggende en ingewikkelde UUIDs die voorheen gebruikt werden. Ze sluiten daarmee naadloos aan als first class citizen op het The Physical Web en de complexiteit die benodigd is voor koppeling en integratie is minimaal. 

Direct in de webbrowser
Ten tweede heeft Google haar webbrowser Chrome uitgebreid zodat deze direct de uitgezonden URLs kan verwerken en de gebruiker kan inlichten als er een beacon in de buurt is. Eddystone beacons zijn hierdoor dus direct bruikbaar op alle apparaten waar Chrome op draait; Android telefoons, tablets en laptops uiteraard, maar ook iPhones en iPads. U heeft geen specifieke mobiele app meer nodig om iets met beacons te doen, de webbrowser neemt dit werk over. Via de URL kan een HTML5 app in Chrome gestart worden. Mocht u dat zelfs nog te veel zijn, dan kunt u ook gewoon een bestaande webpagina van uw site openen zodat u helemaal geen enkele extra app nodig heeft. Makkelijker kan het niet. 

Natuurlijk is het ook mogelijk veel geavanceerder toepassingen te maken. Het gebruik van Eddystone in apps is gewoon mogelijk. Daarbij zijn zeer geavanceerde toepassingen zijn ook mogelijk doordat het systeem kan integreren met Google’s Nearby, Proximity Beacon API&;s en Places. Denk naast localisatie, positionering en attachments ook aan het monitoren van uw beaconpark. De batterijen van de beacons zijn vroeg of laat echt op en af en toe kan er een kapot gaan, dat wilt u wellicht graag centraal kunnen zien en beheren.

Conclusie
Google heeft met Eddystone een ‘gamechanger’ gelanceerd in de beacon-wereld. Het maakt het inzetten van beacons ongekend eenvoudig en efficient. Nu zijn de marketeers aan zet om deze technologie te gebruiken bij het ontwikkelen van nuttige, handige en relevante diensten met toegevoegde waarde voor de klant.

En omdat Google heeft er voor gekozen het Eddystone format als open source beschikbaar te stellen, zal de snelle acceptatie van het systeem geen probleem zijn. U kunt er direct mee aan de slag, gratis.

Tot slot: privacy
Als marketing professional verzamelt en werkt u dagelijks met allerlei gedragsgegevens van klanten. Wees u er altijd van bewust dat dit niet zomaar fictieve data zijn, maar gegevens van echte mensen. U heeft de verantwoordelijkheid om zorgvuldig hiermee om te gaan. Verzamel dus geen gegevens die u niet nodig heeft, bewaar gegevens niet onnodig lang, zorg ervoor dat de data veilig opgeborgen zijn en garandeer dat gegevens niet tot een persoon herleidbaar zijn, tenzij u dit zelf rechtstreeks met die persoon hebt afgesproken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie