Eurosonic/Noorderslag 2016: Over big data, innovatie en brand endorsement

'Het is uit met zeuren over verkoopcrisis en piraterij, we zijn klaar voor een nieuw tijdperk!'

door Luc van Stiphout 

Data-Data-Data, BIG Data! Er viel dit jaar niet aan te ontkomen. Het bleek praktisch onmogelijk om een bijeenkomst te bezoeken waarin ‘data’ niet het centrale thema was. Google’s opper-econoom Hal Varian zei niet voor niets dat statistici de geilste baan op aarde hebben…

De conferentie in Groningen bewijst dat het belang van data zich niet tot de reclame en marketing beperkt, maar ook de wereld van de muziek binnendringt. Youtube heeft als grootste (gratis) muziek platform deze data in huis en neemt als vanouds een belangrijke positie in binnen Eurosonic/Noorderslag.

Ook nieuwe spelers gooien hoge ogen. Zo kwam  tot een simpel maar briljant inzicht: festivals zijn tijdelijke mini-samenlevingen waarin we de bezoeker gedurende hun volledige consumentenreis kunnen volgen. Het is daarmee de ideale testomgeving voor nieuwe producten, gedragsanalyses en meer. Innofest speelt hier op in door festival- en evenementbezoekers te laten voelen, proeven en ruiken aan (technologische) innovaties.

Grenzen aan data
Ironisch genoeg loopt data ondanks alle nieuwe initiatieven tegen grenzen aan. Muzieksmaak laat zich moeilijk coderen. Het draait in onze branche om het losmaken van emotie. Juist die emotie lijkt in de kale cijfers te ontbreken. Dit is een goede verklaring voor het ongelofelijke succes van muziekplatform waarop hyperlokale verhalen worden geschreven op basis van persoonlijke voorkeur, of van digitale muziekservice Spotify dat momentum ontleent aan de kracht van lokale muziekexperts die afspeellijsten voor de lokale markt samenstellen.

Innovatie & brand endorsement 
De werkelijke innovatie in de muziekindustrie ligt dan ook niet in het gebruik van data, maar in het nieuwe verdienmodel. In 2016 ziet de inkomstentaart er anders uit en zien we dat merken hierin een steeds groter aandeel hebben.

 presenteerde een rapport waaruit blijkt dat merken wereldwijd ruim 2,9 miljard dollar besteden aan sponsordeals binnen de live omgeving. Millennials koesteren meer passie voor muziek dan voor sport, wat erop wijst dat sponsordeals in deze wereld alleen maar verder zullen groeien. Na jaren lang zorgen te hebben gehad over teruglopende verkoopcijfers, is er nu tijd voor opluchting.

De muziekindustrie is continu in beweging. Je kunt zeggen dat innovatie eigen is aan deze industrie – men is altijd al creatief en doortastend in zakendoen en het vinden van nieuwe business modellen. De geschiedenis wordt gekleurd door inspirerende innovators. Dit bleek ook uit de diverse boekpresentaties. Zoals het boek over, de manager van The Beatles en The Rolling Stones, die met zijn genadeloze onderhandelingen de macht wist te verleggen van de platenbazen naar de artiesten.

Het boek ‘’ van Adam White en Barney Ales beschrijft hoe Motown door zijn Afro-Amerikaanse karakter moeite had om investeerders te vinden. Het platenlabel besloot zijn verdienmodel te baseren op een allround servicemodel waarbij het geld ging verdienen met artiestenmanagement, boekingen en distributie in plaats van met alleen studio-opnames.

Conclusie 
De dertigste editie van Eurosonic/Noorderslag was niet alleen een extra feestelijke omdat het een jubileumeditie was, maar vooral ook omdat de muziekindustrie zich heeft ontworsteld aan de crisis van de afgelopen 10 jaar. Voor het eerst wordt er weer echt met vertrouwen de toekomst gekeken. De industrie heeft zichzelf opnieuw uitgevonden; muziek piraterij wordt succesvol bestreden, de live business floreert en merken weten de weg naar het muziek domein steeds beter te vinden. Daar gaan we nu samen de vruchten van plukken.

Terug naar de kern. Want Eurosonic Noorderslag verkoopt niet 42.100 kaarten vanwege de discussies. Er was gelukkig ook veel, heel veel live muziek van geweldige nieuwe en bekende artiesten.

En omdat lezen over muziek net zo interessant als luisteren naar een boek, hebben we een aantal pareltjes voor je uitgezocht. Luister mee!

 

Popprijs 2016
Dat innovatie en revolutie gepaard gaan met onbegrip en weerstand is zo oud als de weg naar Groningen. Popprijs-winnaar New Wave – het hiphop collectief met Ronnie Flex en Lil Kleine – ondervond dit in levenden lijve. Waar de jury het collectief roemde voor het bereik (het meeste beluisterde album van 2015 met 80 miljoen Youtube-hits), stonden de muziekcritici duidelijk in de generatiekloof tussen het podium en het verzamelde muziekpubliek. Terwijl New Wave zich van zijn beste kant liet zien, bogen de critici zich over Kensington en Tyfoon als geschiktere kandidaten voor de Popprijs. Zorgen over kwaliteit speelden hierbij de grootste rol. De nieuwe stroming zou volgens het publiek ‘te licht’ zijn voor de prestigieuze prijs. Dat het weglopend publiek hiermee het aloude “drank-en-drugs?-dat-doet-mijn-dochter-niet-syndroom” onderschrijft, nemen we maar even voor lief.
A’DAM Toren
In de relatie tussen merk en muziek probeerteen verbindende factor te zijn. Innovatie is daarbij het codewoord. Dit jaar verhuist ons kantoor naar de A’DAM Toren in Amsterdam Noord. De A’DAM Toren wordt een hub voor de creatieve- en muziekindustrie en zal naast een adembenemend uitzichtpunt, een club, restaurant, bar en muziekschool gaan huisvesten. 3voor12 trok oprichter van MassiveMusic en mede-ontwikkelaar van de A’DAM Toren Hans Brouwer tijdens Eurosonic aan zijn staart voor een uitgebreid interview over deze ontwikkelingen. Het 3voor12-interview kun je  terugkijken.

Luc van Stiphout is global account director bij MassiveMusic

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie