Een app is te vaak een hebbedingetje voor het bedrijfsleven

Een app is een middel om ergens te komen, geen doel op zich.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Peter Heuvelman

Een app is middel om ergens te komen, een vehikel, geen doel op zich. Een app moet passen in een goede (mobiele) online communicatiestrategie.

Een app moet relevant zijn voor de gebruiker en passen bij de doelgroep. Hij heeft alleen bestaansrecht wanneer hij past bij de doelgroep en een functie vervult die we niet kunnen vervullen door middel van een mobiele website. Daarbij kun je denken aan de mogelijkheden die de hardware van een smartphone biedt zoals bewegingssensoren, de fingerprintreader en de camera.

Een app kan wel degelijk gebruikt worden als manier om leden of klanten voor langere termijn te activeren en te laten participeren met het merk, maar het moet wel passen in het grotere plan of de strategie. 

Dat zie ik vaak misgaan. Sinds kort hebben wij op ons kantoor twee iPads die we meenemen naar beurzen. We merken dat het apparaat - ondanks het feit dat menig grootmoeder er al mee rondloopt -  nog steeds een magische werking heeft. Dat is makkelijk te verklaren: mensen houden van spelen. Apps lenen zich hier uitstekend voor én nodigen uit om te spelen. Van alle apps die dagelijks gelanceerd worden zijn dan ook meer dan 30% games.

Maar omdat bedrijven apps vaak zien als een spelletje, wordt er gedacht dat je dit er &;even bij kan doen&;. Het gevaar is dat het bedrijfsleven een app ziet als een doel op zich. De directeur wil zijn eigen ‘company app’, omdat hij enkel nog op zijn iPad werkt, of de marketingafdeling vindt het een goed idee om een app uit te brengen, vanwege de ‘mobile first-gedachte&;. Maar door dat soort aanpakken brengen grote bedrijven vaak meerdere apps uit die qua gebruikerservaring en design totaal verschillend zijn, soms is zelfs de huisstijl afwijkend!

Een app kan een hoop goeds doen voor je organisatie, maar het moet wel bij je strategie passen. Het is geen eiland op zich, geen hebbedingetje. Mijn tip,  zoals Dr. Stephen R. Covey al beschreef in habit nummer twee: &;Begin with the end in mind&;.

is client services director bij

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie