Marketing Technology

Eed van Hippocrates voor designers

Annemieke Deering, blogger | 10 november 2016, 17:42

Tristan Harris, auteur van 'Time Well Spent', pleit voor beter design

Tristan Harris, auteur van “Time Well Spent” heeft een duidelijke missie als design ethicus: zorgen voor beter design. Volgens de auteur zorgt beter design voor betere standaarden, betere businessmodellen en meer duidelijkheid voor de eindgebruiker.

Afgeleid

We zijn er steeds meer aan gewend dat alles wat een scherm heeft ons afleidt. Het eerste wat wij doen als we wakker zijn is de berichten checken op onze mobiele telefoon. Wie heeft iets te melden? Wat zegt het nieuws? Wat voor weer wordt het vandaag?

Growth hackers

Als merk heb je in dit geweld ook een missie: aandacht krijgen. Merken vechten letterlijk om aandacht en proberen jouw hersens te hijacken. Growth hackers zijn hier dag in dag uit mee bezig. Zij creëren een gemeenschap die zichzelf laat verleiden. Maar hoe weet je wat goed is voor mensen? Hoe weet je dat de beslissing die je neemt als designer de juiste is? En wat is jouw rol als designer hier in? Wat voor wereld wil je uiteindelijk creeren? En wat past het beste in het leven van de gebruiker?

23 minuten

Wetenschappelijk is bewezen dat je door een kleine afleiding 23 minuten nodig hebt om terug te komen in de concentratie en focus die je voor deze afleiding had. Deze afleiding is dus inefficiënt. En we worden enorm veel afgeleid.

We staan er zelfs niet bij stil en leiden anderen even makkelijk af. Een voorbeeld is dat iemand tijdens een meeting denkt &;ik moet mijn collega even vragen om…&; en op dat moment meteen even een berichtje via de app stuurt. Deze collega raakt afgeleid en reageert meteen. Allebei zijn ze niet meer gefocust en hebben 23 minuten nodig om weer in die focus terecht te komen.

Meteen, snel en kort

Alles en iedereen is er op ingesteld meteen, snel en kort met elkaar te communiceren, ongeacht meetings of andere bezigheden. Technologie heeft ons dusdanig gefaciliteerd dat wij nu eigenlijk niet meer nadenken, maar gewoon doen. En Harris wil dat wij bewuster worden. Als voorbeeld voert hij Google Hangouts met de ‘niet-storen’ optie aan. Hierdoor kan je jezelf forceren om je echt even af te schermen zonder afleiding. Maar een eventuele ‘afleider’ kan toch in het moment het bericht kwijt die in de wachtstand gaat. Hier is goed over nagedacht en respecteert beide gebruikers.

Harris wil met design de belangen van de gebruiker voorop stellen. Als designer sta je voor de keuze: maak je mensen nóg meer afhankelijk van schermen, of juist minder?

Design je om mensen een goed leven te laten leiden? Meet je jouw positieve contributie aan het leven met jouw design? Help je mensen individuele of groepskeuzes te maken? Als we deze vragen hanteren, dan helpen we Harris met z’n missie: .

Over de auteur

Annemieke Deering
Annemieke Deering is bureau manager van Dutch Digital Agencies, dé branchevereniging en kennisorganisatie van de beste digitale bureaus. Lees meer over Annemieke Deering

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Web Summit Design Ontwerp

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs