Eerste studentencompetitie rond wearables smaakt naar meer

De eerste editie van de ontwerpwedstrijd We Are Able naar nieuwe wearable-concepten zit erop. Met een terechte winnaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op initiatief van en in nauwe samenwerking met drie Hogescholen (HVA, Inholland, en Samsung is een nieuwe prijsvraag voor studenten georganiseerd: . Wie heeft het beste idee voor een app voor de nieuwe categorie wearables. Woensdag 11 juni vond de finale plaats bij Rockstart in Amsterdam. Zes finalisten presenteerden hun idee voor een wearable voor de Samsung Gear 2. Ze hadden slechts kort de tijd, en hadden niet de mogelijkheid de device uitgebreid zelf te testen. De uitkomsten van de wedstrijd kan dan vooral worden gezien als een indicatie van de mogelijkheden. Er ware een aantal goede ideeën bij. De winnaar was wat mij betreft verdiend. Een korte beschrijving van de inzendingen en hun waarde. In volgorde van presentatie.

 

Badger

Een app die je probeert gezonder te laten bewegen door peer pressure. Via de smartwatch geef je anderen de opdracht mee te doen met een bewegingschallenge.

Een leuk idee om de sociale component in te zetten. Peer pressure is een bewezen strategie. De uitwerking is erg belangrijk. Bijvoorbeeld hoe je omgaat met ongelijke doelen en capaciteiten. En sommige schermen zijn nog wat te vol met informatie. En hoe kun je maximaal de kracht van een trillend bandje inzetten om elkaar te stimuleren?

 

Foodcheck

De app doet wat de naam zegt; het checkt je voedsel. Via het inscannen van een product lees je meer over de allergiebestendigheid van de het product. Lijkt in die zin op Boodschapp, maar dan op je smartwatch. Leuk hoe het scannen van producten is verwerkt en daarmee de unieke waarde van de Gear is gebruikt: een geïntegreerde camera.

De vraag of je er genoeg meerwaarde uithaalt, het checken is belangrijk genoeg om je telefoon uit je zak te halen.

Ook een voorbeeld hoe binnen de smartwatch is gedacht; instellingen moet je gewoon elders doen. En het toevoegen van producten is een leuk idee, al zal de organisatie daarachter het moeten beoordelen. Net als bij veel apps en diensten op wearables is de crux niet de interactie, maar de achterliggende data en service.

 

How Long Untill

De typo van het team. De focus en eenvoud van de functionaliteit sprak mij meteen aan. Je kunt met de app zien en voelen (trillen) hoe lang het nog duurt voor je trein wegrijdt. Of andere dingen die je instelt. Het is een prima voorbeeld hoe je een basis communicatie en interactie combineert met slimme binnenkant (achterkant).

De interface zou wat mij betreft nog meer basis worden. En trillen is uiteindelijk veel krachtiger, het ontwerpen van die ‘interface’ zou heel waardevol zijn.

 

Fuel Alert

Met de app blijf je altijd op de hoogte van de laagste benzineprijs als je wil tanken. De reactie op de omgeving is handig. Het onlokt me wel de gedachte dat dit tijdens het rijden veel notificaties gaat krijgen: the battle of the alerts.

Ook in de detaillering zou nog wat meer rekening gehouden kunnen worden met het kleine schermpje en beperkte tijd om te kijken, sommigen zijn te complex.

 

Timewave

Met deze app kun je de tijd van taken registreren. Handig voor ZZP’ers bijvoorbeeld. Prima idee, ook weer krachtig door de simpelheid. En daarin ook meteen de risico’s; er is geprobeerd te veel functie erin te stoppen met instellingen en verschillende projecten. Laat dit elder (je telefoon).

 

Amble

Wat mij betreft een wat raadselachtige presentatie. De app heeft tot doel het tegenovergestelde te doen wat normaal is bij een smartwatch: zoveel mogelijk informatie in het kleine schermpje proppen. Voelt een beetje als een anticoncept, maar zo is het niet bedoeld. De app blinkt wel uit in een aantal mooi vormgegeven visualisaties, waar je gelukkig de tekst niet hoeft te lezen.

 

De jury maakte een top 3. Timewave eindigde derde. Amble als tweede. En de winnaar werd How Long Untill. Er werd ook een publieksprijs uitgereikt uit alle inzendingen. Radial (een app die lijkt op Cloak en laat zien hoe ver je vrienden zijn) won daar de inzendingen en inzenders.

Het was erg leuk om te zien waar de studenten mee zijn gekomen. Daarnaast is het wel duidelijk dat het ontwerpen voor deze nieuwe categorie wearables niet zo makkelijk is, en zeker niet uitgekristallisseerd. Mijn visie is dat je altijd moet denken vanuit het gehele systeem. Daarbij worden apps vanuit triggers gestuurd (tijd, plaats, scan) en is de slimheid cruciaal en basis interactie noodzakelijk. En daarin op zoek naar de essentie van de dienst.

 

We kijken uit naar de volgende editie!

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie