Merk & Strategie

Een voetballes voor merken

Martijn de Vreeze, blogger | 22 mei 2017, 10:31

Als marketeers en reclamemakers moeten we leren van voetbal. Dan krijg je er fans bij.

Ajax en Feyenoord bewijzen het maar weer eens. Als je speelt zoals je supporters het willen, komt het helemaal goed en krijg je er zelfs fans bij.

Als marketeers en reclamemakers moeten we leren van voetbal. Ajax betovert heel Europa met jeugdig branievoetbal. En Feyenoord knokte zichzelf vol passie naar de Coolsingel. 

Zij spelen het voetbal wat supporters willen zien en je krijgt er als club fans bij. Waarom? De reclame die beide clubs voor zichzelf maken, is oprecht, oorspronkelijk en opwindend. Het resultaat? Lovende verhalen. Tranen van geluk. Miljoenen fans.

Laten we met deze voetbalogen naar merken en reclame kijken. 

Veel banken en verzekeraars worden nog steeds gezien als de foute clubs. Hoe mooi de reclameverhalen ook zijn, voor velen zijn ze gedegradeerd. De oplossing: een fris team vol talenten, eerlijker en moderner spelen en services ontwikkelen die lekker scoren op mobile. Dan komen de fans vanzelf wel weer.

Merken op Champions League niveau, weten wat hun fans willen zien én delen; grootse, meeslepende, filmische verhalen. Gemaakt door sterspelers. En ja, dat moet wat kosten én wat vertellen. Maar ga niet met een onzinverhaal het veld op. Dan word je genadeloos onderuit gehaald op social en lig je zo uit de competitie.

Wie ook lekker aan de bal zijn: aanvallende start-up clubs die met een verfrissende speelwijze de strijd aan gaan. Vaak slim en gedurfd, met een logisch verhaal dat zichzelf verkoopt. Ze worden toegejuicht en in no time omarmd door een grote en trouwe supportersschare.

De grote verliezers: de saaie middenmoters. Ze missen de aansluiting met het nu of komen met een geblesseerd verhaal. Ze krijgen de witte zakdoekjes, worden thuis uitgefloten, in een troosteloos decor van wegzappende of leeglopende tv-tribunes. 

En dus geeft het voetbal ons een aantal wijze lessen. 

Les 1: zorg dat je merk (je club) van binnenuit klopt, anders krijg je geen fans of word je verlaten door de fans die je had
Les 2: speel slim, groots of vernieuwend en je merk gaat vliegen
Les 3: makkelijk, saai of ongeloofwaardig wordt weggehoond en leidt tot degradatie
Les 4: volg je geen van deze lessen op, dan moet er worden ingegrepen: een nieuwe coach, andere opstelling of verkassen naar een andere club. 
 

Over de auteur

Martijn de Vreeze
Freelance creatief en copywriter. www.copycommando.nl Lees meer over Martijn de Vreeze

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Hans Veenman

(24 mei 2017, 8:05)
Er is één probleem: Ajax en Feyenoord zijn content, zo worden ze althans door de fans ervaren. Ze hebben de fan ook echt iets te bieden.
Reclamemakers hebben van zichzelf uit geen content, ze willen niets vertellen, alleen maar verkopen. Ze hébben ook niets te vertellen. De reclamewereld probeert die nietszeggendheid tegenwoordig steeds vaker met nep-content ("branded content" heet het in vaktermen) te camoufleren. Het zijn vissers, hun nepcontent is het aas waar een dodelijke haak in verborgen zit. Wie een paar keer per ongeluk gehapt heeft, laat het aas voortaan liggen. De 'boodschap' moet op Ajax en Feyenoord lijken? Dat is gewoon de kluit belazeren.

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs